Ja missa uppkörningen

stingray

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
Honda VF 1000 F
Körde upp i Skövde igår och missade, RÄVA!!!!
Besiktningsmannen jag hade sade att jag körde för långsamt på grusväg och att jag hade dålig linje i kurvorna på liten slingrig sjuttioväg plus att han sade att jag hade dålig uppsikt i korsningar.RÄVA !!
Han kunde lika gärna godkänt mig men bara för att jag är privatist så var han säkert tvungen att kugga mig, det svinet!!!!!! :mad:
Nån som kan trösta ??? :mad:

stingray skrev:
Han kunde lika gärna godkänt mig men bara för att jag är privatist så var han säkert tvungen att kugga mig, det svinet!!!!!! :mad:

..eller så var det för att du inte kan köra tillräckligt bra? :rolleyes:

Trist likafullt. Bara bita ihop och göra om. :tummenupp

Trist men...

stingray skrev:
Körde upp i Skövde igår och missade, RÄVA!!!!
Besiktningsmannen jag hade sade att jag körde för långsamt på grusväg och att jag hade dålig linje i kurvorna på liten slingrig sjuttioväg plus att han sade att jag hade dålig uppsikt i korsningar.RÄVA !!

Det suger att kugga, lider med dig på det viset, men han kanske räddat livet på dig......

Dålig uppsikt i korsningar leder ofta till krock, eftersom vi som MC-piloter måste utgå från att alla bilar vill krocka med oss.... :kocko

Dålig linje i kurvor leder rakt ut i...... och det det vill man ju inte. :skrämd

Tappa inte sugen nu utan kom igen och klara nästa uppkörning :tummenupp

Ett antal år sedan jag tog kortet nu, men kommer ihåg att jag fick samma påpekande angående försiktighet i korsningar. "Du bör inte ha båda fötterna nere när du står och väntar". Med en risig customhoj (jo, det var körskolans hoj!) från mitten av åttiotalet som man måste gasa hela tiden för att den inte ska dö är det inte så lätt med några få lektioner i bagaget. Fick dock lappen ändå, så nån tröst var väl inte det här precis. Ville bara belysa att ibland känns det mer som att slumpen avgör.

Uppkörningar bygger inte på tur! Visst, privatister kollas hårdare, körskolan tar ju med utbildningskortet och visar vad eleven kan och har gjort, det underlättar ju! Men, oavsett om man är privatist eller inte så måste man ju kunna köra ordentligt!
Jag körde upp med en snubbe som körde upp för andra gången. Första gången höll han stumt genom alla korsningar och började racea med en cheva van! :kocko Han va 17 och körde 125'a... Höjd körkortsålder kanske inte är så dumt ändå? :tummenupp

Tråkigt...kostar det 840kr vid uppkörningen på mc?

Hoztic skrev:
Visst, privatister kollas hårdare

....kraven är desamma, däremot kan en privatist få genomföra fler moment.. men är det skit bakom spakarna så är det... Bättre lycka nästa gång!

Grusväg kör man inte gärna fort på med mc, särskilt om det är en massa rullgrus på den. Kurvtagningen är också skum, för om man kollar i teoriboken så står det att man ska gå ut mer mot mitten för att få längre siktsträcka, men inte enligt honom. Vi fick möte men det var inga problem att mötas.
Just det sen tyckte han att man skulle skära kurvan på grusvägen och gå över mittlinjen, inte för att det finns en mittlinje på en grusväg men ändå.
I teoriboken så står det att man ska skära kurvan men inte gå över mittlinjen
Sen det där med dålig uppsikt är ju så himla störande, jag har haft B-körkort
i sju år och då får man ju in en rutin att läsa av korsningar, och jag måste inte vrida på huvudet 180 grader för att se, jag söker med blicken.

Han gjorde rätt som inte godkände dig.
Det finns tillräckligt med dårar på vägarna ändå.

Visst, surt att kugga, men klarar man inte att vara uppmärksam i trafiken så ska man inte ha körkort.
Förövrigt så tycker jag att det borde införas en svårare teknikdel, som rensar bort såna som inte kan hantera hojen.

Men det är ju vad jag tycker.

tråkigt värre... men det är bara att ta nya tag och försöka igen... tänk som så, det finns många andra som kuggat för värre!
Lycka till!! :)

------------------------------------
Just det sen tyckte han att man skulle skära kurvan på grusvägen och gå över mittlinjen, inte för att det finns en mittlinje på en grusväg men ändå.
------------------------------------

Även om det inte finns någon mittlinje ska man föreställa sig en. Alltid dela upp körfälten.

korvgubbe skrev:
....kraven är desamma, däremot kan en privatist få genomföra fler moment.. men är det skit bakom spakarna så är det... Bättre lycka nästa gång!

Det var det jag menade, inte att dom synas mer i sömmarna, utan som sagt, fler moment och kanske är lite strängare när det gäller överseende för nervositet osv.
Jag körde upp med körskolan, och min första garagevändning var mer roadracing än krypkörning, och jag fick göra om, det var helt ok att vara lite nervös! :tummenupp

Prexis..

Plåtniklas skrev:
..eller så var det för att du inte kan köra tillräckligt bra? :rolleyes:
Det är skillnaden mellan att köra upp som privatist och från trafikskola.
T-skolan ger dig de nödiga anvisningarna hur det ska gå till, sen får du öva det privat.
Tro mig, det lönar sig att åtminstone ta några lektioner och få veta vilka generalfel man gör.
Det är nog svårt för besiktningsmannen att bortse från den uppkörandes bakgrund vid uppkörningen och vem som han tror har den bästa utbildningen..
Vem skulle du helst vilja bli hjärtopererad av, en som fått sin kirurgutbildning på Södra Antillerna eller på Karolinska???
(Detta mht till ett nyligen timat fall om en som haft falskt läkarleg från just S A som fö inte lär ha några läkarkurser)

stingray skrev:
Sen det där med dålig uppsikt är ju så himla störande, jag har haft B-körkort
i sju år och då får man ju in en rutin att läsa av korsningar, och jag måste inte vrida på huvudet 180 grader för att se, jag söker med blicken.

Nä man behöver inte vrida huvudet 180 grader för att få blick över en korsning MEN du VISAR inte för uppkörningsförättaren ATT du kollar av korsningen när du BARA använder blicken. Alltså anser han att du missar att kolla av korsningen! Men tycker ändå att för att få någorlunda koll på en korsning så MÅSTE man vrida huvudet lite grann eller rent av mycket om man är ända framme....

Första uppköringen kuggade jag för att jag tog garagesvängen dåligt, osså påstod han att jag gjorde bromstesten i för låg hastighet vilket jag inte gjorde. Andra körde jag ännu värre på manöverbanans garagesväng, men fick ändå köra i trafik och där gick det kanon.
Tog kurviga 70vägar i 80, men han tyckte jag körde bra :) Hellre för fort med kontroll än för långsamt utan kontroll.

Kurvteknik handlar ju om övning. Om du har totalt klar sikt så är det ju inte fel att gena över i andra filen när det svänger ifall det spårvalet är bättre, däremot ska man ju aldrig gena över i andra filen om man har dålig sikt. Saker som är ganska självklara, men som ändå kan ställa till det om man börjar tänka för mycket på vad man gör när man kör upp. Eftersom du kör upp som privatist är mitt tips att köra som fan på 70vägar med någon som är bra på att köra, sen köra upp igen. Och då menar jag inte "min pappa fick kortet gratis, men är bra på att köra", utan då menar jag "en kompis till mig kör som en dåre, men han är bra på att köra". Kurvteknik och uppsyn är ALLT när det gäller att köra mc så om du blev kuggad på det så öva det som saaaaatan.

Lycka till! (ursäkta uppsatsen)

JKay skrev:
Nä man behöver inte vrida huvudet 180 grader för att få blick över en korsning MEN du VISAR inte för uppkörningsförättaren ATT du kollar av korsningen när du BARA använder blicken. Alltså anser han att du missar att kolla av korsningen! Men tycker ändå att för att få någorlunda koll på en korsning så MÅSTE man vrida huvudet lite grann eller rent av mycket om man är ända framme....
Precis. Det spelar ju ingen roll hur säker man är om man ser osäker ut. Likadant när man byter fil eller byter placering från högerkant i filen till vänsterkant.
Lika bra att titta över axeln extra tydligt så gubben ser.
Samma princip gäller ju självklart i villaområden. Det kvittar ju att man har bromsberedskap om gubben inte ser det. (Tänd bromslampa med andra ord även om det känns töntigt)

Ett litet tips när det gäller uppsynen kan vara att övningsköra utan backspeglar några gånger för då måste man verkligen ha koll på vad som händer runt omkring.
Jag kör alltid utan och det kanske ser lite kul ut när jag vänder mig om och ser mig omkring, men hellre det än att få en bil i sidan eller i ryggen.

yonsson skrev:
Precis. Det spelar ju ingen roll hur säker man är om man ser osäker ut. Likadant när man byter fil eller byter placering från högerkant i filen till vänsterkant.
Lika bra att titta över axeln extra tydligt så gubben ser.
Samma princip gäller ju självklart i villaområden. Det kvittar ju att man har bromsberedskap om gubben inte ser det. (Tänd bromslampa med andra ord även om det känns töntigt)

Håller med!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...