Jättebautapremiär

Haha, pratade precis med en trevlig och glad mc kille som kör salt och plogbilen på 84:an och 85:an, enligt honom inga problem på dom vägarna, efter 9 imorgon förväntas torra vägbanor och inga problem. Allt såklart sagt med massa facktermer, nu bär det av med tåg om 9 timmar!!!

Jag körde Malmö-Stockholm i liknande väder. Rekommenderas INTE! Med det sagt... :yoparty
- Ligga bakom lastbilar ger varm lä, men tempen i MC:n går också upp SNABBT, så håll koll på det.
- Jag tog med sovsäck mest för säkerhets skull. Slutade med att jag fick sova i en skog halvvägs :) Det går allt utom fort när det är så här kallt ute! :fakta Ditt "nödstopp" i Stockholm kanske blir ett av två eller tre på vägen! Du har mer kläder än jag hade så det kanske funkar bättre.
- Se för guds skull till att kylarvätskan är blandad för minusgrader!!!

Lycka till, se till att ha någon som håller koll på dig och ha mobiltelefonen på smart ställe om du skulle köra omkull.

Jag är jätteledsen för att jag är negativ (vill inte "piss on your parade") men jag tycker att det låter fullständigt galet. Även om vägbanorna är torra nästan överallt så räcker det med lite skugga i en kurva och lite motljus samt trötthet/kyla för att äventyret skall sluta på helt fel sätt...

80 på två hjul mil i övervägande minusgrader är inte en topp-idé. Är din målsättning att köra hela vägen på en dag eller siktar du på övernattning i din "backup-lägenhet"? 80 mil är långt på en dag på mc även på sommaren.

Nog med negativt, jag önskar dig all lycka till med detta, stanna ofta och värm dig, ta det lugnt och lyssna på kroppens varningssignaler. Ser fram emot rapporten framåt slutet av veckan!

Sett ett par inlägg om telefonens vikt, håller med om det så skall se till att den ligger tryggt förvarad och att dom där hemma vet var jag är. Som tur är har jag möjlighet att ta ledigt fram tills på måndag, sovsäck i skogen tror jag dock att jag hoppar, får bli billigt hotell istället om oturen är framme. Tackar för lyckönskningarna och ja, jag skall ta det lugnt och försöka komma hem utan att klota på något olämpligt vis, får vara försiktig med rullen och be till vädergudarna.

Heja heja!
Bylta inte på dig för många lager, se istället till att få ett luftlager mellan varje lager. Är det som håller en varm. Underställ, microflieece och fleeceställ ovanpå och utanpå det ett vind- och vattentätt lager. Ev, ytterligare ett lager utanpå om det inte hindrar rörligheten.

Om du hinner kan du alltid försöka köpa några värmepåsar på Clas Ohlson, värmer ca 6 h och kan stoppas i någon innerficka i höjd med hjärtat. Värmer gott.
http://www.clasohlson.com/se/Värmepåse-Hot-Spot/Pr341976006
http://www.clasohlson.com/se/Värmepåse-Hot-Spot/Pr341976009 (smart med självhäftande, kan sättas utanpå understället :-)

Lycka till!

Har väll mer tänkt 40 mil lunch och bensin, 40 mil hemma.

Nej jag skojar bara, massor av pauser och definitivt känna efter längs vägen, det är i alla fall planen, går det så går det annars får jag avbryta uppdraget, ställa hojen och skrika högt på hjälp. Kan ju helt enkelt hyra en skåpbil längs vägen och köra resten av vägen med den istället, alternativet är ju att hyra en skåpbil redan nu men att försöka duger bra.

Det där var det bästa tipset ever, rusar till Clas i lunchen. Tack så mycket Tuxedo!

Heja heja!
Bylta inte på dig för många lager, se istället till att få ett luftlager mellan varje lager. Är det som håller en varm. Underställ, microflieece och fleeceställ ovanpå och utanpå det ett vind- och vattentätt lager. Ev, ytterligare ett lager utanpå om det inte hindrar rörligheten.

Om du hinner kan du alltid försöka köpa några värmepåsar på Clas Ohlson, värmer ca 6 h och kan stoppas i någon innerficka i höjd med hjärtat. Värmer gott.
http://www.clasohlson.com/se/Värmepåse-Hot-Spot/Pr341976006
http://www.clasohlson.com/se/Värmepåse-Hot-Spot/Pr341976009 (smart med självhäftande, kan sättas utanpå understället :-)

Lycka till!

Kan ju helt enkelt hyra en skåpbil längs vägen och köra resten av vägen med den istället, alternativet är ju att hyra en skåpbil redan nu men att försöka duger bra.

Hyr skåpbilen nu med fria mil. Det låter inte precis som någon njutbar resa om än minnesvärd om du fortskrider med planerna att köra motorcykel 80 mil.

Hade jag varit dig så hade jag gått på bil & släp alt skåpbil.
Hade inte valt att chansa med vädret i dessa tider. Dessutom är mkt grus o elände ute
och köra ca 80 mil kan inte vara någon större "mysfaktor" nu heller!
Men förstår samtidigt att du vill prova men jag hade nog försökt att "lägga band" på mig,
Hur som - lycka till!

Glöm inte att du behöver luft i dojorna, det isolerar bra, blir fort okul om man fryser om tårna!! Luftiga tjocksockar och vifta-på-tårna-utrymme.

Är väl bara å erkänna att grabben har "cojones" lr e skvatt galen, bor själv i trakterna där Knudo ramlar ut på E4:an för vidare färd söderut å har inte ens tänkt tanken på att titta på trampcykeln.
Allra helst sträckan Järvsö-E4, smal kuperad väg med skuggiga partier, ömsom minusgrader ömsom snöfall här uppe var å varannan dag, säkert knappa metern me snö bredvid vägen som hemskt gärna rinner in nu när det är plusgrader!?
Sträckkörde 72 mil när jag hämtade min förra Gixxer...sommartid, å ja tyckte DET var en vidrig resa?
Önskar dig verkligen lycka till å vädret verkar lovande här imorgon iaf +3-4 och sol:tummenupp

Är väl bara å erkänna att grabben har "cojones" lr e skvatt galen, bor själv i trakterna där Knudo ramlar ut på E4:an för vidare färd söderut å har inte ens tänkt tanken på att titta på trampcykeln.
Allra helst sträckan Järvsö-E4, smal kuperad väg med skuggiga partier, ömsom minusgrader ömsom snöfall här uppe var å varannan dag, säkert knappa metern me snö bredvid vägen som hemskt gärna rinner in nu när det är plusgrader!?
Sträckkörde 72 mil när jag hämtade min förra Gixxer...sommartid, å ja tyckte DET var en vidrig resa?
Önskar dig verkligen lycka till å vädret verkar lovande här imorgon iaf +3-4 och sol:tummenupp

Vi får hålla tummarna för att han får det bästa väder han kan få! :)

Vi får hålla tummarna för att han får det bästa väder han kan få! :)

Indeed.
Då kan turen, med tillräcklgit med stopp, bli riktigt njutbar. Plus att det har viss skrytfaktor vid korvmojen när solskensbajkersarna står där och skryter om senaste bombrepan. :)

Se till att helförsäkra hojen innan du startar färden. =)
(sen vet jag inte riktigt vad polisen/försäkringsbolaget säger om sommardäck på vinterväglag, men låt inte det stoppa dig =)

Se till att helförsäkra hojen innan du startar färden. =)
(sen vet jag inte riktigt vad polisen/försäkringsbolaget säger om sommardäck på vinterväglag, men låt inte det stoppa dig =)

Finns ingen lag på vinterdäck på MC så det borde inte vara något problem!
Kör så det ryker å glöm inte berätta hur resan gått. :yoparty
/Peter

Helförsäkringen kliver på imorgon, däcken får man lustigt nog välja själv, så länge det är 1mm mönsterdjup, och påställning skall jag lösa så fort jag kommer hem och får fatt i koden. Kändes som ett krav inför det här att allt skulle vara löst. Krasha utan försäkring kan jag hålla med om låter dumt. Nu blir det promenad till Clas Ohlsson och införskaffa värmepåsarna som jag fick tips om, tror dom kommer bli mina bästa vänner under resan.:krama

Finns ingen lag på vinterdäck på MC så det borde inte vara något problem!
Kör så det ryker å glöm inte berätta hur resan gått. :yoparty
/Peter

Ok, hade jag faktiskt inte koll på, kan det inte gå under "vårdslöshet" eller nåt sånt då, om inte annat för att ge försäkringsbolaget en anledning att inte betala ut nåt om man skulle krasha?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti