Jag blev tutad på!!

Esquire skrev:
Även 25-moped :fatta! :tungan
Hastighetsbegränsningen för en moped klass II är 25kmh. Men om den är typad efter de gamla nationella mopedklasserna får den köra max 30kmh. :fakta

Du får även köra motorcykel och bil på cykelbana. Gäller bara att du kör lite försiktigt och visar hänsyn. Tror det är ngn gräns på 80km/h.

ThomasN skrev:
Du får även köra motorcykel och bil på cykelbana. Gäller bara att du kör lite försiktigt och visar hänsyn. Tror det är ngn gräns på 80km/h.

Det där tror jag inte på, visa bevis! Skulle underlätta mitt jobb en aning dock :hihi

Jonathan skrev:
Jäkligt störd regel det där med cykelöverfart i samband med sväng.

Varför kan inte bara alla cyklister och gångtrafikanter ha väjningsplikt mot dom på huvudled, alltid?

Vore inte det säkrast?

Nej.

Helt enkelt eftersom cyklister och gångtrafikanter inte har cykelkörkort eller gångkort och därför inte har de teoretiska kunskaperna. Massvis med cyklister har inte den blekaste aning om vad som gäller vid cykelöverfarter och cykelbanor. Dock, oavsett om bilisten/motorcyklisten har väjningsplikt eller ej, blir denne vållande eller medvållande till olyckan.

F.ö. vill jag också gärna se den regel som säger att bilar och motorcyklar får köra på cykelbana upp till 80 km/h :D

-PLM- skrev:
Det där tror jag inte på, visa bevis! Skulle underlätta mitt jobb en aning dock :hihi

Roligt att du skulle säga så för jag fick faktiskt ett brev från polisen som jag scannade in ang. detta... så vad säger du nu besserwisser! :fakta

Bifogat

• franpolisen.jpg
    franpolisen.jpg
    47.5 KB · Visningar: 138
watson skrev:
På obevakade cykelöverfarter gäller högerregeln. Oavsett om du mopedar eller cyklar.

(Samma sak gäller om du cyklar över ett övergångsställe. Om du däremot leder din cykel över övergånsstället så har bilen väjningsplikt!)

//Johan@Watson :)

Okej, tack, det var det jag undrade. Men blir det inte skillnad eftersom att jag ändå körde på en huvudled som han skulle korsa?

Anton_Ljunghusen skrev:
Varför skulle du få köra först? Du får ju inte ens köra på cykelbanan, dessutom har det ju ingenting med huvudled att köra, du körde ju brevid den!

Det är klart att jag får köra på cykelbanan, man tom måste köra på cykelbana om det finns en.

Jag kör en gammal Zündapp som är en klass ? moppe, i alla fall en 30-moppe, hehe.

Sofiiaa skrev:
Det är klart att jag får köra på cykelbanan, man tom måste köra på cykelbana om det finns en.

Jag kör en gammal Zündapp som är en klass ? moppe, i alla fall en 30-moppe, hehe.

Men du körde på cykelbanan? Isf var det du som gjorde fel.

Anton_Ljunghusen skrev:
Varför skulle du få köra först? Du får ju inte ens köra på cykelbanan, dessutom har det ju ingenting med huvudled att köra, du körde ju brevid den!
Mopeder som inte är EU-mopeder SKALL framföras på cykelvägar/cykelövergångsställen om sådana finns.

Jag vet inte hur många gubbar och gummor jag stannade och visade lagen för (utskrivet på papper för alla moralkärringar och gubbar) och fortsatte sedan att köra på mina cykelvägar. :)

Fixxxer skrev:
Mopeder som inte är EU-mopeder SKALL framföras på cykelvägar/cykelövergångsställen om sådana finns.

Jag vet inte hur många gubbar och gummor jag stannade och visade lagen för (utskrivet på papper för alla moralkärringar och gubbar) och fortsatte sedan att köra på mina cykelvägar. :)

Wow, det måste jag också göra! :D

Så, vad har vi kommit fram till nu?

Gjorde jag fel?

Antagligen gjorde jag det eftersom att jag körde på cykelvägen och cyklar brukar ju inte ha företräde.
Sedan slog det mig att jag inte vet om jag hade grönt :tunga haha (men vi antar att jag hade det då)
Men jag kan ju också ha gjort rätt om det gilldes som om jag körde på huvudleden?

Han kanske helt enkelt blev rädd när jag helt plötsligt kom där, för han visste inte att jag hade hyfsad koll på vad jag gjorde (Jag hade faktiskt sett honom)

Vad har vi kommit fram till?

Sofiiaa skrev:
Okej, tack, det var det jag undrade. Men blir det inte skillnad eftersom att jag ändå körde på en huvudled som han skulle korsa?

Har du någonsin sett huvudledsskyltar på en cykelbana??????? :)

Nu har jag funderat...

Cykelbana är ju en "väg" för sig, spelar ingen roll om den går intill huvudled.
Om bilen som korsade min väg hade grönt, så hade jag antagligen rött, men så satt väl ljuset längre bak så att jag råkade ställa mig framför och inte såg det.

Så antagligen var det väl jag som gjorde fel. :hihi :D

Sofiiaa skrev:
Nu har jag funderat...

Cykelbana är ju en "väg" för sig, spelar ingen roll om den går intill huvudled.
Om bilen som korsade min väg hade grönt, så hade jag antagligen rött, men så satt väl ljuset längre bak så att jag råkade ställa mig framför och inte såg det.

Så antagligen var det väl jag som gjorde fel. :hihi :D

Först och främst: Moped klass II (konstruerad för max 25km/h, alt. 30km/h om det är en moped från den gamla klassificeringen) ska framföras på cykelbana. Moped klass I (EU-moppe, konstruerad för max 45km/h) ska framföras på väg. Att du körde på cykelbana med din gamla 30km/h-häck är alltså helt enligt regelverket.

Man skiljer på cykelbana och cykelöverfart. Kör du på cykelbana, har bilisterna väjningsplikt. Om du däremot ska köra ut på en cykelöverfart har DU väjningsplikt, förutom om det är i en korsning där bilisten svänger. Och om du redan är på cykelöverfarten ska bilisten anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för dig.

Men, som sagt, oavsett förutsättningarna så blir en bilist som är del av en olycka i sådana här fall alltid vållande eller medvållande. Han går aldrig ansvarsfri.

Conrad skrev:
Om bilen svänger och korsar en cykelbana så har bilen väjningsplikt. Inte annars. :)

under förutsättning att framföraren av moppen inte hoppar av o leden den över övergångsstället.. då klassas det man som fotgängare...

Back