Jättekonstigt fel YZF 750

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Häromdagen när jag kom ut till hojen efter jobbet för att köra hem så såg jag att den hade och höll på att pissa bensin. Något förvånad blev jag men tänkte att jag åker hem och fixar det hemma och trycker på starten. Då går motorn inte runt. Jag provar en stund men det går bara inte. Batteriet verkade ha bra med kräm så jag provade att springa igång men bakhjulet bara låste. Jag plockade ner hojen på parkeringen och kom på vad som hade hänt men kunde knappt tro det själv.
Förgasaren hade flödat över till den grad att cylinder 1 hade helt fyllts med bensin och stoppade motorn från att gå runt. Jag sög ur en del och kunde få motorn att gå runt genom att rulla hojen bakåt, sen gick den på starten och jag fick till slut igång den. Jävligt konstigt.

Har plockat av förgasarna nu och ska kolla varför förgasaren flödat över. Jag bytte nyss nålventilerna, kanske är det nån av dem som strular?
 
kolla flottören ,, oftast är det den som spökar , kan va ngt litet hål
har du ngn bok så finns det vettiga bilder o förklaringar hur du kan kolla flottörnivå osv
 
Jo jag vet hur man gör, men jag hade inga problem innan jag bytte nålventilerna så det får nog bli att jag byter tillbaka till originalen. Det är ju de som stänger när flottören går upp.
 
TRX är nog inte så olik, en del som kört på "fulsoppa" (95) i England har haft liknande problem. Etanolen i fulsoppan har frätt sönder membran i soppapumpen. Beroende på hur veven står så blir resultatet olika, dom flesta har fått ner soppa i oljan.
Värt att kolla....
 
Kan tänka mig att det ligger nåt i det för jag fick byta bränslekranen i höstas och nu har denna också börjat pissa. Plockade förgasarna ikväll och bytte nålventiler och skruvade lite, rengjorde och kollade. Allt ser bra ut men efter att jag monterat det så pissar det igen. Grrrr

Finns det nåt bättre membran att köpa?
 
Har du tagit ur hela flottörventilen? Eller bara nålen? På min sitter det en O-ring runt ventilen som när den ger sig släpper förbi soppan trots att nålen stänger.
 
Jag har renoverat förgasarna med en renoveringssats och då bytte jag dom o-ringarna. Vet inte varför det flödar över då alla flottörventiler(som jag kallar nålventil) verkar göra sitt jobb. Jag har ju testat innan jag skruvade ihop eländet.
 
Risken är att du fyllt en cylinder med bensin och sen i sin tur tvärlåser motorn för vätska komprimeras inte.
 
Borjar vi nu få de problem som vi väntat på? Andelen etanol är betydligt högre än vi konsumenter anar. Enligt den info jag fått av säker källa innehåller 95 oktanig bensin 25% etanol hos vissa bolag. Jag håller mig till Statoil och Preems 98 så länge de nu är fria från etanol. Snart är det väl bara akrylat kvar, vilket är uppåt dubbelt så dyrt som standard bensin.
 
Jag har renoverat förgasarna med en renoveringssats och då bytte jag dom o-ringarna. Vet inte varför det flödar över då alla flottörventiler(som jag kallar nålventil) verkar göra sitt jobb. Jag har ju testat innan jag skruvade ihop eländet.

Om ventilen stänger(och det inte är någon spricka i gasarna då....)så är det ju bara flottörnivån kvar om det fortfarande flödar.

Du skrev tidigare att du bytte nålventierna, är det samma längd som orginal?
Och , är flottörerna hela?
Du fick ihop allt som det ska sitta så inte flottören kärvar/kan hänga sig?

Funkar soppakranen?
Borde inte det med tanke på att den fyllde en cylle, är ju fortfarande fel i flottören men du slipper iaf. pissande knasare när du står med hojen så kolla även den.
 
Risken är att du fyllt en cylinder med bensin och sen i sin tur tvärlåser motorn för vätska komprimeras inte.

Kompis till mig sjösatte sin 4WD jeepliknade sak av japanskt ursprung, när vattnet nådde sittdynehöjd så stannade den. :)

Vi drog upp den och han satte den på laddning, dagen efter så hoppade han in och vred på nyckeln, det sa "PANG!" och vevstaken tittade ut genom blocket tillsammans med vattenblandad olja.........

Sensmoral, försök inte starta vid vätskelås, kan bli dyrt och smutsigt. :D
 
Som sagt är det en hel del i UK som fått liknande bekymmer, har kört på V-power sedan -05 på hojen och allt funkar än. Och har man en äldre hoj med mekanisk pump o mebran så skall man nog inte chansa på 95 fulsoppa!

Borjar vi nu få de problem som vi väntat på? Andelen etanol är betydligt högre än vi konsumenter anar. Enligt den info jag fått av säker källa innehåller 95 oktanig bensin 25% etanol hos vissa bolag. Jag håller mig till Statoil och Preems 98 så länge de nu är fria från etanol. Snart är det väl bara akrylat kvar, vilket är uppåt dubbelt så dyrt som standard bensin.
 
Kompis till mig sjösatte sin 4WD jeepliknade sak av japanskt ursprung, när vattnet nådde sittdynehöjd så stannade den. :)

Vi drog upp den och han satte den på laddning, dagen efter så hoppade han in och vred på nyckeln, det sa "PANG!" och vevstaken tittade ut genom blocket tillsammans med vattenblandad olja.........
Sensmoral, försök inte starta vid vätskelås, kan bli dyrt och smutsigt. :D

När man vält i vatten/kört för djupt vet man ju det men om nålen hängt sig vet man ju det inte innan :crash - crack och sedan verkstadsnotan :fakta

Jag har inte råkat ut för det men det förekommer
 
Nålventilerna ser ut ungefär likadant som originalen, lite tjockare i kroppen bara men jag bytte tillbaka till original igår och det pissar ändå. Flottörerna ser hela ut och funkade fint innan jag började skruva.
Soppakranen funkar inte. Jag bytte den i våras då min förra inte stoppade flödet när man tog bort tanken men nu verkar även denna gett upp. Hade inga problem med att det pissade bensin då hojen var avstängd då så jag tror inte den är boven i dramat.

Sist jag tankade så tankade jag faktiskt V-power men normalt kör jag på blyfri 98.

Jag får väl byta oljan eller åtminstone kolla den men fördrar att få stopp på bensinläckandet först.
Ska bort i helgen men jag får väl riva förgasarna igen på måndag och kolla vad fan de sysslar med.



Om ventilen stänger(och det inte är någon spricka i gasarna då....)så är det ju bara flottörnivån kvar om det fortfarande flödar.

Du skrev tidigare att du bytte nålventierna, är det samma längd som orginal?
Och , är flottörerna hela?
Du fick ihop allt som det ska sitta så inte flottören kärvar/kan hänga sig?

Funkar soppakranen?
Borde inte det med tanke på att den fyllde en cylle, är ju fortfarande fel i flottören men du slipper iaf. pissande knasare när du står med hojen så kolla även den.
 
Nålventilerna ser ut ungefär likadant som originalen, lite tjockare i kroppen bara men jag bytte tillbaka till original igår och det pissar ändå. Flottörerna ser hela ut och funkade fint innan jag började skruva.
Soppakranen funkar inte. Jag bytte den i våras då min förra inte stoppade flödet när man tog bort tanken men nu verkar även denna gett upp. Hade inga problem med att det pissade bensin då hojen var avstängd då så jag tror inte den är boven i dramat.

Sist jag tankade så tankade jag faktiskt V-power men normalt kör jag på blyfri 98.

Jag får väl byta oljan eller åtminstone kolla den men fördrar att få stopp på bensinläckandet först.
Ska bort i helgen men jag får väl riva förgasarna igen på måndag och kolla vad fan de sysslar med.

Jag tog loss botten på mina en och en samtidigt som soppan var ansluten, öppnade kranen och kollade så alla ventiler verkligen stängde, sen gick jag på flottörnivån och ställde den enligt bok, det var då jag efter ett tag upptäckte O-ringen jag nämde tidigare och bytte den när mina fortsatte läcka trots att jag sett att de stängde.

Kolla så flottörerna löper helt fritt och är raka så de inte tar i huset på vägen upp och att de inte kärvar i rörelsen samt är täta.


Med soppakranen menade jag bara att tills du hittar flottörfelet så rinner det inget iaf. och, det händer ju att flottören hänger sig ibland så det kan ju vara en bra idé att fixa den.
 
Jag tackar för tipsen, jag ska göra så som du sa.
 
Har nu fixat felet. Det var de nya flottörskålspackningarna som inte passade riktigt så där rann bensinen ut. Hur det kunde rinna in i cylindern har jag int elistat ut men jag bytte alla flottörerna just in case. Hade liggande från mina gamla förgasare. Nu går den som den ska igen. Har även bytt oljan och den gamla luktade bensin så det var nog ett vettigt tips. Ska renovera min bensinkran så jag slipper ha min snabbkoppling, delar är beställda.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top