Jag är kär i 90-talet!

Mein Got! Är det där dina hojar? Ingen dålig samling :kär

Men jag kan inte bestämma mig om jag tycker RC45:an eller R7:an är coolast...

Och om jag nu skulle drista mig till en kritisk fråga: ingen 916/996? :)

Sitter och bläddrar, hamnar här och ser din fråga. En 996R har kommit in i samlingen. Men originalet 916 ifrån 1994/95 står fortfarande på önskelistan. Ensits, monoposto så var ju hojen original 1994 det såldes ingen biposto, raceigt så det förslår. Så gjordes ochså SP1 1994 och SP2 1995 osv, lite mer racing över dessa och mindre bekväma på gatan : Någon som har någon utav dessa modeller till salu. Inga 90 talets färgkarameller men den röda färgen stack ut ihop med designen, italienskt mid 90-design!

IMG_5125 sh.jpg 1773568657.jpg

1707661933.jpg Ducati 916 Strada 1994 12.jpg
 
Last edited:
Älskar 90-tals hojar, har funderat en del på varför. Är det bara designen som lockar? Givetvis är det en del av det hela.
Men jag börjar fundera på om det även kan vara så att 90-tals hojarna även står för andra underliggande känslor. Jag hade min period med moppe och lätt mc och min första tunga hoj i mitten/slutet av 90-talet.
Idag är jag av naturliga skäl i en helt annan fas av livet, barn, fru, hus, jobb och hela köret. Att köra mc idag är inte riktigt samma sak som då. Då kunde man sticka ut när som helst, hur långt som helst, inga krav, inga tider att passa.
Jag vill inte påstå att jag har ett sämre liv nu, inte alls, bara annorlunda, där hojåkat får stå tillbaka en aning nu när barnen är små. Det hinns helt enkelt inte med.
Frågan är om jag verkligen ska köpa någon av alla dessa 90-talare som jag skulle vilja äga/köra. Kanske är det bara en svunnen tid jag jagar, som oavsett hoj aldrig kommer tillbaka... Högt upp på önskelistan står dock bla: Speed triple 94-96, Cagiva Elefant, Ducati 900 SL, XTZ 750.
 
Några av mina 90-talare i vintervila:tummenupp (ja, ett par 80-talare också)
2018-09-07 21.29.44.jpg
 
Om jag någon gång säljer Doris kommer köparen få skriva på att aldrig lacka om den.

Det är lugnt, Doris har det fint i sina originalkläder. Hon har en jämngammal kille nuförtiden (han på styltor i bakgrunden).

e0d78e55-04b5-4269-a6ff-8ca1a0fa1b30.jpeg
 
...och skinnställen var i kulörerna kuklila och ollonblått...:D:banana
 
90 tals legend...... racermoppe....
1990 Honda NZR250r SP

$_86.JPG
Min. SM-vinnare 1991 och 1993 med Lars Bosson i sadeln.
IMG_0192.jpg IMG_0202.jpg
Oanvända plast finns plus extra tank!
Gör original igen?


SPECIFICATION 1990 NSR250R SP
Model MC21
Lenght 1.975m
Width 0.655m
Height 1.060m
Wheel Base 1.340m
Ground Clearance 0.135m
Seat Height 0.770m
Weight (Dry) 152 (133)kg
Seating Capacity 2 persons
Fuel Economy 30.2km/l (at 50km/h)
Engine Type MC16E
two-cycle - liquid cooled
90 degree V-twin cylinder
reed valve/exhaust valve
Displacement 249cm3
Bore X Stroke 54.0x54.5mm
Compression Ratio 7.4
Maximum Output 45PS/9,500rpm
Maximum Torque 3.7kg-m/8,500rpm
Carburetor Type TA22
Starting Method Kick
Ignition PGM-CDI
Lubrication Seperate Pump (engine)
splash type (transmission)
Oil Capacity 2.0l (transmission 0.9l)
Fuel Capacity 16l
Clutch Dry multi-plate, coil spring
Transmission Constant mesh 6-speed
Caster/Trail 23°15’/87mm
Tire Size (F-R) 110/70-17 54 H
150/60-R17 66 H
Brakes (F-R) Hydraulic Dual Disc (Floating Disc)
Hydraulic Disc (Floating Caliper)
Suspension (Front) Telescopic Fork
Suspension (Rear) Swing-arm (Pro-Link)
Frame Aluminum, twin tube
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top