Jävla pessbatteri

NEJMEN OOOOOOOOOJ!!!!

Du måste hitta på nåt jävla trams för att "håjjen inte ska funka" eller??
OOJ VAD JOBBIGT NÄR DET FRÄSER TILL OCH EN BLÅ HOJ BARA VARVBRYTER FÖRBI!!

När ska vi ta stöpabacken då? jag ger mig fan inte förrän det står 299 på mätarn.

Jaja jag har ett släp som drrar i helvete och stoppar in

ja va ute för samma sak å fixa nytt batt å allt va frid å fröja, MEN det nya orka inte starat hojen efter ett tag å ja svor som värsta bonnen...

men efter ett samtal med förre ägaren så kom vi fram til att det sitter nån form av "race generartor" i fanskapet, dom behöver ju inte laddning till lysen å sånt skit...så ja vet va ja ska byta.... :hihi

turbobiker44 skrev:
2095286 Hej du.
Det är helt rätt att man måste ladda upp bateriet med special laddare(som styr spänningen, INTE strömmen,,stor skillnad.
Och det gör (väl) de flesta seriösa mc-firmor om du köpar ett batteri för 1150:-(förmodligen original-batteri, eller motsvarande,,med det priset)??
Men om vi nu ponerar att batteriet är OK,,,så BÖR en trasig laddregulator ju ge HÖGRE spänning till batteriet alternativt knäcka lampor, en modern generator ger lätt 17-18 volt utan reglering.
Men det kan ju förståss vara helt avbrott i regulatorn, och då blir det annat.
Men er ju sket lätt att mäta :
Mät på batteri med voltmeter(multimeter 0-20 vDC) utan tändning på,,notera spänningen,,bör ligga runt 12-12,5 v,,,vrid på nyceln, mät igen(om inget lyse är på så sjunkar det inte så mycket, kanske 11,5-12,0 volt),,starta nu hojen OCH varva ÖVER 2000-3000(laddar inget under 1800-2000 r/min) och se hur mycket spänning som kommer till batteriet då,,bör ligga kring 13,8 volt ända upp till 14,2 volt är ok,,ger den mer då är regulatorn TROLIGTVIS paj, visar den MINDRE då är TROLIGTVIS generatorn paj,,,Men då får man ju kolla mer noggrant isåfall.
Hälsar Frostie/Mogens Frost

Tro fan att skiten starta när ja provar nästa gång. så jävla typiskt, Intermittent rövfel.

Jag mätte med voltmeter på fulladdat oinkopplat batteri. Mätte upp 12,8 volt.

Mätte upp 14,5 (!!!!) volt med hojen igång! Lysen och annat påverkas EJ av varvtal. Inte nånting!

Är regulatorn då paj eller?? inte fan kan hojen få svårt att starta för att den laddar med nån tiondels volt fel heller?!?!

IBLAND (detta tror jag mig bara höra) så kan man höra höra det liksom "slår över". Alltså ett ljud ungefär lika som en kortslutning. På startmotorn märks detta som att den "dör", den slutar att dra.
Ok, detta kan jag fatta. är det nån kabel som ligger emot eller har dålig kontakt möjligtvis kanske dtta kan uppstå.
Men lite jobbigt att hitta när det bara händer ibland!!!! Och ska man behöva plocka av kåpor å sånt för att hitta felstället eller??
Finns ju en miljard konstiga sladdar å kablar! och såna där fyrkantiga små lådor.

Är det nån som känner igen symptomen, så är ni mycket varmt välkomna att sprida Er kunskap!

MVH BRASSARN

BRASSARN skrev:
Mätte upp 14,5 (!!!!) volt med hojen igång! Lysen och annat påverkas EJ av varvtal. Inte nånting! Är regulatorn då paj eller??
Tvärtom, den fungerar ypperligt. Regulatorns uppgift är att hålla spänningen (något så när) konstant oavsett varvtal.

De andra symptomen du beskriver kan härröra från startreläet eller att batteriet inte kan avge den ström som startmotorn kräver vid tillfället. (Likriktare och generator påverkar inte starten av mc:n (ger inget "ström-bidrag" alls innan motorn är igång) alls utan kan lika gärna vara urkopplade vid start.)

Kolla även denna tråd om du har samma symptom
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=115317

Last edited:
motardkungen skrev:
2094800 Kolla också så att kablarna till batteriet är ordentligt fastsatta nere vid startmotorn respektive jordningspunkten och att dom är hela. Sitter kabeln lös nere vid startmotorn fungerar varken laddning eller strömförbrukare som dom ska och felet kan komma och gå.

Jag citerar mig själv en gång till. Kolla anslutningen nere vid startmotorn.

Pessbatteri!

Hej!

Har haft lite prolem med dåliga batteri själv har dock lite frågor...

1. Vad menar du med svårstartad? Är den seg att gå runt eller tänder den inte?

2. Du säger att du laddade det nya batteriet, med vadå? Billaddare på 4A och uppåt är döden även för ett nytt batteri, ladda med max 10% av dina Ah tex 16Ah blir 1,6 på laddaren osv

3. Vet du om kolen till startmotorn är bytta någon gång? Din darling är ju trots allt 6 år gammal och har det inte gjorts sedan födseln då är det kanske dags nu... Tar de slut då kan det gå varmt i den så pass att lödningar i motorn SMÄLTER AV och då säger den inte amen ens...

4. Kuriosa: I en generator är det ca 60- 80 V växelspänning...

Lycka till! :tummenupp

Såg visst tråden lite sent där men..

Låter som glapp, ärgade kontakter kanske.

Att den "dör" kan vara att reläet slutar dra, motorn får inte ström helt enkelt.
Om det inte klickar från reläet så får den inte ens ström dit... då kan det var dåligt jordat eller trasigt.

Last edited:
- Hur går det med batteriet! Du måste avlägga rapport! Det är många här som
är nyfikna på vad det är för fel och hur du löser det.

Har du kollat så att det inte läcker ström när cykeln är avstängd å släckt ?

Har du mätt spänningen i viloläge?
Det skall vara minst 12,72V om det är nytt och fulladdat och 12,56V
om laddningsnivån är 70 %

:arsele

niohundrasexton skrev:
2122206 - Hur går det med batteriet! Du måste avlägga rapport! Det är många här som
är nyfikna på vad det är för fel och hur du löser det.

Har du kollat så att det inte läcker ström när cykeln är avstängd å släckt ?

Har du mätt spänningen i viloläge?
Det skall vara minst 12,72V om det är nytt och fulladdat och 12,56V
om laddningsnivån är 70 %

:arsele

Spänningen har jag mätt till 12.5 V polspänning då cykeln är avstängd. !4.5 V då den är igång. Lyset påverkas inte nånting av varvtal då cukeln lever och frustar.
Batteriet är SPRILLANS nytt.

Svårigheten ligger i att få skiten att starta, då det verkar finnas någon slags läckström eller liknande, som tömmer batteriet då cykeln står någon dag.

Vet ej vad detta beror på. Verkar finnas många olika möjliga felkällor att döma av svaren.
Har nu tänkt att låta en professionell skruvare åta sig problemet, dvs hosta upp några tusen å betala sig ur problemet.

Om herr 916 har något annat förslag mottages detta varmt!

Puss å kram å dra i HELVET!

BRASSARN skrev:
Om herr 916 har något annat förslag mottages detta varmt!

Puss å kram å dra i HELVET!

- Jag ser bara sådana här problem som utmaningar och prövningar.

Och visst, vi kan stråla samman någon dag så att kan vi gnida våra vassa kranier
mot varandra. :yoparty Då ska vi nog fan få rätsida på den jävelen å visa vem som bestämmer. :huvet

Skare vara så jäkla svårt att springa igång hojen då? En liten uppvärmning innan mc-turen är aldrig fel. :banana

Batteriprobs

Skaffa ett gammalt men laddat och fungerande bilbatteri och använd kablar som starthjälp. Tänk på att en startmotor inte BÖR gå runt för många varv på raken (7?). Det finns risk att lindningarna tar stryk.

Alternativt kabla från en bil för att få igång den.

Ladda med "smart" laddare anpassad för ditt batteri. Om du måste köpa ett nytt se då till att de laddar det åt dig (även om det är kul att slabba med syra i köket)

Jag har haft samma problem och det var för min del endast hjälpt med en smart laddare. Laddaren blir billigare än ett nytt batteri vartannat år.

Lycka till...
Ride On!
// Uffe

Gustav1 skrev:
2207556 Du måste BRASSA mer! Annars laddas inte batteriet.

Troligtvis, han kör ju som en jävla kärring. Jag såg honom komma krypandes förra veckan, han hade precis tagit bort stödhjulen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman