Jönköping: Fyra till sjukhus efter mc-olycka

Nyteknik skrev:
Vadå R.IP.? "Rest in peace". "Vila i frid". Udda variant på "beklagar sorgen". Men varför och till vem och varför här?

Beklagar sorgen säger man till någon som stog någon nära som gått bort.

Vilka i frid, rest in peace och dyl. är en hälsning till den bortgångne. Passar lika bra här som på en krans på begravning.

PS.
I en tråd som är avsedd för någon bortgången är det smaklöst att starta en diskussion om någon som skrivit något som du tycker passar dåligt.
DS.

PS igen: du bör tömma din PMkorg, jag försökte skicka detta till dej privat men det gick inte!

//Jens

Far, mor och son åkte, träffade en hoj på fel sida vägen, mamman frontalkrockade med mannen. Båda dog.

Tyst minut här.

Zeb_Macahan skrev:
Otroligt tragisk trafikhelg. Synd att det händer i samband med ett såpass populärt motorevent som bilsport showen på elmia.

En tanke till anhöriga till de sju.

/Jens

Sänder också en tanke till de anhöriga.

Tyvärr är det inte oväntat att det händer saker på väg till dessa evenemang. Många som har trimmade bilar som buskör och rejsar i trafiken. För 2 år sedan när vi var på väg till Elmiamässan så var det två bilar som rejsade och den ena bilen körde om mig på högersidan ute i vägrenen, de körde så fort att jag inte uppfattade dem förrän de var jämnsides med mig. Samtidigt som detta hände så körde den andra bilen om på vänstersidan om mig.

Höll en tyst minut för de förolyckade i trafiken.
Varit och torr brytit i garaget, klarade mig , känns skönt...... :tummenupp

usch va tråkigt med alla dessa olyckor :(
Säsongen har precis börjat och redan har det hänt mycket olyckor.
Ta hand om er när ni kör där ute och tänk på farten, inte bara ni som kan skadas utan andra trafikanter också.

Vila i frid

Zeb_Macahan skrev:
I en tråd som är avsedd för någon bortgången är det smaklöst att starta en diskussion om någon som skrivit något som du tycker passar dåligt.

Har men en personlig relation till den som dött och vill visa sitt deltagande med de anhöriga är sporthoj.com inte rätt plats.

Om man inte har en personlig relation utan av ren respekt för den döde och hans anhöriga vill visa medkänsla så är detta ett lika gott ställe som något annat.

//Jens

Nyteknik skrev:
Har men en personlig relation till den som dött och vill visa sitt deltagande med de anhöriga är sporthoj.com inte rätt plats.

Nyteknik skrev:

citerar, när jag säger att om man inte vill läsa om sånt här så går det utmärkt att låta bli att klicka på trådar om olyckor. men jag har svårt å tro att trådarna kommer sluta startas. Persoligen tycker jag att det är en utmärkt tankeställare oavsett vad orsaken till olyckan varit. det pågår mängder med trådar om topphastigheter mm, så jag tycker det här utgör en fin balans. (bortsett från att man kan uttrycka sitt deltagande och medlidande)
vettifan hur många medlemmar sporthoj.com har men det är ju helt klart en form av gemenskap, så jag tycker att bara e å lämna tråden om man misstycker.

Zeb_Macahan skrev:
Om man inte har en personlig relation utan av ren respekt för den döde och hans anhöriga vill visa medkänsla så är detta ett lika gott ställe som något annat.

//Jens

Jag vänder mig mot uttycket R.I.P och det chablonmässiga sätt det används här och på andra siter när någon okänd har dött. Det finns värdigare och mer respektfulla sätt att visa sitt deltagande - för den som känner sig berörd. Kondoleanser här påminner om angelägna spörsmål förmedlade via telefonsvarare. Det påminner också om de tusentals människor som varken kände eller hade träffat Anna Lindh men som lämnade "kondoleanser" på kvällstidningarnas hemsidor. Den som dör i offentlighetens ljus blir begråten av horder av fullständiga främlingar.

Fruktansvärt tråkigt att sånt här ska behöva hända... :gråta

Lider med de anhöriga :( och hoppas att man inte ska behöva läsa sådana här inlägg lika många ggr som förra året.

Vila i frid... :angel

//Tobbe :(

Nyteknik skrev:
Jag vänder mig mot uttycket R.I.P och det chablonmässiga sätt det används här och på andra siter när någon okänd har dött. Det finns värdigare och mer respektfulla sätt att visa sitt deltagande - för den som känner sig berörd. Kondoleanser här påminner om angelägna spörsmål förmedlade via telefonsvarare. Det påminner också om de tusentals människor som varken kände eller hade träffat Anna Lindh men som lämnade "kondoleanser" på kvällstidningarnas hemsidor. Den som dör i offentlighetens ljus blir begråten av horder av fullständiga främlingar.

förlåt mig, men nu blir man ju bata ditt snack till att man blir förbannad.
skall det vara så svårt att låta folk ha sin åsikt i fred. det e ingen som säger att du inte får ha din, men sluta säga åt folk vad som får diskuteras på forumet och inte!!! det e ju inte direkt så att tråden faller under någon form av personangrepp eller nått "banat ämne". läs en annan tråd! :mad: :huvet :fatta!

<Nyteknik>
du verkar ju totalt sakna empati för andra människor :va

tat lungt där ute(hmm troligt säger väl dem flesta)
jag tänker iaf en extra gång på min lilla son & min nyblivna Fru innan jag drar iväg på slangen nästa gång.

Nyteknik skrev:
Det påminner också om de tusentals människor som varken kände eller hade träffat Anna Lindh men som lämnade "kondoleanser" på kvällstidningarnas hemsidor. Den som dör i offentlighetens ljus blir begråten av horder av fullständiga främlingar.

Och problemet är? Låt folk skriva det om dom tycker det är passande.

Jag vet fler som tycker att ordet "RIP" kanske inte känns så bra i en tråd.
En del kan nog tycka att det skrivs bara för att skrivas..
Jag försöker att inte skriva enbart rip, det känns så himla fattigt.

bagerah skrev:
förlåt mig, men nu blir man ju bata ditt snack till att man blir förbannad.
skall det vara så svårt att låta folk ha sin åsikt i fred. det e ingen som säger att du inte får ha din, men sluta säga åt folk vad som får diskuteras på forumet och inte!!! det e ju inte direkt så att tråden faller under någon form av personangrepp eller nått "banat ämne". läs en annan tråd! :mad: :huvet :fatta!
Easy mate! Han har sin åsikt, du har din. Nyteknik talar inte om vad man _ska_ göra. Han skriver om vad han tycker om saken ifråga.

clark73 skrev:
<Nyteknik>
du verkar ju totalt sakna empati för andra människor :va

Jag vet precis hur det är när anhöriga dör. Just därför tycker jag att de känsloyttringar som kommer till uttryck här i form av gråtande gubbar och "R.I.P" känns torftiga. Om någon här verkligen känner sig ledsen eller riktigt illa berörd av dödsfallen utanför Jönköping skulle ett konstruktivt sätt att visa sitt deltagande och själv må bättre vara att ta kontakt med de anhöriga eller den lokala begravningsbyrån. Den som tycker att det skulle kännas fel eller konstigt kan skriva ett brev till de anhöriga. Den anonymitet som råder på ett diskussionforum som det här gör det till ett olämpligt sätt att uttycka en hälsning som borde vara högst personlig.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman