Ja missa uppkörningen

Lipa inte, av dina berättelser av hur du körde så ska du inte ha kort -än!
Min trafiklärare var stenhård på följande saker: Skär alltid kurvor och använd hela körbanan om du har fri sikt("landsväg" då såklart), aldrig för låg fart, hellre 55 än strax under 50 osv. Är det 110 på motorvägen du ska svänga ut på ska du inte ha 1kilometer under 110 när du svänger ut, och du ska svänga ut direkt när det heldragna slutar(jävlar vad man fick plåga den stackars strypta ER-5.an jag övningskörde på för att klara det), samma sak vid avfart från motorväg, inte en kilometer ska du minska farten innan du svängt ner på avfarten. På grusväg ska du ha bra tempo, det visar att du kan hantera hojen, men håll hastighetsgränsen någorlunda. Hellre kolla på trafiken än hastighetsmätaren.

Jag körde på trafikskola och missade också min första uppkörning för att jag mesade på grus, så lika hårt för oss som för privatister. Jag tror faktiskt inte dom bedömer olika beroende på om privatist eller ej. Jag körde andra gången upp som privatist och då klarade jag mig. Kan du köra hoj i trafiken så klarar du dig, oavsett kört på trafikskola eller privat.

Hela min uppkörning bestod av grusväg. Han sa att han aldrig legat bakom någon på grusväg som körde så rätt, som jag gjorde.
Kom ihåg att det är 70km/h på enskilda vägar så gasa friskt.

Vid min uppkörning (är ett tag sen) mesade jag vid grusvägskörning. Tanken var köra lungt och säkert. Blev stannad av uppkörningsinspektören (eller vad det nu heter). Han undrade varför jag körde så mesigt. - Du har ju kört cross, ju, har jag hört :confused: . Fy fan vad jag gasade sen, han fick svårigheter att hänga med. :) . Bära eller brista, tänkte jag.

Han blev helnöjd, fick kortet............

P.s. Körde upp privat

När jag tog kortet ifjol så upplyste min körskolelärare mig om att "Den här gubben gillar fart och hårda inbromsningar!". Jag gasade som fan och använde bromsarna ordentligt! Han blev helnöjd och jag fick lappen! Samtidigt som han skrev "godkänt" så sa han att "du körde som en kratta i garagevändningen, men det spelar ingen roll, jag gillar inte den övningen!"
Han sade också att uppkörningen behöver ju inte vara perfekt, det är ju trots allt när man börjar komma ut i trafiken som man lär sig köra ordentligt! En riktigt vettig gubbe alltså! Men lycka till med nästa uppkörning iaf! Kom bara ihåg att gasa å bromsa samt vrida på huvet i korsningar, då blir dom säkert nöjda! :tummenupp

Badger skrev:
Vid min uppkörning (är ett tag sen) mesade jag vid grusvägskörning. Tanken var köra lungt och säkert. Blev stannad av uppkörningsinspektören (eller vad det nu heter). Han undrade varför jag körde så mesigt. - Du har ju kört cross, ju, har jag hört :confused: . Fy fan vad jag gasade sen, han fick svårigheter att hänga med. :) . Bära eller brista, tänkte jag.

Han blev helnöjd, fick kortet............

P.s. Körde upp privat
:tummenupp good to know! då ska jag visa var skåpet står när det är dags för min grusvägskörning :D

Fatta vad jag ska köra vid nästa uppkörning asså, jag ska ju ta lektion av Magnus Carlson så jag lär ju göra wheelie och stoppie på uppkörningen :)

stingray skrev:
Fatta vad jag ska köra vid nästa uppkörning asså, jag ska ju ta lektion av Magnus Carlson så jag lär ju göra wheelie och stoppie på uppkörningen :)
Barbados-Magnus? :tungan

Jag kuggade oxå min första, jag kan skylla på mycket men sanningen var att jag inte var tillräckligt klar. Låste bakhjulet i vändningen under slalombanan....

Kørde upp privat utan lektioner før både A1 och A...
enda klagomålet jag fick var att jag kørde før fort i garagevändningen, fick gøra om :tummenupp

När jag kørde upp før A så børjade han diskutera farsans hoj med honom, sen efter typ 2min sa han
"Du førstog väl att du klarade dig?"
Så skrev han på lappen och jag maxade hojen till närmsta mack :)

hehe...vet du inte vem Magnus Carlson är???
Det är ju han som gör dom vansinniga filmerna när han åker på bakhjul och kör om x2000 osv. Han är helt den killen, men är riktigt schysst och han vet ju som sagt hur man kör båge.

Verkar som om många lugnar sig för mycket när det blir gruskörning,
Gjorde jag med, men fick bara en komentar om det när jag var klar.

Klarade alltså kortet trots att jag mesade lite på grus :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...