Jag blir vaaaaaansinnnnnnig

ething skrev:
Primitivt jordbruk utövas endast av mesar som inte vågar hålla på med riktiga sporter. Med riktigt sport menas en som man kan slå sig lite i. Moderatbandy är och förblir töntigt. Lär er det!

Apropå golf vs mc...

För en del år sedan, i slutet av 80-talet, hände det sig en solig sommardag att vi var ett gäng kompisar som var ute och körde runt Gbg. Vi hamnade på Hisingen och följde Lillhagsvägen ut förbi golfbanan - där vägen blir kurvig och trevlig. Min blick föll på en golfare som just skulle slå ut, och jag tänkte spontant: "Sicka snobbar och lyxlirare, rikemanssport...!"
Tankarna fortsatte, av någon anledning, in på hur mycket pengar snobbarna lägger på sin snobbsport. En golfkurs för flera tusen, en uppsättning klubbor för flera tusen, medlemsskap och insats i en klubb för ytterligare någon tiotusing, greenfee... :kocko

Därefter fortsatte tankarna in på motsvarande kostnader för oss på hoj. En körkortsutbildning för runt en tiotusing, egen utrustning för tio till (det var åttiotal), en hoj för valfritt antal tiotusingar, bensin, däck, service, ytterligare ett antal tusen per år i försäkring... Jag höll på att missa kurvan över bron, när jag smärtsamt insåg vilka det egentligen är som håller på med rikemanssport. :död

Jämförelsen står sig än idag, till och med bättre. :näsblod :D

Själv har jag en våt dröm om att plöja några djupa spår över en golfbana en solig söndag bara för att få se minerna. :lol

von reisen skrev:
Själv har jag en våt dröm om att plöja några djupa spår över en golfbana en solig söndag bara för att få se minerna. :lol
Det finns det folk som gör. Undrar varför MC-åkare aldrig "får" några banor?

valmers skrev:
Det finns det folk som gör. Undrar varför MC-åkare aldrig "får" några banor?

Ok då kan jag sluta fundera på det, det lär ju ändå vara måttligt unikt. :D En idiotisk tanke mindre i huvudet. :rofl

69:an skrev:
-<Snip>- Det står var och en fritt att finansiera bygge eller hyra av lagom stor inhägnad asfaltplätt, och ta betalt för dess nyttjande...-<Snip>-
Är det verkligen så enkelt? Miljöprövningar och eventuella grannar är inte enkla att blidka.
Kolla utanför Enköping och Norrtälje. Där finns det ekonomiska intressen att bygga banor men det är som det verkar omöjligt att genomföra. Det räcker ju med att en(?) granne blir sur för att förhala projektet tills dess det läggs ner. Ettriga grannar kan hålla på till dödagar för att rädda sitt lantliga lugn. Tyvärr så kan jag förstå dom.

Last edited:
JoS skrev:
Är det verkligen så enkelt? Miljöprövningar och eventuella grannar är inte enkla att blidka.
Kolla utanför Enköping och Norrtälje. Där finns det ekonomiska intressen att bygga banor men det är som det verkar omöjligt att genomföra. Det räcker ju med att en(?) granne blir sur för att förhala projektet tills dess det läggs ner.
Det gäller att knyta de politiska kontakter som krävs, vilket givetvis är mycket svårt. Förutom att ordna finansiärer, krävs ju att de olika politiska instanserna är välvilligt inställda. Det krävs duktiga lobbyister, helt enkelt.

Så länge ett flertal MC-åkare tycker att uuiiila på allmän väg är det häftigaste som finns, lär gruppen MC-åkare aldrig kunna skapa den goodwill som krävs för att få myndigheterna på vår sida, även om riskkapital ordnas fram.

capoeira-R1 skrev:
....efter ytterligare 5 mil så anländer vi till rakan bara för att bli utskällda som tusan av flygfolket där.
" Det här är en flygplats och det kan landa ett plan närsomhelst här" :kocko
Ni har förstört tillräckligt här ge er av.
:mad:

Så skönt skrivet... :Bugar :lol

Edit: Moderatbandy hahahahaha tog ett tag att fatta men det kom. Fa va sköna ni är.

Last edited:
von reisen skrev:

I Sigtuna har vi ny sådda greenar. Varje gång jag går förbi greenarna så tänker jag CR500 + mycket grova däck. :hoppskrat

tjockisbulle skrev:
nämen,
vi kan ju inte asfaltera alla golfbanor i sverige, hur skulle det se ut ?

vavavavava?
:)

Varför inte? Tyckte det var en grym ide.... :yoparty :hihi

UrbanTiger skrev:
Men att åka på ridläger kan kultur & fritid bjussa på :huvet

Ja och för att inte tala om alla dessa jävla fotbollsplaner och ishallar.

Ridläger betalar väl föräldrarna/lägerdeltagarna själva va???? :confused:

Lotta skrev:
Ja och för att inte tala om alla dessa jävla fotbollsplaner och ishallar.

Ridläger betalar väl föräldrarna/lägerdeltagarna själva va???? :confused:

Nej men ridläger kan vi inte riva, därifrån kommer ju hästarna och river vi ridlägren så försvinner ju hästarna, hur ska vi då göra med hojarna, ska dom då gå på kokrafter..?

More skrev:
Nej men ridläger kan vi inte riva, därifrån kommer ju hästarna och river vi ridlägren så försvinner ju hästarna, hur ska vi då göra med hojarna, ska dom då gå på kokrafter..?

Öhhh...vänta nu??? :confused:

Har du tagit din medicin idag?? :va
om inte så tycker jag att det är dags att du gör det..... ;)

Slutsatsen jag har dragit är att man från kommun och statliga instanser har en ovilja att släppa till resusrer och mark för motorsport. Det får och har för det mesta fått finansierats med privata medel.
Medans fotbollsplaner, badanläggningar, idrottanläggningar, lokaler för kultur och musik m.m. är något man gärna finansierar. Kan uppfattas som en orättvis snedfördelning som har följt med det röda styet i årtioenden.

Jag har den uppfatningen att intresse för "motorer"/motorsport bidrar till ett ökat tekniskt kunnade vilket det idag är en brist i näringslivet.

Är det någon som vet hur det går med anläggandet av motorbanan i Enköping? Är det nån skalbagge som bor i området, som kan störas... :kocko

tjockisbulle skrev:
nämen,
vi kan ju inte asfaltera alla golfbanor i sverige, hur skulle det se ut ?

Nej. Däremot kan vi hugga ner alla träd som gör dem svåra att landa på! :tummenupp

Men jag måste hålla med flygarna. Det är idioti att köra MC på en aktiv bana. Jag har varit med och kört bort några stollar i Arboga. :kocko Det är inte bara du som dör om du blir pålandad.

Däremot är banorna inte aktiva jämt så man borde kunna dela... mot lämplig ersättning, såklart. Det är inte gratis att hålla banorna fräscha.

I det här landet har vi dock gett för mycket makt till några få gnällspikar. Alltför ofta ser man exempel på att några enstaka individer stoppar något som kunde gett glädje till många för att de upplever det som störande. Motorstadion, flygplatser, musik... och så stället på Gotland där sommargästerna nästan fick det lokala stenbruket eller vad det var där så gott som alla de fastboende jobbade, eftersom det bullrade de veckor de var där!

Allmänglädjen av en välskött motorstadion får väl anses mer än väl uppväga den störning den innebär. Visst, man kanske inte kan bygga en ny hursomhelst... men överklagandeprocessen har ju gått till absurditeter! Och de som flyttade in nära en motorstadion visste att den låg där och skall, enligt min uppfattning, inte komma och klaga några år senare när det blir mer verksamhet. De visste att den låg där, att det kunde hända och de fick dessutom tomten billigt av just den anledningen.

Nu fick jag skriva av mig. Så bra.

von reisen skrev:

Hör med BMXJohan, han är i den branschen. (Slira sönder gräsmattor)

ething skrev:
Primitivt jordbruk utövas endast av mesar som inte vågar hålla på med riktiga sporter. Med riktigt sport menas en som man kan slå sig lite i. Moderatbandy är och förblir töntigt. Lär er det!

hmmmm jag får inte riktigt den ekvationen att gå ihop :va

ska vi se: Peter Forsberg, Lasse Kjus (norsk alpinist), Espen Knutsen, jag(åker bla skiercross), SPELAR GOLF och listan kan säkert göras lång över personer som håller på med idrotter där man kan slå sig, så där vill jag påstå att du har fel. :huvet :tungan :hej

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP