Finns "i bukten".
de är inte lika snabba leverera på adlibris
thomas verkar klart mer motiverad och färdig att bli jägare än de som var på kebnekaise
Hver morgen deltager vi også i Livgardens morgentræning, og jeg kan som 13-årig sagtens matche de professionelle soldater. Jeg distancerer faktisk de fleste og kommer altid i den bedste fjerdedel.
Det viser mig, at jeg er på rette spor og tænder mig endnu mere på min videre soldaterfærd.
Efter at jeg som 17-årig læser om Carsten Mørch, bliver det for alvor målrettet. Min drøm om Jægerkorpset er efterfølgende det eneste, jeg fokuserer på. Jeg begynder at planlægge min træning systematisk dag for dag, uge for uge og år for år. Jeg løber hundredvis af kilometer i støvler og uniform. Terrænløb og orienteringsløb foregår også i uniform og støvler, og jeg fylder min gamle rygsæk op med sten, bøger og
Vejvæsenets 30 kilo tunge saltsække og løbetræner på alle de trapper, jeg kan finde.
'
Jeg går mørke og kolde, nordsjællandske landeveje og skove tynde, dag og nat, sommer og vinter. Enkelte gange går jeg knap 80 kilometer fra København til Nordkysten og retur sydover igennem skove og landsbyer. Jeg svømmer i det iskolde vand i Øresund i min gamle, lånte hjemmeværnsuniform og læderstøvler. Og jeg sover ofte i dagevis alene i de nordsjællandske skove for at vænne mig til mørket og det at være isoleret. En træningsdag på mellem fire og seks timer er normal, og selvom jeg ofte er udmattet, kold, sulten og våd, fortsætter jeg på mine blodige og slidte fødder, mens drømmen om at blive jægersoldat bliver mere og mere rodfæstet i min bevidsthed.
26 skadade i militärövning
Jägarsoldaterna från I 19 skulle bestiga Kebnekaise – men det blåste full storm.
Facit efter övningen visar att 26 av de 150 jägarsoldaterna skadades eller blev sjuka.
Är soldaterna för klena?
– Ja det är väl den enda logiska förklaringen. Men flera var i början av sin utbildning och de kommer att bli starkare, säger Iseby.
Ändå underlättades övningen allt eftersom vädret blev sämre och soldaterna gick runt Kebnekaise i stället för att bestiga det.
– När 22 man blåstes omkull samtidigt vid två tillfällen i Tarfala så är det ju självklart att vi fick byta ut en del av övningarna, säger övningsledaren.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5900350.ab