Jag åt gammal mat

Markus skrev:
2383389 The sound of silence :hihi

Själv åkte man till Sovjet för några veckor sedan, hade hört att det var schysst. :mad: Slutade med 40timmar i samma säng, fick fan liggsår för jag var så kraschad av deras sovjetiska jävla skithelveteshygien i köket.
Det dök även upp en biologifråga från min sida som jag och sällskap sedan försökte lösa, utan framgång. Den som är medicinskt skolad på matsmältningssystemet får gärna höra av siig så vi kan reda ut ett och annat.

Naturligtvis är det värt att drick för att sedan spy, eller annat, igen. :mattias

Vad vill du veta..mitt område inom operation är just matsmälningssystemet..dock är jag syrra inte kirurg :tungan

Nursey skrev:
2383397 Vad vill du veta..mitt område inom operation är just matsmälningssystemet..dock är jag syrra inte kirurg :tungan

Hur kan man efter att ha spytt, och annat, cirka 40ggr och utan att ha ätit någonting alls plötsligt ha FOFA?

Dark_Messenger skrev:
2383402 Ryssland mannen, Ryssland.
Där har jag aldrig varit, och jag lovar att jag aldrig åker dit om jag inte blir tvingad.

Last edited:
Swedie skrev:
2382237 Tydligen åt jag en bytta med gammal köttfärs och grönsaker. Cirka 1.5 vecka gammalt. Stått i kylskåpet. Det känns som att min mage vill vända sig. Något sitter i halsen, men vill inte längre...

Har jag att vänta en natt av misär med rinnande vätskor?

Usch

Äh, själv beställde jag käk på US-pizza igår och lever fortfarande, då borde du överleva också :tomten

Markus skrev:
2383403 Hur kan man efter att ha spytt, och annat, cirka 40ggr och utan att ha ätit någonting alls plötsligt ha FOFA?

Där har jag aldrig varit, och jag lovar att jag aldrig åker dit om jag inte blir tvingad.

Markus..förkortningar är olika i olika länder (och jag har inte jobbat i Svea). FOFA?

Hej Markus... jag vet en del om livsmedelshygien/matförgiftningar...och matsmältningsapparaten... och bakteriologi. Just nu sommarjobbar jag som besikningsassistent (Livsmedelsverket) på Uppsala slakteri. Vad vill du veta??? :tungan

Btw måste man skilja på bäst-före-datum och sista förbrukningsdag. Att äta mat efter sista förbrukningsdag är mycket mer riskfyllt än att äta efter bäst-före-datum.
I affär får man sälja varor efter bäst-före-datum till reducerat pris, men varor med sista förbrukningsdag måste kasseras.

Nursey skrev:
2383528 Markus..förkortningar är olika i olika länder (och jag har inte jobbat i Svea). FOFA?

Fast Och Fin Avföring, trodde det var internationellt erkänt.

Flamman:
Se ovan, hur kunde det ske?

Markus skrev:
2383815 Fast Och Fin Avföring, trodde det var internationellt erkänt.

Flamman:
Se ovan, hur kunde det ske?

Om du inte hade diarre utan bara kräktes så var det väl maten du ätit innan du blev sjuk och som hunnit tillräckligt långt i tarmpassagen för att inte kräkas upp, som kom ut som FOFA.

Tarminnehållet är väldigt lättflytande igenom hela tunntarmen och då det når tjocktarmen sker ett rejält vattenupptag. Ju snabbare innehållet passerar genom tjocktarmen dessto mindre vattenupptag och därmed lösare avföring.

Om matförgiftningen inte påverkar tarmens peristaltik eller vattenabsorbtionsförmåga så blir det ingen diarre...

Om "och annat" innebär diaree, så kan det ändå finnas mat kvar i tunntarmens bakre delar som fått en normal passage genom tjocktarmen...

Last edited:
:zpy Vi kanske skulle döpa om tråden till "avföringsdiskussionstråden" :zpy

Okej, vi tänkte snarare att det kunde bero på någon reserv man har, typ som en depå med bajs som kan tömmas vid behov. Så viss föda/avföring kan slinka igenom, men inte annan? T.ex. från en måltid så kan varmrätten rinna igenom medans förrätten ligger kvar? Coolt. :)

"Annat" är mycket riktig engelsk dagbok.

har aldrig tidigare ens kollat bäst före datumen, tills jag åt senap som var typ 2 år för gammal... smakade faan inte hallon vill jag lova! :D

Swedie skrev:
2383399 Senaste fjärten lukta fruktansvärt illa.
Det ska dom väl göra? Mina gör det iaf alltid :fart

Köttfärs är känsligt för bakterier om det hanteras felaktigt. Det kan räcka med att ta ett smakprov med fingret ur burken för att bakterierna ska få ordentligt fäste. Som någon sa så finns det massor av bakterier som klarar av kylskåpstemperaturer. Och trots att man förvarar livsmedel i kylen så försämras hållbarheten när det är rötmånad. Precis som korvgubbe sa.

Markus skrev:
2383880 Okej, vi tänkte snarare att det kunde bero på någon reserv man har, typ som en depå med bajs som kan tömmas vid behov. Så viss föda/avföring kan slinka igenom, men inte annan? T.ex. från en måltid så kan varmrätten rinna igenom medans förrätten ligger kvar? Coolt. :)

"Annat" är mycket riktig engelsk dagbok.

Nej. :D (Vilka behov hos människa kräver en bajsdepå?? Har du någon teori? Revirmarkering? Anfall av inkräktare? Rangstrider mellan könsmogna hanar?)

Tarmen fungerar normalt "först in, först ut". Såvida man inte kräks för då vänder det hela till "sist in, först ut".

Har tarmmotoriken upphört eller om man har stopp i tamen ex pga "tramvred" kan man tom få fekala (bajs) kräkningar. Då är det synd om en...

newstead skrev:
2384632 Köttfärs är känsligt för bakterier om det hanteras felaktigt. Det kan räcka med att ta ett smakprov med fingret ur burken för att bakterierna ska få ordentligt fäste. Som någon sa så finns det massor av bakterier som klarar av kylskåpstemperaturer. Och trots att man förvarar livsmedel i kylen så försämras hållbarheten när det är rötmånad. Precis som korvgubbe sa.

Den vanligaste matförgiftningen orsakas dessutom inte av bakterien i sig, utan av ett toxin som bakterien bildat.
Stafylockockus aureus är en bakterie som tillhör normalfloran på huden. När den hamnar i livsmedel som blir otillräckligt värmebehandlat eller som förvaras i för hög temperatur efter tillagning kan de växa till och producera detta toxin. Toxinet i sig är värmeokänsligt, så även om maten upphettas så att bakterierna avdödas har de ändå en "avskedspresent" åt en.
Inkubationstiden är 1-7 timmar. Sedan kräks du och får ev även diarre. Kräkningarna är så pass störande att "du först tror att du ska dö, sedan vill du dö och sedan är du frisk". Förgiftningen brukar vara över på 2 dygn och är "bara" livshotande för barn och gamla som lätt blir uttorkade. Sjukhusvård kan behövas om man inte får i sig tillräckligt med vätska.
Låter det bekant? Någon?:tungan

Last edited:
Flamma77 skrev:
2386103
Låter det bekant? Någon?:tungan

Fan det var duktigt skrivet:tummenupp även jag fattade:D

Jo matförgiftning har hänt nåra ggr:mad: svårast tycker jag är då man äter ute på andra orter:va Göteborg är ett ställe som jag stött på lite trubbel.

A_o_D skrev:
2384508 har aldrig tidigare ens kollat bäst före datumen, tills jag åt senap som var typ 2 år för gammal... smakade faan inte hallon vill jag lova! :D

Det var väl tur det.
Hallonsmakande senap låter ganska äckligt.

*/ ?>
Back