Jämförelse USA - Sverige

Ducster900 skrev:
??? 4 minuter per burgare innebär att han skulle kunna köpa 15 burgare i timmen. Enligt jämförlistan kostar en BigM $3.06 i USA.
Med ett styckepris på $3.06 för en BigM skulle en industriarbetare då tjäna $45 per timme, vilket skulle motsvara 360 kronor i timmen med växelkurs 8 kronor/dollar...???

Förstå om jag tvivlar...

Industriarbetare vet jag inget om, känner ingen. Utgick från mig själv och ett pris på $4 för en BigM. Äter aldrig på Donken så det vet du nog bättre än mig.

Någon svensk fackförening kanske vet mer vad de tjänar men inte ligger det så högt som $45 i timmen. $21-$25 kanske?

RedBaron skrev:
Samtidigt är sjukhusräkningar, invaliditetsersättningar etc hysteriskt höga jämfört med här.

Nej, prisskillnaden är inte speciellt stor på operationer mm. Skillnaden är att du måste teckna en egen sjukförsäkring om du inte är låginkomsttagare eller över 65 år.
Den svenska trafikförsäkringen täcker ändå inte trafikskador. Om den amerikanska försäkringen dessutom täcker trafikskador med de där priserna är ju prisskillnaden mellan USA och Sverige egentligen ännu större.

Last edited:
TrueBlue skrev:
Nej, prisskillnaden är inte speciellt stor på operationer mm. Skillnaden är att du måste teckna en egen sjukförsäkring om du inte är låginkomsttagare eller över 65 år.
Den svenska trafikförsäkringen täcker ändå inte trafikskador. Om den amerikanska försäkringen dessutom täcker trafikskador med de där priserna är ju prisskillnaden mellan USA och Sverige egentligen ännu större.
Vad jag menade var att prisskilnaden är stor eftersom det är just försäkringar som ska betala vården. I Sverige täcks den kostnaden av skatter.

Vad har Lugn för försäkringsbolag? Har Geico men betalar lite mer för Dodgen.

Lite OT, men jag fick brev från sköna CSN. De ville att jag skulle uppge alla inkomster från utlandet under 2005 så dom kunde beräkna några 4% för återbetalning. Vad tror dom egentligen, dooooh?

Folköl skrev:
Lite OT, men jag fick brev från sköna CSN. De ville att jag skulle uppge alla inkomster från utlandet under 2005 så dom kunde beräkna några 4% för återbetalning. Vad tror dom egentligen, dooooh?

Förekommer just nu jakt efter utlandssvenskar som struntat i att göra återbetalning till CSN, vilket är rätt många. I denna fråga kommer de nog inte att ge sig, eftersom det handlar om en j-kla massa pengar.

Badger skrev:
Förekommer just nu jakt efter utlandssvenskar som struntat i att göra återbetalning till CSN, vilket är rätt många. I denna fråga kommer de nog inte att ge sig, eftersom det handlar om en j-kla massa pengar.

plus att dom oftast tjänar grova pengar på sin utbildning som dom fick "gratis" i sverige.

Badger skrev:

Well, det handlar om en skuld och en skuld betalar jag alltid tillbaks. Det är ju kanon att vi kan låna till utbildning och ett sådant system ska inte missbrukas. De beräknar en procentsats på lånat belopp nu som jag betalar i slutet av året istället för på inkomst, som de inte har att göra med.

En dag kommer jag nog tillbaks till Sverige och då med rent samvete.

Folköl skrev:
Vad har Lugn för försäkringsbolag? Har Geico men betalar lite mer för Dodgen.

State Farm. Möjligt att det är ett lokalt bolag i WI.

"Nej. Inte än. En av anledningarna till att hojen är billig är att den försäkras efter motorvolym. Alltså ska den vara billigare än de flesta HDs. Och det finns mååånga glidare häromkring. En annan är att många som kör av vägen väljer att inte använda försäkringen för småsaker utan kör omkring med skrapade kåpor mm."
--------------------------------------------------------------------------

Där har ni en bidragande orsak till varför försäkringarna ser ut som dom gör i "jävla kommunist Sverige".......nötter som repar sin fina 03:a på ena sidokåpan, men såklart vill "nötet" ha ett komplett nytt kåpset så att allt färgmatchar till 100% varför försäkringsbolaget löser in hela skiten, pröjsar "nötet" fullt pris o sedan säljer hojen vidare till 3:e part för en sportstyver.

Eller att "nötet" rastar hojen på bana med vanlig försäkring...som han/hon mycket väl vet inte gäller. Står så klart inget om bankörningen i den skaderaporten.

Hade dom som verkligen sabbar hojen i parti o minut fått stå för kostnaden i form av gradvis högre ( läs skyhög ) premie beroende på antal incidenter i stället som för nu där ALLA får dela på kostnaden så skulle det se radikalt annorlunda ut.

Man kan inte både ha kakan och sammtidigt äta den. :fatta!

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...