Jag blev tutad på!!

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Honda CB400N
okej, inte så konstigt, men jag funderar över situationen, om jag verkligen gjorde fel eller om han gjorde fel som tutade. :kocko Jag skall förklara:

Jag körde på en huvudled, men på cykelbanan, för jag körde moped. Jag kommer till en korsning. Där har jag inga ljus för mig, så jag fortsätter att köra (kör över den korsande vägen) Det är en bil påväg mot mig, som skall korsa huvudleden, men han är såpass långt bort att jag märker att jag hinner över. Då typ hänger han sig på tutan, :fatta! men jag fortsätter bara att köra.

Så då undrar jag om jag gjorde fel? Jag såg ju inte ens om han hade rött eller grönt, så... Jag vet inte riktigt. :confused:

Hjälp mig, så att jag inte gör samma fel igen om jag gjorde fel. :va

Förresten, fattade någon? jag har en tendens att villa bort mig när jag skriver någonting lite längre. :hihi

Hmm, om du åkte på en cykelöverfart har bilarna väl väjningsplikt :va ?

Kay skrev:
Nej.

Jag tutar också på er egyptiska gräshoppor som inte kan trafikreglerna :fakta

:fatta! Jag håller på med teorin nu, PIMP :kocko

Bra att du kör bana nu, isolerad från trafiken, nu kan man söva gött.

:rolleyes:

Egyptiska gräshoppor? :rofl Vart får du alla ideer ifrån?

Sofiiaa skrev:
okej, inte så konstigt, men jag funderar över situationen, om jag verkligen gjorde fel eller om han gjorde fel som tutade. :kocko Jag skall förklara:

Jag körde på en huvudled, men på cykelbanan, för jag körde moped. Jag kommer till en korsning. Där har jag inga ljus för mig, så jag fortsätter att köra (kör över den korsande vägen) Det är en bil påväg mot mig, som skall korsa huvudleden, men han är såpass långt bort att jag märker att jag hinner över. Då typ hänger han sig på tutan, :fatta! men jag fortsätter bara att köra.

Så då undrar jag om jag gjorde fel? Jag såg ju inte ens om han hade rött eller grönt, så... Jag vet inte riktigt. :confused:

Hjälp mig, så att jag inte gör samma fel igen om jag gjorde fel. :va

Förresten, fattade någon? jag har en tendens att villa bort mig när jag skriver någonting lite längre. :hihi

han kanske sökte kvinnlig uppmärksamhet :tuttar :hihi

Får inte riktigt grepp om hur situationen är.
Men att gubben ens orkar, jag skulle inte haft tid att göra annat om jag skulle hålla på att tuta och påpeka för mopedister när dom gör fel.

Som trafikant så vet man ju att man bör vara lite extra uppmärksamhet när en moped närmar sej, man vet aldrig vad dom hittar på.

H4 skrev:
Hmm, om du åkte på en cykelöverfart har bilarna väl väjningsplikt :va ?

På obevakade cykelöverfarter gäller högerregeln. Oavsett om du mopedar eller cyklar.

(Samma sak gäller om du cyklar över ett övergångsställe. Om du däremot leder din cykel över övergånsstället så har bilen väjningsplikt!)

//Johan@Watson :)

MattE. skrev:
menar du såhär?

isåfall hade du väjningsplikt.
Inte om den vertikala vägen var en huvudled. Då har den som kommer på den horisontella väjningsplikt mot cykelbanan åxå.

Sofiiaa skrev:
...Jag körde på en huvudled... Jag såg ju inte ens om han hade rött eller grönt...

Rött eller grönt på huvudled???

honkiie skrev:
får man köpa moped på cykelbana det är väl den största frågan?

Det borde man få om där ligger en affär.

:hihi

(30-moped får köras på cykelbana, för det mesta har den samma rättigheter som en cykel)

MattE. skrev:
(30-moped får köras på cykelbana, för det mesta har den samma rättigheter som en cykel)
Även 25-moped :fatta! :tungan
Hastighetsbegränsningen för en moped klass II är 25kmh. Men om den är typad efter de gamla nationella mopedklasserna får den köra max 30kmh. :fakta

/Ironi ON

Bilen har alltid företräde mot en fotgängare o en cyklist o en mopedist.

För tror man att man står i vägen utan att det gör ont så tror man fel..

Lastbil o buss o större fordon än bil har alltid företräde före bil.. för dom är större o då gör det ont att sitta i bilen

I/roni OFF

Man måste väl tom egentligen köra moped på cykelväg, när sådan finns?

Han kanske ville att du skulle uuiiiillla :yoparty höll han upp pekfingret och snurrade runt det också?

Varför skulle du få köra först? Du får ju inte ens köra på cykelbanan, dessutom har det ju ingenting med huvudled att köra, du körde ju brevid den!

Såhär är det!

"- Korsar du en cykelbana har du väjningsplikt mot trafikanterna på cykelbanan.

- Korsar du en bevakad eller obevakad cykelöverfart i samband med sväng ska du lämna företräde mot dom på cykelöverfarten.

- När du för övrigt närmar dig en cykelöverfart ska du anpassa farten så det ej uppstår fara för dom på cykelöverfarten. Cyklisterna har väjningsplikt."

Saxat ur STR teoriboken.

Jäkligt störd regel det där med cykelöverfart i samband med sväng.

Varför kan inte bara alla cyklister och gångtrafikanter ha väjningsplikt mot dom på huvudled, alltid?

Vore inte det säkrast?

Back