Jag bryter mot forumets regler...

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Måste försvara/hålla med Swedie lite här..

Av någon anledning tror många att Sverige rikes lag om uutryckandefrihet och åsiktsfrihet gäller även på internetforum som ex. sporthoj.com

Sanningen är att Sporthoj.com är helt privatdriven (nåja, close enough) och drivs i vinstsyfte (nåja, close enough). Ägaren till siten har således helt fritt att sätta ut regler sålänge som dessa inte bryter mot lagen när det gäller ex. diskriminering mm.

Swedie kan säga att man inte får skriva om gjhostrider och sen ta bort allt om denna entitet oavsett vad vi andra tycker om detta, det har han fullt rätt till.

Vill han inte att vi gör reklam för företag som han ser att han kan ev. kan sälja reklam till så får vi finna oss i det eller välja att inte vara på sporthoj.

Sånna är reglerna.. Motargument är lönlösa eftersom det är ägaren av siten som bestämmer reglerna. Det kan anses diktatoriskt och överdrivet, men du väljer själv om du vill följa reglarna och vara kvar ELLER välja att inte göra det och bli avstängd.

Ovan är inte riktat till någon särskild.. Bara ett försök att förklara läget eftersom jag själv är moderator på några forum och ibland ställs inför samma frågeställningar.

Last edited:
Jag vet att han menade det, och jag svarade med att jag tyckte likadant om hans.

Trevliga ordval. En upplysning dock om att det alltid kommer finns människor som inte alltid kommer dela dina åsikter i livet och bara för att man framför dem ska de inte nedgraderas till "tjat", "sätta sig på tvären", "ogenomtänkt", "göra sig lustig," när det helt enkelt handlar om olika åsikter i frågan.
Tack.
Ja det blir lätt så när det blir tjatigt att förklara om och om igen till en som inte vill lyssna eller ta till sig. Men jag försökte iaf. Inser dödläget.

Måste försvara/hålla med Swedie lite här..

Av någon anledning tror många att Sverige rikes lag om uutryckandefrihet och åsiktsfrihet gäller även på internetforum som ex. sporthoj.com

Sanningen är att Sporthoj.com är helt privatdriven (nåja, close enough) och drivs i vinstsyfte (nåja, close enough). Ägaren till siten har således helt fritt att sätta ut regler sålänge som dessa inte bryter mot lagen när det gäller ex. diskriminering mm.

Swedie kan säga att man inte får skriva om gjhostrider och sen ta bort allt om denna entitet oavsett vad vi andra tycker om detta, det har han fullt rätt till.

Vill han inte att vi gör reklam för företag som han ser att han kan ev. kan sälja reklam till så får vi finna oss i det eller välja att inte vara på sporthoj.

Sånna är reglerna.. Motargument är lönlösa eftersom det är ägaren av siten som bestämmer reglerna. Det kan anses diktatoriskt och överdrivet, men du väljer själv om du vill följa reglarna och vara kvar ELLER välja att inte göra det och bli avstängd.

Ovan är inte riktat till någon särskild.. Bara ett försök att förklara läget eftersom jag själv är moderator på några forum och ibland ställs inför samma frågeställningar.
Tack och kan ju tillägga och repetera igen att jag driver inte SH för egen vinning (SH är ju sålt, så jag får inga pengar från reklamen längre) utan för att ALLA ska ha det så trevligt som möjligt. Söker ingen makt, den har jag blivit påtvingad. Startade inte SH för "makt". Därmed iaf i med att sajten ska passa så många som möjligt, får vissa stryka på foten till slut. Så fungerar det även i samhället. Dock känns det såklart otroligt personligt att bli bannad, men det är inte helt utan orsak liksom. Tyvärr så känner vissa att de inte kan acceptera att regler finns, satta av mig eller annan än regeringen, som de måste på ett sätt eller annat efterfölja. De börjar då ifrågasätta med oftast rätt ihåliga argument som inte ser på en lite större bild. Detta säger jag grundat på min rätt långa erfarenhet att driva hemsidor. Hemsidor som som sagt ska passa många, inte bara en individ.

Last edited:
Trevliga ordval. En upplysning dock om att det alltid kommer finns människor som inte alltid kommer dela dina åsikter i livet och bara för att man framför dem ska de inte nedgraderas till "tjat", "sätta sig på tvären", "ogenomtänkt", "göra sig lustig," när det helt enkelt handlar om olika åsikter i frågan.
Tack.

Det handlar inte om "olika åsikter". Det går inte i praktiken att hålla koll på varenda medlems förehavanden när man har en sida med tiotusentals medlemmar. Av denna anledning har man rapporteringssystem. Om du finner detta svårt att greppa, eller finner reglerna som är i kraft för motsägelsefulla eller dåliga, är det bara att lämna forumet.

Sånna är reglerna.. Motargument är lönlösa eftersom det är ägaren av siten som bestämmer reglerna.

Korrekt. Men dessa regler bör också vara klara och tydliga, "som kan uppfattas som reklam" är något som kan vridas och vändas tills det passar det man anser att det ska betyda.

Vill inget illa ment men användaren Enginehardware har väll lite mer reklam isf?
Vet inte hur allt funkar, och vill absoulut inte peka ut han, bara ett exempel
//Chrille

Korrekt. Men dessa regler bör också vara klara och tydliga, "som kan uppfattas som reklam" är något som kan vridas och vändas tills det passar det man anser att det ska betyda.
Ja precis, inget fel med det. Om det är reklam eller inte är ju en tolkningsfråga för varje enskild fall.

Med det, avslutar vi tråden.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...