Jag behöver 58 000 EURO - NU!

Flåklypa skrev:
Det borde finnas snabbare hojar för mindre pengar att tillgå idag.

Lustigt med dessa snusförnuftiga påminnelser om att hojen är gammal. Det är en tvåtakts 500 grand prix motorcykel vilket gör lite mer unik än en Hayabusa med turbo.
 
Flåklypa skrev:
Det borde finnas snabbare hojar för mindre pengar att tillgå idag.

Nja, varvtider från NSBK anderstorp EM förra året åkte väl folk som snabbast 1.37.. Vet iofs inte vad WSBK skulle åka på anderstorp i år, men det är inga billiga cyklar det heller. Sist 500-VM gick på anderstorp åkte man 1.30, och det var 1990..
 
Dessutom var däcken betydligt sämre 1990-91 än vad de är idag.
1990 kom Ruggia på sjundeplats på Anderstorp men jag har inte lyckats hitta några tider, ännu.

Såg att 1991 så körde Ruggia på 2.14.15 på Suzuka med den här cykeln.
Det snabbaste tvåtaktsvarvet jag hittat är Daijiro Katohs från 2002 på 2.04.49.
Så en elva år gammal 500 var knappt 10 sekunder långsammare än världens snabbste 500 på Suzuka. Ganska konkurrenskraftigt i Sverige skulle jag vilja hävda. Iofs kördes den på blyad soppa 91 men det kompenseras nog av bättre däck.

Fan vad fränt om Fredde W. skulle ställa upp med den på Anderstorp! :yoparty
 
Last edited:
Så en elva år gammal 500 var knappt 10 sekunder långsammare än världens snabbste 500 på Suzuka. Ganska konkurrenskraftigt i Sverige skulle jag vilja hävda. Iofs kördes den på blyfri soppa 91 men det kompenseras nog av bättre däck.

Knappast blyfri soppa 1991 snarare på blue gas 120 oktan med en djädrans massa bly
 
Budget alternativet till att få tag i en 500 måste väl vara en tre pipig rs 500r
det rycktas att det finns några stående i sverige tror bland annat skölden har en
har också för mig att linde`n hade 9 tid i kvalet på anderstorp 1990 på en likadan men stöp i första böj i racet.
tror han stod sidan om wayne gardner
 
Goodstuff skrev:
Dessutom var däcken betydligt sämre 1990-91 än vad de är idag.
1990 kom Ruggia på sjundeplats på Anderstorp men jag har inte lyckats hitta några tider, ännu.

Såg att 1991 så körde Ruggia på 2.14.15 på Suzuka med den här cykeln.
Det snabbaste tvåtaktsvarvet jag hittat är Daijiro Katohs från 2002 på 2.04.49.
Så en elva år gammal 500 var knappt 10 sekunder långsammare än världens snabbste 500 på Suzuka. Ganska konkurrenskraftigt i Sverige skulle jag vilja hävda. Iofs kördes den på blyad soppa 91 men det kompenseras nog av bättre däck.

Fan vad fränt om Fredde W. skulle ställa upp med den på Anderstorp! :yoparty

Om vi sedan snackar bättre förare än Ruggia så var en 500 inte mer än kanske två sekunder långsammare än de senaste 500:orna. Schwantz banrekord på Assen står kvar och det sattes 1991.......Vill minnas att det sattes 1.32 eller 1.33 på Donington med under 91.
 
Chris Ash skrev:
Om vi sedan snackar bättre förare än Ruggia så var en 500 inte mer än kanske två sekunder långsammare än de senaste 500:orna. Schwantz banrekord på Assen står kvar och det sattes 1991.......Vill minnas att det sattes 1.32 eller 1.33 på Donington med under 91.

Om man fortsätter på Suzuakspåret, har hittat tider därifrån, så var Schwntz snabbast med 2.11.91 så de var sju sekunder efter på den banan.
Schwantz banrekord på Assen är ju helt sanslöst - omöjligt egentligen. :Bugar
 
Goodstuff skrev:
Om man fortsätter på Suzuakspåret, har hittat tider därifrån, så var Schwntz snabbast med 2.11.91 så de var sju sekunder efter på den banan.
Schwantz banrekord på Assen är ju helt sanslöst - omöjligt egentligen. :Bugar

En dålig tid på Suzuka, var banan längre, annan dragning? Dåligt väder?

På alla andra banor var de mycket snabbare,

Pole Donington 1991: Kevin Schwantz: 1.32.97
Pole Donington 2001: Max Biaggi: 1.31.96
 
Chris Ash skrev:
En dålig tid på Suzuka, var banan längre, annan dragning? Dåligt väder?

På alla andra banor var de mycket snabbare,

Pole Donington 1991: Kevin Schwantz: 1.32.97
Pole Donington 2001: Max Biaggi: 1.31.96

Säkert en kombination av de olika. 1990 hade Rainey 2.09.589 som poletid. 1992 var det regn och 1993 hade Schwantz pole med 2.09.239

Det var ju "hyfsad" klass på förarna då också...
 
Nyteknik skrev:
Lustigt med dessa snusförnuftiga påminnelser om att hojen är gammal. Det är en tvåtakts 500 grand prix motorcykel vilket gör lite mer unik än en Hayabusa med turbo.

Håller med, men det var mest det här påståendet jag syftade till.

Nyteknik skrev:
Men för den som har råd att slå till och vill tävla med den...


Annars utgick jag ifrån att det skulle skilja (mycket) mer på varvtiderna jämfört med 13 år nyare cyklar.

En :fatta! till ingenjörerna annars.
 
Men allvarligt, köper någon denna hojen så tror jag knappast det är för att köra med den utan som ett investeringsobjekt.
Visserligen finns det en del rika knösar som köper gamla racebilar och puttrar runt med på banor, men för att få ut något av den här hojen så krävs
A En halv mille som man kan avvara
B Mekkunskaper utöver vad de flesta besitter
C Man bör nog dessutom ha kört tvåtaktracer på rätt hög nivå för att få ut något av denna, mer än hjärtklappning och ränder i kallingarna.
 
Buuu vad tråkig du är.
Man måste väl få fantisera om att se en sådan skönhet på banan igen - där den hör hemma. :)
 
Macho Woman skrev:
Ja, och lacken! Kom igen nu Gustav, du som ville ha lackförslag! Den där är klart sevärd.

Klassisk dessutom men nu fick det bli en tråkigare variant. Feg som jag är.
 
Jonas Magnusson skrev:
Men allvarligt, köper någon denna hojen så tror jag knappast det är för att köra med den utan som ett investeringsobjekt.
Visserligen finns det en del rika knösar som köper gamla racebilar och puttrar runt med på banor, men för att få ut något av den här hojen så krävs
A En halv mille som man kan avvara
B Mekkunskaper utöver vad de flesta besitter
C Man bör nog dessutom ha kört tvåtaktracer på rätt hög nivå för att få ut något av denna, mer än hjärtklappning och ränder i kallingarna.

A: Jo, men det hjälper inte en om man inte kan köra den....
B: Nja, som min fast med fyra cylindrar....bara det är iofs tillräckligt för att få kalla kårar.....
C:Helt klart, fast jag vill ha en i alla fall!
 
Goodstuff skrev:
Buuu vad tråkig du är.
Man måste väl få fantisera om att se en sådan skönhet på banan igen - där den hör hemma. :)

Jovisst har du rätt i sak, men de som handlar med gamla fordon i den här prisklassen gör det ofta i investeringssyfte, det kan lika gärna vara konst eller fastigheter.

Men visst skulle det vara kul att se den igång och i händerna på någon som kan utnyttja den
 
Är det bara jag som tycker det verkar rätt pantat att ställa en sådan klenod värd runt en halv mille lutad mot en skrovlig betongvägg???
 
hade jag haft råd o köpt den så hade den klart som fan körts på tävlingar:)

Nån som har lite motoruppgifter o vikt på hojen???
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top