Mobil-1 (speciellt den för bil) är döden för fiberlameller. Det är dina fiberlameller som har fått en hård och svart koksbeläggning. Plocka ur fiberlamellerna och rugga upp dem lite lätt med 80-sandpapper. Gör sen rent i diesel/fotogen och Scotch Brite. Fukta sen in dem i mineralolja.
Blästra INTE stållamellerna. Vad som händer är bara att du får en MINDRE total ingreppsyta än en helt blank yta samtidigt som det sliter våldsamt på fiberlamellerna. Att en stållamell är blånerad gör absolut ingenting för funktionen så länge den inte har slagit sig och vindar. Jag förstår inte varför alla blästrar sina stållameller i Sverige, vad är tanken bakom det hela? Fullständigt ologiskt.
Om du får taskiga bromsar, inte blästar du bromsskivorna för det!
Är dina fiberlameller lite slitna? Installera en extra stållamell så att du får dubbla stållameller där första stållamellen ska installeras. Kan du inte dra in kopplingen helt efteråt, har du installerat för mycket extralameller.
Använd en bra mineralolja t.ex. Castrol GP 10W40 eller Mobil's MX4T i din vattenkylda. En luft/oljekyld bör köra med 20W50.
Själv kör jag med Castrol GP20W50 och det är den enda jag hittat som kan flytta mitt feta 115 kg's arsel 402 meter på under 9 sekunder utan att döda kopplingen.
"Save as..."