Jävlas med dina polare.. bygg en taser ;)

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
det här är livsfarligt så testa inte det på någon person/djur.

ta en kamerablixt helst från en systemkamera (=kraftfullare) eller budgetvarianten, engångskamera med blixt.

skruva isär och ta loss kretskortet och separera det från blixten. det vi vill åt är en mycket liten transformator samt kondensatorn. koppla på sladd och två stift på anslutningen till själva blixtlampan (det är även en jord, men denna kan man strunta i helt). nu har man alltså en apparat som laddar upp en hög spänning (ca 400V brukar det vara) och kan med hjälp utav kondensatorn lagra samt ladda ur mycket snabbt. nästa steg är att koppla på flera kondensatorer genom parallellkoppling. de måste vara på minst 400V och helst några hundra microfarad. dessa kan man dels hitta på www.elfa.se eller t.ex. på chassiet i en gammal bildrörstv. efter detta moment kan det ta ca 20 sekunder för transformatorn att ladda upp kondensatorerna men vilken jävla smäll det blir :D:yoparty

jag skall se om jag kan filma lite och lägga upp någonstans.

Man tackar!

El är roligt. :banana

När vi renoverade kåken vi hade nere i Dalarna så blev jag osams med våran elektriker. Efter att jag mörklagt hela våran gata då jag skjutit propparna i elskåpet ute vid vägen tröttnade han på mig och gav mig öknamnet "Prince of Darkness." :brinnerup

Varför krångla till det så? köp en stabig konding och kör in i vägguttaget :rolleyes

Vad 17 kan det ha varit som dom sprang runt med i skolan nu igen? Har totalt glömt vad det var. -Något som hade med belysning att göra, med en 220V-stickpropp på som dom laddade upp i vägguttaget och gav folk stötar med...

Minns fasen inte vad det var... Glimtändare till lysrör?

Last edited:
Tog en stillbild på Jippos mördarmaskin :yoparty

Last edited:
Scen: Lektion i ellära, ca -93.

Alla sitter och tittar på en lärorik film om ett eller annat i det mörka klassrummet. Alla? Nej, inte jag och J. Vi är igång med labbkondingarna i skåpet längst bak. Parallellkopplar hela gänget och laddar upp dem till maxspänning.

Tror ni klasskompisarna sket knäck när vi sedan kortslöt hela rasket mot en colaburk? Ja, det brände hål i plåten... :D

Tog en stillbild på Jippos mördarmaskin :yoparty

:skrämd å fyttifan :D

det är därför det sticker till i ögonen efteråt samt tjuter lite i öronen! man hinner liksom inte uppfatta det som händer, dessutom blir man så jävla skraj varje gång så man rycker till :hihi

tog säkert tio kortfilmer innan jag fick en stabil tagning :hihi

Man tackar!

El är roligt. :banana

När vi renoverade kåken vi hade nere i Dalarna så blev jag osams med våran elektriker. Efter att jag mörklagt hela våran gata då jag skjutit propparna i elskåpet ute vid vägen tröttnade han på mig och gav mig öknamnet "Prince of Darkness." :brinnerup

Vad 17 kan det ha varit som dom sprang runt med i skolan nu igen? Har totalt glömt vad det var. -Något som hade med belysning att göra, med en 220V-stickpropp på som dom laddade upp i vägguttaget och gav folk stötar med...

Minns fasen inte vad det var... Glimtändare till lysrör?
Nja jag var mest oseriös antingen går proppen eller så sprängskondingen beroende på vilken typ det är.

@ Ft :rofl känns bekant på något sätt :glömdet

Den gamla handvevade meggern ("tazern") gick varm i plugget

megger.jpg

Lägg upp några bilder när du har byggt en sån här:
[YOUTUBE-ID]mSNy1FW4V24[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]LuaWvzlaeZw[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]l-tEBkAbEms[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]8qznDhACtKw[/YOUTUBE-ID]

Moddade i ett 9V batteri i "teasern" idag ihop att dett skulle spruta mer gnistor men den då dog den :brinnerup

Fuck! :mad:

Vad var det som brann?

Meckade isär....

Bild!

Last edited:
Moddade i ett 9V batteri i "teasern" idag ihop att dett skulle spruta mer gnistor men den då dog den :brinnerup

Vad var det som brann?

Meckade isär....

Bild!
Svårt att se på den bilden vad som är trasigt. Du får väl plocka fram multimetern och börja mäta.

Jag lekte på jobbet med en grunka som kan generera upp till 200 000 V. Det är en kondensator på 50 kg i den så det är en jävla energi i blixten. Jag tog detta foto ca 5 meter från det hela med mobilkameran. Jag trodde den var inställd på 10 000 Volt, fast den var på max, så resultatet var ganska oväntat. Det small så att jag höll på att skita ner mig.

Bifogat

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    90.5 KB · Visningar: 142
Svårt att se på den bilden vad som är trasigt. Du får väl plocka fram multimetern och börja mäta.

Jag lekte på jobbet med en grunka som kan generera upp till 200 000 V. Det är en kondensator på 50 kg i den så det är en jävla energi i blixten. Jag tog detta foto ca 5 meter från det hela med mobilkameran. Jag trodde den var inställd på 10 000 Volt, fast den var på max, så resultatet var ganska oväntat. Det small så att jag höll på att skita ner mig.

Sopigt svar, du skulle pekat på komponenten som var trasig :fail :mad:

SOOOPA! ;)

Last edited:
Elektronik är inte min starka sida så jag kan väl hålla med om att jag är en sopa.
Vid närmare granskning av bilden har jag dock kommit fram till att det är fluxkondensatorn som är trasig.

Tjöp en ny dårå

flux_capacitor.gif

Vad var det som brann?

Meckade isär....

Bild!

Jag skulle gissa att det som syns på bilden ungefär är en spegelvänd
miniatyr av vänstra sidan på schemat för DC-Tesla-spolen i film nr2 ovan.
Transformator och spänningsdubblare (Fast jag ser inte vad som
genererar växelspänning på primärsidan.) plus en 15M Ohm resistor på
utgången för att begränsa strömmen.

Glöm den där leksaken och bygg en riktig Tesla spole!

Vad var det som brann?

Meckade isär....

Bild!

inte så konstigt att den gick sönder :D
nästa gång så sätter du på några extra kondensatorer så skall du se att det smäller lite mer ;)

Jag skulle gissa att det som syns på bilden ungefär är en spegelvänd
miniatyr av vänstra sidan på schemat för DC-Tesla-spolen i film nr2 ovan.
Transformator och spänningsdubblare (Fast jag ser inte vad som
genererar växelspänning på primärsidan.) plus en 15M Ohm resistor på
utgången för att begränsa strömmen.

Glöm den där leksaken och bygg en riktig Tesla spole!

är du en elguru?

om jag har tillgång till transformatorer (modell stor), hur kopplar man resten?

de olika funktionerna jag är ute efter är:
likström -> växelström
spänningsdubblare

en diodbrygga, kommer den att fungera i mycket höga spänningar? säg mellan 100 000V -10 000 000V? tänkte att jag skulle laborera lite med lite olika varianter utav kopplingar :D

Last edited:
är du en elguru?

Näe.

Men jag läste en tidningsartikel om Teslaspolar en gång för länge sedan.
Jag började så smått bygga en egen, men sedan fick jag småungar i huset
och tänkte att det var bäst att vänta lite...

Har du googlat på "diy tesla coil" eller nåt?

Växelspänning får du från stereon :)
[YOUTUBE-ID]4fzRN-fLtoU[/YOUTUBE-ID]

Enkla sätt att få upp spänningen en bit med lätt tillgängliga prylar verkar
vara tex tändspolar från bilar och högspänningsaggregat från gamla
CRT-TV/bildskärmar. De brukar använda diodstegar.

Se bara till att avliva dig själv ordentligt om du klantar till det så att du
inte kan anklaga mig för att ha fått dig att göra något dumt.

Växelspänning får du från stereon :)

Enkla sätt att få upp spänningen en bit med lätt tillgängliga prylar verkar
vara tex tändspolar från bilar och högspänningsaggregat från gamla
CRT-TV/bildskärmar. De brukar använda diodstegar.

från stereon? hur menar du? jag tänkte att det lättaste måste vara att koppla direkt från vägguttaget, men det känns lite farligt :brinnerup (ja, jag har fått en stöt från vägguttaget innan:))

sen har jag en trafo som omvandlar 230V till 1,5V. denna tänkte jag vända på. Detta ger ca 35 000volt. sen kopplar jag ihop detta med en trafo som ger 230 till 12/5 volt. detta borde ge ca 800 000 volt.

det jag lurar på är om en "vanlig" transformator verkligen klarar av detta, eller om strömen hoppar mellan linningarna? (jag vet att dessa är isolerade, men det är sjuka spänningar vi pratar om).

från stereon? hur menar du? jag tänkte att det lättaste måste vara att koppla direkt från vägguttaget, men det känns lite farligt :brinnerup (ja, jag har fått en stöt från vägguttaget innan:))

sen har jag en trafo som omvandlar 230V till 1,5V. denna tänkte jag vända på. Detta ger ca 35 000volt. sen kopplar jag ihop detta med en trafo som ger 230 till 12/5 volt. detta borde ge ca 800 000 volt.

det jag lurar på är om en "vanlig" transformator verkligen klarar av detta, eller om strömen hoppar mellan linningarna? (jag vet att dessa är isolerade, men det är sjuka spänningar vi pratar om).
Här är en bild på en transformator för 800 kV. Om din transformator ser likadan ut så kommer det nog att fungera. Annars kan du glömma det.
uhvdc_transformer_800kv_2009.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...