Jävla koppling!!

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Jag var ute och och ritade lita svarta sträck i asfalten idag, när jag körde hem så märker jag att kopplingen slirar..igen!!! jag bytte lameller i aug förra säsongen och har väl kört MAX 300 mil...MAX !! bytte vajjer idag...hjälpte inte.. :mad:

Ska det va så ? ska det det ? va ? va ?

fundera på att ringa sverker....
 
Blästrade du mellanskivorna eller byttes dessa? Kanske de som spökar?

Bytt olja nyligen?

Kanske fel sorts olja?

Var fjädrarna i korgen bra?
 
fluppen skrev:
Jag var ute och och ritade lita svarta sträck i asfalten idag, när jag körde hem så märker jag att kopplingen slirar..igen!!! jag bytte lameller i aug förra säsongen och har väl kört MAX 300 mil...MAX !! bytte vajjer idag...hjälpte inte.. :mad:

Ska det va så ? ska det det ? va ? va ?

fundera på att ringa sverker....


Hej! kolla om stålskivorna är skeva och häll i Bel Ray EXR en grym olja för våtkoppling....
 
v-g skrev:
Blästrade du mellanskivorna eller byttes dessa? Kanske de som spökar?

Bytt olja nyligen?

Kanske fel sorts olja?

Var fjädrarna i korgen bra?

Nej blästrade inte dom...dom såg bra ut iaf.. :confused:

Ja bytt olja för 50 mil sedan, men till samma som innan

Nya fjädrar..
 
Hårdare fjädrar eller brickor under fjädrarna som ökar anliggningstrycket en del. ==> slirar inte så mkt ==> slits mindre.
/u
 
Mobil-1 (speciellt den för bil) är döden för fiberlameller. Det är dina fiberlameller som har fått en hård och svart koksbeläggning. Plocka ur fiberlamellerna och rugga upp dem lite lätt med 80-sandpapper. Gör sen rent i diesel/fotogen och Scotch Brite. Fukta sen in dem i mineralolja.

Blästra INTE stållamellerna. Vad som händer är bara att du får en MINDRE total ingreppsyta än en helt blank yta samtidigt som det sliter våldsamt på fiberlamellerna. Att en stållamell är blånerad gör absolut ingenting för funktionen så länge den inte har slagit sig och vindar. Jag förstår inte varför alla blästrar sina stållameller i Sverige, vad är tanken bakom det hela? Fullständigt ologiskt.

Om du får taskiga bromsar, inte blästar du bromsskivorna för det!

Är dina fiberlameller lite slitna? Installera en extra stållamell så att du får dubbla stållameller där första stållamellen ska installeras. Kan du inte dra in kopplingen helt efteråt, har du installerat för mycket extralameller.

Använd en bra mineralolja t.ex. Castrol GP 10W40 eller Mobil's MX4T i din vattenkylda. En luft/oljekyld bör köra med 20W50.
Själv kör jag med Castrol GP20W50 och det är den enda jag hittat som kan flytta mitt feta 115 kg's arsel 402 meter på under 9 sekunder utan att döda kopplingen.

"Save as..."
 
andersbrink skrev:
Använd en bra mineralolja t.ex. Castrol GP 10W40 eller Mobil's MX4T i din vattenkylda. En luft/oljekyld bör köra med 20W50.

"Save as..." [/B]

Anders, är det någon skillnad på mineraloljorna? Klart det är, men jag fick rekommendationen att köpa 76 mineral 10W40 när jag köpte min CBR, dock kom jag inte över någon sådan, utan det fick bli Valvoline delsyntet 10W40. Vad jag undrar över är om jag ska leta upp några liter Castrol GP och köra på det i stället? Har märkt att det inte är så lätt att komma över bra mineral olja.

// Wip
 
andersbrink skrev:
Blästra INTE stållamellerna. Vad som händer är bara att du får en MINDRE total ingreppsyta än en helt blank yta samtidigt som det sliter våldsamt på fiberlamellerna. Att en stållamell är blånerad gör absolut ingenting för funktionen så länge den inte har slagit sig och vindar. Jag förstår inte varför alla blästrar sina stållameller i Sverige, vad är tanken bakom det hela? Fullständigt ologiskt.

Anledningen som jag ser det är att man blästrar dem är som jag anser det att man "börjar om från början" dvs lamellerna får nöta in skivorna. Ungefär som nya bromsbelägg inte är totalt blanka.

Alltså blästrar man så nöter plattorna och lamellerna in sig fortare.
 
Du har "a point" där... enda anledningen att blästra ett redan inkört lamellpaket är ifall man har blandat bort sig med ordningen på lamellerna. men lägger man dom i ordning så är det bara slöseri med fiberlamellerna att blästa stålisarna.

Jag provade 76 20W50 i våras på två tävlingar. Den funkar också bra, inget slir, men lite hoppigt och tvärt ingrepp. Castrol GP passar min kopplingshand bäst. Däremot inte sagt att någon annan passar bättre för någon annan.

Jag kör med stenhårda kopplingsfjädrar och en intern justering/setup som gör att det trots väldigt hårda fjädrar har ett långt slag på ingreppsområdet så att den blir väldigt lätt att modulera. Har man för klena fjädrar kommer eventuella grodhopp att förstärkas eftersom man åker fram å tebax i sadeln och påverkar då samtidigt kopplingshandtaget. Med hårdare fjädrar blir det mindre "självsvängning" och man slipper se ut som Grodan Boll på startlinjen.

[edit]Det ska tilläggas att jag kör med original icke-spunna slangar för att få ytterligare ingreppsområde. Spunna slangar är alldeles för stumma för att det ska funka bra på en dragbike utan stödhjul, dvs då man måste slira för att komma iväg bra.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top