Jättebautapremiär

Nu när Du fått smak för detta med vintertouring är det bara att PM:a Hampe, han och en kille till körde Värtan - Helsingfors för tre helger sedan, 170 mil på ett dygn! Personligen tror jag att jag avstår att haka på Era kommande äventyr...:)

Värtan-Helsingfors? Rulla på båten i Värtan. Äta och dricka gott, för att sedan rulla av båten utvilad i Helsingfors? Låter inte så jobbigt.
 
Minns inte när jag skrev här sist, länge sedan men hittade den här tråden och måste skriva något.

Jag är......imponerad! :tummenupp

Grattis till hojen men det stora äventyret måste ha varit själva resan, inte själva hojen (även om det givetvis var moroten).

Kul läsning! Respekt!
 
Tvivlade inte en sekund på att du skulle greja det, men det gör mig inte mindre imponerad! Snacka om sann biker :-) Respekt! :Bugar
 
När jag vaknade imorse var det -15 ute enligt termometern. Du lyckades klämma hem hojen rätt perfekt måste jag säga. :D Varmaste dagen på året hittills.
 
Vad glad jag är! Här i Kalmar är ju säsongen i full gång, åtminstone för min del. Kört till jobbet, ute och lekt huligan efter jobbet, sopningen av gator borde väll börja nu också tycker jag så man kan ut till favoritkurvorna och göra lite fina nerlägg.

Men jösses vad trött jag blev igår då. Kom till jobbet som vanligt och så klart någon form av möte, nog aldrig känts så långsamt och allvarligt nära att somna, båda cheferna satt dock bredvid och jag tror att dom gav mig onda ögat båda två efter mitt skolk i onsdags :) Väl hemma efter jobbet blev det kvällsmat, lägga barn och därefter en öl och en liten whiskey innan jag skulle börja skriva, jo tack... Som en klubbad sälunge låg jag där, hustrun dammsög tittade på tv pratade i telefon men inte minsta ryckning i mig och jag brukar vakna rätt så lätt tycker jag. Jag är dock glad att jag inte blev trött när jag var ute och körde, var ju som i extas så det fanns inte på kartan att vara trött, det sparar vi till senare tror jag hjärnan tänkte i sitt euforiska tillstånd.

Angående resan var det faktiskt en av de trevligaste jag någonsin företagit mig. Kläderna som höll mig varm var en stor del, hojen var en lite större del, men det största var nog stödet när jag väl kom igång och började köra, läsa inläggen men också alla lastbilar och bussar som tutade och vinkade längs vägen. Var som att ha en massa medtrafikanter bland alla mottrafikanter där ute. Tack för stödet.

Vägarna där uppe är något som måste ses, helt fantastiska. Var dock lite tveksam innan jag väl kommit ut på riksvägen, när jag började från Järvsö var det ett par cm is över större delen av vägen, varken grus eller salt men det ordnade ju sig så fort jag kom på dom stora vägarna, bara ta det lite lugnt i början så däcken fick upp tempen. Lyckades eventuellt hitta något litet parti med is på dom stora vägarna men styr inte på isen och kör bara som vanligt så går ju det som en dröm. Mellan Västervik och Oskarshamn åkte dock hjärtat upp i halsgropen ett par gånger då det plötsligt blev blött på vägen samtidigt som det var kallt, mörkt. Blev till att krypa fram i 70. Turen från Nyköping och neråt hade lyckats få mig en liten aning fartblind och bilarna tycktes nästan backa mot mig. Kört offroad innan och känslan att köra gathoj är en helt annan, trodde helt enkelt inte att det skulle vara så annorlunda och jag är väldigt glad att jag nu provat. Min fråga blir bara hur i hela fridens namn klarar ni med sporthoj att hålla er på en rimlig nivå med farten? Jag menar det är en Versys jag har och den är på 60-70 hk, tre gånger så många hästar på samma vikt skulle sluta i en gigantisk krash för min del när jag nu kämpar att hålla mig på jorden med denna.

Vad jag lärt mig under resan vad gäller att hålla tempen uppe är något jag gärna delar med mig av om det är någon som undrar. Bilderna ligger fortfarande hemma, skulle haft en sådan däringa hjälmkamera. Laddar upp när jag fått över dom till datorn.

Åter igen tack så mycket för stödet och gör mig nu en tjänst, ut och åk så fort det blir väder och ni känner att det är säkert, vi har mycket att ta igen.


NB, glöm det där att berätta för era mammor om dylika planer, dom är tydligen känsliga läsningen??? Men vafan är hon ute och klättrar i bergen i Nepal så kan väll jag ta mig en liten tur med hojen?
 
Ps, jag är skåning för den som tyckte något om folk från kalmar...
 
Min fråga blir bara hur i hela fridens namn klarar ni med sporthoj att hålla er på en rimlig nivå med farten? Jag menar det är en Versys jag har och den är på 60-70 hk, tre gånger så många hästar på samma vikt skulle sluta i en gigantisk krash för min del när jag nu kämpar att hålla mig på jorden med denna.

Hastighetsbegränsningsefterlevnaden blir helt klart lidande. Man brukar kunna hålla sig till hastighetsbegränsningen till den första eller andra omkörningen på långkörningar. Motorväg är klippt omöjligt.
Fast det får man inte säga. ;)

Ps, jag är skåning för den som tyckte något om folk från kalmar...

Under mina studier i Kalmar hörde jag en gång en förfriskad kalmaritisk herre säga "De där jävla skåningarna, de kan ju för fan inte säga r"... På bred och fin kalmaritiska...
 
Då kanske det inte hade varit precis lika trevligt att köra men jag tror fortfarande inte det hade varit några större bekymmer. När jag var hemma hade jag väskorna fulla med kläder som jag inte använde inklusive styrmuffarna som bara var varma och ivägen. En sak som var löjligt bra var tidningarna framför smalbenen, bara ett par blad höll tempen om benen. Sen var det någon som hade problem med imma men det tog jag helt bort genom koncentrerat diskmedel på insidan om visiret, kunde sitta och flämta bäst jag ville med visiret nere utan en tillstymmelse till imma.

När jag vaknade imorse var det -15 ute enligt termometern. Du lyckades klämma hem hojen rätt perfekt måste jag säga. :D Varmaste dagen på året hittills.
 
Då kanske det inte hade varit precis lika trevligt att köra men jag tror fortfarande inte det hade varit några större bekymmer. När jag var hemma hade jag väskorna fulla med kläder som jag inte använde inklusive styrmuffarna som bara var varma och ivägen. En sak som var löjligt bra var tidningarna framför smalbenen, bara ett par blad höll tempen om benen. Sen var det någon som hade problem med imma men det tog jag helt bort genom koncentrerat diskmedel på insidan om visiret, kunde sitta och flämta bäst jag ville med visiret nere utan en tillstymmelse till imma.

Mitt besvär med imman är nog mest att jag är begåvad med kassa ögon och behöver glasögon, som immar igen de med. XD
Men, nog hade det gått ändå. ;)
 
Samma problem här, ser dom en kratta, kan dock ha linser i ett par timmar innan det börjar klia för mycket. Vem vet, kanske fungerar med diskmedel där också eller som när man dyker att man spottar i cyklopet innan man går ner? Skall experimentera lite och se om jag kommer fram till något bra. Hade varit underbart att operera ögonen, fick dock nerslag och får vänta ett år innan dom ville göra det på mig, tydligen inte stabil nog i synen.

Mitt besvär med imman är nog mest att jag är begåvad med kassa ögon och behöver glasögon, som immar igen de med. XD
Men, nog hade det gått ändå. ;)
 
Last edited:
Du var en hårding!
Jag såg ditt äventyr först nu.
Jag hade gissat att du inte skulle fixat sträckan Järvsö-E4an eller att det skulle tagit halva dan på snö/isväg, men jag vet inte väglaget senaste veckan.
Jag hade kanske kunnat göra dig sällskap någon mil, men mitt på dagen tror jag det hade blivit svårt p g a jobbet. Jag vette katten om jag får ut hojen från gården p g a all is. Isgreppet är inte det bästa med Pilot Power. Nu går det att köra på de lite större vägarna, men rätt som det är kommer det isfläckar eller isvallar o deå kan det bli spännande.

Rekommenderare dig åka Hällefors-Kopparberg-Skinnskatteberg (bl a högfartstouring) och däromkring. Fina kurviga vägar. Ta gärna de mindre vägarna runtom. Sen åker du från norrut från Säfsen till Nås - 4 mil kurvorgie.
 
Samma problem här, ser dom en kratta, kan dock ha linser i ett par timmar innan det börjar klia för mycket. Vem vet, kanske fungerar med diskmedel där också eller som när man dyker att man spottar i cyklopet innan man går ner? Skall experimentera lite och se om jag kommer fram till något bra. Hade varit underbart att operera ögonen, fick dock nerslag och får vänta ett år innan dom ville göra det på mig, tydligen inte stabil nog i synen.
Ja, testa med diskmedel på dina linser. Glöm inte att filma det och lägg upp här sen. Det hade jag velat se :tungan
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top