N.Blomqvist
Gudomlig sporthojare
det här är livsfarligt så testa inte det på någon person/djur.
ta en kamerablixt helst från en systemkamera (=kraftfullare) eller budgetvarianten, engångskamera med blixt.
skruva isär och ta loss kretskortet och separera det från blixten. det vi vill åt är en mycket liten transformator samt kondensatorn. koppla på sladd och två stift på anslutningen till själva blixtlampan (det är även en jord, men denna kan man strunta i helt). nu har man alltså en apparat som laddar upp en hög spänning (ca 400V brukar det vara) och kan med hjälp utav kondensatorn lagra samt ladda ur mycket snabbt. nästa steg är att koppla på flera kondensatorer genom parallellkoppling. de måste vara på minst 400V och helst några hundra microfarad. dessa kan man dels hitta på www.elfa.se eller t.ex. på chassiet i en gammal bildrörstv. efter detta moment kan det ta ca 20 sekunder för transformatorn att ladda upp kondensatorerna men vilken jävla smäll det blir
jag skall se om jag kan filma lite och lägga upp någonstans.
Man tackar!
El är roligt.

När vi renoverade kåken vi hade nere i Dalarna så blev jag osams med våran elektriker. Efter att jag mörklagt hela våran gata då jag skjutit propparna i elskåpet ute vid vägen tröttnade han på mig och gav mig öknamnet "Prince of Darkness."

Varför krångla till det så? köp en stabig konding och kör in i vägguttaget :rolleyes
Vad 17 kan det ha varit som dom sprang runt med i skolan nu igen? Har totalt glömt vad det var. -Något som hade med belysning att göra, med en 220V-stickpropp på som dom laddade upp i vägguttaget och gav folk stötar med...
Minns fasen inte vad det var... Glimtändare till lysrör?
Last edited: