Jävla pessbatteri

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Hejsna!

Blir så jävla lack i helvet!!!½!½

1: Hojen år under förra hösten svårt att starta. OK!!! Kasst batteri... mmm troligt. Mycket riktigt är batteriet kasst nu i vår. Jaja tjackar väl nytt pessbatteri dårå!

2: Slaskar 1150 spänn på ett nytt batterihelvete. Smackar in skiten i hojen!
Mycket riktigt är batteriet kass. OK!!!! får väl ett nytt dårå! (jo men först efter att alla jävla idioter ska kontrollera och intyga att det verkligen ÄR kass sedan tillverkning)

3: Får ett nytt batterihelvete. Smackar in skiten i hojen!

4: Laddar pessbatteriet. Efter mycket lång tid orkar skiten precis igång.
PUUH äntligen tänker jag.

5: Smackar ut hojenjäveln drar en lång stund. (såå nu ska skiten va laddat)

6: Idag skulle ja starta hojen. SÅ orkar pesset inte igång!!!??!?!?!?!?!?!

Varför i hela jävla helvete tappar batteriet laddning?????????????? Ett sprillans nytt batteri!!!

Eller finns det någon annan del i hojen som kan vara paj som tömmer pessbatteriet??????????

(Vilket i så fall skulle innebära att jag tjackat nytt kräkbatteri i onödan)


Någon erfaren som vet sitter inne med Laddningskompetens?????? Vänligen svara då jag uppenbarligen är novis inom detta område såväl som på övriga områden.


MVH BRASSARN
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
BRASSARN skrev:
2094647 Hejsna!

Blir så jävla lack i helvet!!!½!½

1: Hojen år under förra hösten svårt att starta. OK!!! Kasst batteri... mmm troligt. Mycket riktigt är batteriet kasst nu i vår. Jaja tjackar väl nytt pessbatteri dårå!

2: Slaskar 1150 spänn på ett nytt batterihelvete. Smackar in skiten i hojen!
Mycket riktigt är batteriet kass. OK!!!! får väl ett nytt dårå! (jo men först efter att alla jävla idioter ska kontrollera och intyga att det verkligen ÄR kass sedan tillverkning)

3: Får ett nytt batterihelvete. Smackar in skiten i hojen!

4: Laddar pessbatteriet. Efter mycket lång tid orkar skiten precis igång.
PUUH äntligen tänker jag.

5: Smackar ut hojenjäveln drar en lång stund. (såå nu ska skiten va laddat)

6: Idag skulle ja starta hojen. SÅ orkar pesset inte igång!!!??!?!?!?!?!?!

Varför i hela jävla helvete tappar batteriet laddning?????????????? Ett sprillans nytt batteri!!!

Eller finns det någon annan del i hojen som kan vara paj som tömmer pessbatteriet??????????

(Vilket i så fall skulle innebära att jag tjackat nytt kräkbatteri i onödan)


Någon erfaren som vet sitter inne med Laddningskompetens?????? Vänligen svara då jag uppenbarligen är novis inom detta område såväl som på övriga områden.


MVH BRASSARN


Laddningsregulatorn på hojen paj?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Lata metoden:
Glo in i strålkastaren när den är på tomgång.
Gasa, vad händer:
- Lyser mer, då laddar den, i alla fall lite.
- Lyser med samma styrka, laddar inte.

Braiga metoden:
Av med limpan och på med en voltmätare på batteriet. Ha hojen igång och mät, kolla med en verkstad vilka värden det ska vara men typ 14-14,5 volt vid 5-7000 verkar vettigt. Om du stänger av tändningen ska den visa 12-13 volt.

Nålen på voltmätaren ska röra sig när du gasar. Hänger den som på en gammal är det laddningsreg som är kass.

/Fredde

p.s Inte helt ovanligt att laddreg går sönder på fireblade.
 

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Kan vara så att laddningsregulatorn är paj, det kan bli så om du har kört med dåligt batteri och kanske laddat upp det om och om igen eller icke orginal batteri, den laddar ihjäl sig helt enkelt. Orginal batteri är det enda som gäller har en rutinerad mekaniker sagt till mig iallafall, vet att många kör med typ biltema batteri och det funkar men i mitt fall funka det inte. Dom är tydligen svagare på nåt sätt än orginal så regulatorn pallar inte. Orginal batteriet ska dessutom laddas med nån speciell laddare, köpte mitt genom en handlare som laddade upp det första gången åt mig. Nu är inte jag själv nåt proffs på sånt här men det är vad proffsen sagt till mig och nu är mitt problem ur världen, hoppas det löser sig så du får ut och köra som fan sen! :yoparty
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Om laddningsregulatorn är kaputt, resulterar detta då i en tömning av batteriet då Bettan står i spiltan?

Ordet "laddningsregulator" får mig att anta att denna endast reglerar laddningen TILL batteriet?!?!

Rätta mig nu när jag beger mig ut på det ovissas stormande hav!

MVH BRASSARN
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
BRASSARN skrev:
2094741 Om laddningsregulatorn är kaputt, resulterar detta då i en tömning av batteriet då Bettan står i spiltan?

Ordet "laddningsregulator" får mig att anta att denna endast reglerar laddningen TILL batteriet?!?!

Rätta mig nu när jag beger mig ut på det ovissas stormande hav!

MVH BRASSARN


Laddningsregulator är vell den del som laddar batteriet?
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Kolla också så att kablarna till batteriet är ordentligt fastsatta nere vid startmotorn respektive jordningspunkten och att dom är hela. Sitter kabeln lös nere vid startmotorn fungerar varken laddning eller strömförbrukare som dom ska och felet kan komma och gå.
 
Last edited:

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Svanen skrev:
2094771 Laddningsregulator är vell den del som laddar batteriet?


Den del?? Skulle man inte även kunna säga att generatorn är "den del" som laddar batteriet?? :3freak


Min fråga var: OM nu laddningsregulatorn ÄR paj.... (ex.vis kortslutning) skulle detta då resultera i en tömning av batteriet?????


Det fula är att om man i sådana här fall vill ta med hojen till ex.vis en verkstad så att dom får kolla på felet.... JA hur i hela satans helvete ska man kunna göra det????? HOJjävelnpesset startar ju fan inteQ!!!!! blir så jävla lack!!!!!!!!!!!!!!!!

Notera att jag är lack på skethojen, inte någon person eller så. Tackar ödmjukast för alla fina vackra svar!!!

/BRASSARN
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tror hällre det är något som tjuv drar ström av ditt batteri när den bara står under natten, mät om det går någon ström ut från batteriet när hojen ej är igång. Kolla Eldstorms inlägg.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
BRASSARN skrev:
2094867
Min fråga var: OM nu laddningsregulatorn ÄR paj.... (ex.vis kortslutning) skulle detta då resultera i en tömning av batteriet?????/BRASSARN
Sannolikt inte men man kan inte vara helt säker.
(Skulle det vara kortslutning så borde huvudsäkringen brinna av.)
Det är enkelt att kolla. Du har förmodligen snabbkopplingar till regulatorn/likriktaren, både till generatorn och till batteriet. Koppla ur den snabbkoppling som går från regulatorn/likriktaren till batteriet (eller båda). Anslut ett nyladdat batteri till hojen och prova dra igång den så kan du bekräfta eller utesluta regulatorn som orsak.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag tror att du ska köpa ett nytt batteri. Det kostar att ligga på topp. Min hoj startade lika lätt i förrgår som den alltid gör även fast den stått sen i början av augusti.
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Robban W skrev:
2095015 Jag tror att du ska köpa ett nytt batteri. Det kostar att ligga på topp. Min hoj startade lika lätt i förrgår som den alltid gör även fast den stått sen i början av augusti.


Jamen det är ju det jag har gjort!!!!!!!!!!!!!!! visste ju om sen hösatas att det amla va kass. å nu har ja prexis fått ett nytt. Sprillans. 1150 riksadaler, men inte fan vrålar besten för det.... såå nu ja blir syyyr va

Eldstorm skrev:
2094963 Sannolikt inte men man kan inte vara helt säker.
(Skulle det vara kortslutning så borde huvudsäkringen brinna av.)
Det är enkelt att kolla. Du har förmodligen snabbkopplingar till regulatorn/likriktaren, både till generatorn och till batteriet. Koppla ur den snabbkoppling som går från regulatorn/likriktaren till batteriet (eller båda). Anslut ett nyladdat batteri till hojen och prova dra igång den så kan du bekräfta eller utesluta regulatorn som orsak.


Aha ok det låter som en bra ide! Bara batteriet ska ju då lätt dra igång skiten. Smart.

men hur fan vet jag vilken grej som är regulatorn då?? det är ju bara en massa kosntiga sladdar och fyrkantiga lådor där nere :3freak

Å hur ska jag få tillbaka alla konstiga sladdar till rätt ställe sen?? än värre!

Herrn kasnke vet hur sen sånadära regulator ser ut??

MVH BRASSARN
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tycker du först och främst ska testa att ladda batteriet ordentligt så att det är full laddat. När du startar hojjen suger det ganska mycket av batteriet och är det taskigt laddat när du startar så får hojjen svårare att ladda upp batteriet och det kommer krävas en lång vända...
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
BRASSARN skrev:
men hur vet jag vilken grej som är regulatorn då?
Tror den sitter ungefär på samma ställe på bladen som på SP-1:an, inte helt 100 dock... Se bilder.
 

Bifogat

  • regulator2.JPG
    regulator2.JPG
    47.1 KB · Visningar: 70
  • regulator1.JPG
    regulator1.JPG
    41.5 KB · Visningar: 61

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej du.
Det är helt rätt att man måste ladda upp bateriet med special laddare(som styr spänningen, INTE strömmen,,stor skillnad.
Och det gör (väl) de flesta seriösa mc-firmor om du köpar ett batteri för 1150:-(förmodligen original-batteri, eller motsvarande,,med det priset)??
Men om vi nu ponerar att batteriet är OK,,,så BÖR en trasig laddregulator ju ge HÖGRE spänning till batteriet alternativt knäcka lampor, en modern generator ger lätt 17-18 volt utan reglering.
Men det kan ju förståss vara helt avbrott i regulatorn, och då blir det annat.
Men er ju sket lätt att mäta :
Mät på batteri med voltmeter(multimeter 0-20 vDC) utan tändning på,,notera spänningen,,bör ligga runt 12-12,5 v,,,vrid på nyceln, mät igen(om inget lyse är på så sjunkar det inte så mycket, kanske 11,5-12,0 volt),,starta nu hojen OCH varva ÖVER 2000-3000(laddar inget under 1800-2000 r/min) och se hur mycket spänning som kommer till batteriet då,,bör ligga kring 13,8 volt ända upp till 14,2 volt är ok,,ger den mer då är regulatorn TROLIGTVIS paj, visar den MINDRE då är TROLIGTVIS generatorn paj,,,Men då får man ju kolla mer noggrant isåfall.
Hälsar Frostie/Mogens Frost
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top