Jag dödade inte Bambi...

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
...men jag försökte verkligen.

Haverirapport:

Fordon, typ: Honda CBR600F-M
Klass: MC
Ägare/innehavare: Moderatorfuckot Mattias
Tidpunkt för händelsen: 2004-08-07 klockan 14.03 i dagsljus
Plats: Svinningevägen, riktning västerut
Typ av körning: Privat
Väder: Sol, 30,5 grader varmt. Svag vind.
Antal ombord: besättning 1, passagerare -
Personskador: Ringa
Skador på fordonet: Motorkåpa punkterad, strömlinjeinklädnad skadad, backspegel skadad, körriktningsvisare separerade från fordonet. Ev. krökta gaffelben.
Andra skador: Ett rådjur omkommet. oljesträng på vägen.
Föraren
Kön, ålder, behörigheter
: Man, 31 år, AB
Total erfarenhet av fordonstypen: Sedan 1994.


Händelseförlopp

Föraren hade startat från Stockholm/Skärmarbrink klockan 10.36 för färd mot Upplands Väsby. I Upplands Väsby företogs ett kort stopp innan start mot Gottröra, nu i rote med 6-8 andra motorcyklar. Efter ännu ett kort stopp startade så föraren med mål Rånäs. På vägen mot Rånas påträffades en haverist, så ett kort stopp fick göras för att bärga haveristen. Därefter startade föraren, men istället för att gå till Rånäs fortsatte han mot Rimbo, via lite omvägar för att rekognoscera omgivningarna. Efter landningen i Rimbo gjorde föraren paus i cirka 40 minuter och startade för färd mot Vaxholm. Denna färd kom att gå utmed Långsjön, och sedan 276:an söderut.

Under resan på 276 utökade föraren sitt avstånd bakåt gentemot de andra motorcyklisterna i gruppen, varvid föraren beslutade att göra ett tankstopp i Åkersberga under tiden det tog för de andra att komma ikapp. När föraren utförde tankningen passerade de andra motorcyklarna utan att upptäcka att han landat för tankning. Han avslutade sin tankning och startade igen.
Föraren bröt mot gällande hastighetsbegränsningar i sin iver att komma ikapp de andra. Vid passage av en bensinstation nära olycksplatsen uppgav vittnen att han hållit cirka 200 km/h.

Efter en tvär höger är det en kort raksträcka, följt av en vänstersväng av svepande karaktär. Genom denna uppger föraren att han gissningsvis hållit cirka 150 km/h. När kurvan var slut gav han full gas. Ungefär samtidigt kommer två rådjur från höger. Föraren uppger att han inte hann göra något innan det small till. Vid kollisionen gjorde rådjurets tyngd att framhjulet vreds till fullt styrutslag åt vänster, samtidigt som framhjulets rotation hastigt upphörde. Föraren kastades förmodligen snett framåt höger över styret, och motorcykeln välte åt höger och gled cirka 100 meter och girade ner i ett dike på höger sida.

Föraren landade på huvudet och höger axel, varvid delar av skyddsutrustningen separerade från föraren. Efter att ha glidit uppskattningsvis 40 meter började föraren tumla på vägen. Föraren stannade mitt på vägen och reste sig omedelbart*. Han var omtumlad och talade inte sammanhängande. Tillrusande vittnen assisterade i bärgningen av fordonet.
Rådjuret omkom inte omedelbart, utan fick avlivas av behörig personal.

Sammanfattning
Olyckan orsakades av olyckliga omständigheter. En rådjurskollision i laglig hastighet hade sannolikt haft en likartad utgång.

Haverikommissionens rekommendationer
Rådjur är aktiva dygnet runt. Anta inte att vilt inte kan förirra sig upp på vägen bara för att fullt dagsljus och hög trafikintensitet råder.

Slut.

*Detta har senare visat sig inte vara korrekt. Föraren låg medvetslös på marken en kort period, 1-3 minuter. Fast det visste ju inte han.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Bra haverirapport. Du har läst sådana förut ser jag!

Jag får gratulera till 'ringa personskador'. Det låter som om föraren har haft en jävla röta.
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
ska ni ha grillparty nu

tur att det gick bra för dig (bambi killer) :tummenupp
 

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Var ca: 1 meter från att smälla med ett rådjur i förrgår.. Gjorde en ofrivillig stoppie i 160.. :arsele

Tur att du klarade dig med ringa skador...
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Vederhäftig rapport! :hihi

Alltid lika skönt när man kan konstatera att personskadorna är "ringa". :tummenupp

Nu får vi väl kalla dig: The Bambi Terminator.
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Grattis till ringa personskador, kunde slutat värre.
Bra rapport förresten,
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Relapse skrev:
Vederhäftig rapport! :hihi

Alltid lika skönt när man kan konstatera att personskadorna är "ringa". :tummenupp

Nu får vi väl kalla dig: The Bambi Terminator.
Naaa... Han som avslutade Bambis liv hade ett gevär.

Jag har förstört all min säkerhetsutrustning. Men jag måste säga att den funkade UA. Jag är nöjd.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mattias skrev:
Naaa... Han som avslutade Bambis liv hade ett gevär.

Jag har förstört all min säkerhetsutrustning. Men jag måste säga att den funkade UA. Jag är nöjd.
Inbyggd airbag räddade dig.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu vet jag att du "planerade" att träffa Bambi istället för att bromsa omkull dig och fara ut i ett ev. träd. Eftersom Bambi e mjukare än ett träd.

Fattar man ett sånt beslut i en sån paniksituation som den där..., då finns det mycket mentala resurser kvar när du kör. Och jag e som vanligt grymt imponerad över kylan och det iskalla valet som med stor sannolikhet räddat ditt liv!

ISKALLT!!!

Och tack och lov att du e OK mannen!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
RoLLER skrev:
Nu vet jag att du "planerade" att träffa Bambi istället för att bromsa omkull dig och fara ut i ett ev. träd. Eftersom Bambi e mjukare än ett träd.

Well... Jag tänkte: Jag gör ingenting, så får vi se.

Det gick sådär, men jag lever och Bambi är död. Bra resultat för mig.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Mattias skrev:
Well... Jag tänkte: Jag gör ingenting, så får vi se.

Det gick sådär, men jag lever och Bambi är död. Bra resultat för mig.

Prexist det jag menade.... 99,99% av alla här på SH skulle ha bromsat med varenda hantag & pedal dom kunde hittat + lite till i den situationen.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Skönt att du klarade dig utan skador!

Nästa gång om ni nu skall låna kärran kan ni ju torka av skiten efter er dock..
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Gled du på vägen tills du stannade? Du har ju tur som en tokig, braka ut i diket i den hastigheten låter inte skönt. Jag säger som #Olsson: På´t igen ba!

/A
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Finns inget farligare än rådjur som bestämt sig för att dö :banana
Tur att det gick bra :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top