Jämförelse USA - Sverige

öland

Lugn skrev:
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av de skillnader som råder mellan mina nuvarande försäkringskostnader och de jag hade i Sverige.

USA
Mustang GT -05 6600:-
Explorer Limited, v8 -02 4800:-
Chev Cavalier -97 3000:-
ZX10-R -05 2200:- :tungan
Totalt 16600:- (samtliga hel/hel, hemf på köpet)

Sverige
ZX9-R -00 10200:- (halvf/helår)
BMW 735 iL -88 5000:- (halvf/helår)
Totalt 15200:-

Nu kör jag bara med Explorern året om. De andra är "halvårsbilar", som används efter väder. Räknar man på det så betalar jag idag ungefär lika mycket som jag gjorde för enbart halvf på hojen i Sverige... :va

Vad är det som är fel?
Det är ju knappast så att försäkringarna är för billiga i USA och att försäkringsbolagen går med förlust.
Tilläggas bör även att i samtliga bilförsäkringar så har jag ersättning för ev personskador ifall någon som färdas i bilen saknar sjukförsäkring. Rätta mig gärna om jag har fel, men i Sverige betalas väl inte akutvårdskostnader av försäkringsbolagen? Eftersom detta är ruggigt dyrt, så kan man ju tycka att försäkringen borde vara dyrare här... :confused:

Kan också tilläggas att jag senast bodde på Öland i Sverige och att jag nu bor i en "storstad" med 200 000 inv. Dessutom har jag kört prickfritt i Sverige i sju år, och här har jag haft kort i 6 månader...
25 år gammal om det är av intresse.

men hallå! vem är ni? nyfiken.. öland är ju inte så stort.. :) :)

Lugn skrev:
Jobbar som planerare åt ett biotech företag.

Mustang: ca $28000
ZX10R: ca $10000

Holy cow! Betalade du verkligen $28000 för lite plast. Aldrig har jag blivit så besviken över en Mustang förrens nu, bara plast, plast och plast. Inget vidare klös i motorn heller. Ingen plats för hagelbrakarn, M14 och hoj heller :(

Nej, skuttar runt i min Dakota ett tag till eftersom bensinen har blivit så billig nu. Sjunkigt 70 cent på lite mer än en vecka, thanks Mr. Bush. :3freak

Folköl skrev:
Holy cow! Betalade du verkligen $28000 för lite plast. Aldrig har jag blivit så besviken över en Mustang förrens nu, bara plast, plast och plast. Inget vidare klös i motorn heller. Ingen plats för hagelbrakarn, M14 och hoj heller :(
Beror väl på vad man förväntar sig att få också. När Mustangen kom så sålde den som smör för att den var så billig, det blev en folksportbil helt enkelt och det tycker jag de lyckats med igen. Att de dessutom aldrig sett bättre ut sedan det begav sig är ju ett rejält plus efter framför allt de horribla 80-tals Mustangerna.

Folköl skrev:

Nej, skuttar runt i min Dakota ett tag till eftersom bensinen har blivit så billig nu. Sjunkigt 70 cent på lite mer än en vecka, thanks Mr. Bush. :3freak

Nej, det gjorde jag inte. Köpte den på x-plan eftersom GE (jobbade åt dom förr...) har samarbete med Ford.

Vet inte vad du kört för Mustang, men fullutrustad är den iaf inte plastigare än någon annan modern jänkare. Bänkade den till 268hk original, så det är heller inte så illa pinkat. Designmässigt är den en fullträff i mina ögon, men kvaliten är det väl si och så med...

Vad gör du i Texas förresten? Lär dig spanska? :tungan

Edit: Tyckte jag kände igen ditt nick förresten... Var inte du i Californien förut? Inom flyget? Eller är jag helt fel ute....? :confused:

Last edited:
Benet X3M skrev:
men hallå! vem är ni? nyfiken.. öland är ju inte så stort.. :) :)

Bodde i Gårdby ett par år, men spenderade mesta av tiden i Uppsala, eftersom jag jobbade där (Kanonsmidig pendling, jag vet... :rolleyes: ). Mina föräldrar bor fortfarande där så det är där, eller hos brorsan i Kalmar, man hamnar när man kommer hem. Kommer till nyår förresten, så då får du passa dig för en svart 735a som kan komma flygandes genom snömodden... :yoparty

Körde en blå zx9r -00 när jag bodde där.

För övrigt känner jag nog inte nån i min ålder på ön, förutom ett par stycken som jag gjorde lumpen med. Flygmek PB på F17 -00.

Vem är du förresten? :confused:

Mr Helmut skrev:
okey det ligger en poäng i det du säger!

Men om jag säger såhär då, det skulle kuna bli bra mycket bättre än vad det är idag.

Har en far som driver egetföretag så jag vet hur kämpigt det är med alla skattar, avgifter m.m..

Många stora företag har ju faktiskt flyttat från sverige och det drar ju med sig många jobb också. Jag tror inte det kommer bli bättre här.

Men antar man ska ha högskoleexamen i ämnet för att ens få ytra sin egen åsikt
Högskoleexamen behövs knappast. Jag är själv företagare och håller med om att beskattningen är för hög,men det var inte meningen att dra igång nån diskussion om företagsklimatet,reagera bara över ditt inlägg om att allt är skit men förstår att det inte va så du menade.

Lugn skrev:
Jobbar som planerare åt ett biotech företag.

Mustang: ca $28000
ZX10R: ca $10000

Som allt annat blir det endast intressant vid en jämförelse med köpkraft.

Ett enkelt sätt att räkna är hur lång tid man behöver arbeta för att köpa en liter mjölk eller något annat med motsvarande värde.

Detta för att ge ett relaterat värde på varan man pratar om.
Om en genomsnittlig industriarbetare tjänar 120 kr/timme (vet ej om det stämmer men det kommer säkert någon annan att kommentera) och mjölken i Sverige kostar 10 Kr/liter så är det alltså 5 minuters arbetstid för att köpa en liter mjölk.

Kan du räkna om motsvarande exempel så får vi en bild på hur det ser ut i USA?

Det finns kanske andra varor som är mer relevanta då det känns lite futtigt att räkna på mjölk...
Om vi väljer att prata mjölk så

Mr Helmut skrev:
okey det ligger en poäng i det du säger!

Men om jag säger såhär då, det skulle kuna bli bra mycket bättre än vad det är idag.

Har en far som driver egetföretag så jag vet hur kämpigt det är med alla skattar, avgifter m.m..

Många stora företag har ju faktiskt flyttat från sverige och det drar ju med sig många jobb också. Jag tror inte det kommer bli bättre här.

Men antar man ska ha högskoleexamen i ämnet för att ens få ytra sin egen åsikt

Kan inte annat än bara hålla med. Har också en far som är egenföretagare och det är helt sjukt hur Sverige utnyttjar sina företagare.

Hur mkt ligger bensinpriset på där? man har ju hört att alla skämt på "tonight show med jay leno" =)

Ducster900 skrev:

Ett enkelt sätt att räkna är hur lång tid man behöver arbeta för att köpa en liter mjölk eller något annat med motsvarande värde.

Om en genomsnittlig industriarbetare tjänar 120 kr/timme (vet ej om det stämmer men det kommer säkert någon annan att kommentera) och mjölken i Sverige kostar 10 Kr/liter så är det alltså 5 minuters arbetstid för att köpa en liter mjölk.

Det finns kanske andra varor som är mer relevanta då det känns lite futtigt att räkna på mjölk...

Big Mac Index :cdevil

http://www.economist.com/markets/Bigmac/Index.cfm

JiMpA skrev:
Hur mkt ligger bensinpriset på där? man har ju hört att alla skämt på "tonight show med jay leno" =)

Just nu $2.23/gallon (3.8L). Ca 4.85 kr/L.

Runt $3.50 när det blåste för ett par månader sen...

Ducster900 skrev:

Öh, nej. Har ingen aning om vad en industriarbetare tjänar här.

Solklart är väl iaf att klass-skillnaderna är mycket större här än i Sverige. Om nån tror nåt annat så är det nog dags att öppna ögonen lite. :7peta

Enda jämförelsen jag kan göra är väl mitt egna yrke och jag tjänar helt klart bättre här än jag gjorde inom samma bransch i Sverige, trots att jag jobbade för ett amerikanskt företag även där. Detta är dock ingen rättvis bild iom att de inom låglöneyrken tjänar betydligt sämre här.

Vad gör du i Texas förresten? Lär dig spanska? :tungan

Edit: Tyckte jag kände igen ditt nick förresten... Var inte du i Californien förut? Inom flyget? Eller är jag helt fel ute....? :confused:[/QUOTE]

Var uppe i Seattle förut men där regnade och var kallt hela tiden så där gick ju inte att vara kvar. Texas är livet, very laid back, USAs bästa strippklubbar (Houston), billigt, varmt och soligt, god bbq, god öl, väldigt söta flickor med mkt silikon. :tuttar Dock finns det vissa saker som jag inte gillar, t.ex att det är alldeles för många som bär vapen här nere. Tar man det bara lite lugnt och ser till att skjuta först så är det inga problem. :D Det ligger något i "don't mess with Texas" fakiskt.

Tog ledigt i fredags och spenderade en heldag på banan. Lite kyligt på morgonen kanske men runt 27 grader mitt på dagen och stålande sol. Perfekt raceväder i mitten av november. :tummenupp

Jobbar fortfarande som hållfare på Boeings nya 787 men betalar bara 2.10 dollares/gallon. 10 cent hit eller dit gör skillnad när man måste mata V8:an med 80 liter i veckan.

RedBaron skrev:

Detta är kanske intressant om man vill köpa en BigMac i andra länder men knappast som jämförelse av köpkraften.

Om en BigM kostar 50 spänn här och en industriarbetare tjänar 125 kronor i timmen får han jobba ungefär 25 minuter för att köpa sin BigM.
Nu haltar jämförelsen en del eftersom det är före skatt men det ger ändå en liten indikation av köpkraften.

Det är den jämförelsen jag vill göra.

Ducster900 skrev:
Detta är kanske intressant om man vill köpa en BigMac i andra länder men knappast som jämförelse av köpkraften.

Om en BigM kostar 50 spänn här och en industriarbetare tjänar 125 kronor i timmen får han jobba ungefär 25 minuter för att köpa sin BigM.
Nu haltar jämförelsen en del eftersom det är före skatt men det ger ändå en liten indikation av köpkraften.

Det har du i kolumnen PPP: Purchasing-Power Parity !

RedBaron skrev:
Det har du i kolumnen PPP: Purchasing-Power Parity !

Hur tyder man det då?
Det varierar ju enormt, något land har ett tal på 2000 och mer än det medan andra ligger strax över 1.

Får inget samband mellan den och de andra kolumnerna.
Den högra visar ju rakt av omräkning till dollarn men PPP verkar inte så enkel att förstå, förklara.

Folköl skrev:
Texas är livet, very laid back, USAs bästa strippklubbar (Houston), billigt, varmt och soligt, god bbq, god öl, väldigt söta flickor med mkt silikon. :tuttar Dock finns det vissa saker som jag inte gillar, t.ex att det är alldeles för många som bär vapen här nere. Tar man det bara lite lugnt och ser till att skjuta först så är det inga problem. :D Det ligger något i "don't mess with Texas" fakiskt.

Visst, kan bara hålla med angående strippklubbarna i Houston :tuttar :tungan

Ett tag sen, men tillbaka till försäkringar. R6:a drygt hundra dollar (eller var det nästan 200, kommer inte riktigt ihåg) för helförsäkring ett år. Ungefär samma på 750. Men "Mussen" var svindyr i försäkring.
Kunde även frånskriva sig claims, kommer jag ihåg ifall man ville köra utan hjälm lagligt. (impfaktorn med hoj på beachen i Galveston var rätt hög)

Last edited:
Ducster900 skrev:

4 minuter för en BigM räknat före skatt.

Folköl skrev:
4 minuter för en BigM räknat före skatt.

??? 4 minuter per burgare innebär att han skulle kunna köpa 15 burgare i timmen. Enligt jämförlistan kostar en BigM $3.06 i USA.
Med ett styckepris på $3.06 för en BigM skulle en industriarbetare då tjäna $45 per timme, vilket skulle motsvara 360 kronor i timmen med växelkurs 8 kronor/dollar...???

Förstå om jag tvivlar...

Kan tänka mig två anlednigar:

1. Att lappa ihop en vurpad hoj är billigare i USA eftersom skatten på arbete och material är betydligt lägre. (Av en verkstadsnota på 1000 kr i Sverige är ca 600 kr skatt).

2. Stölder kanske inte är lika vanliga i USA och fler klaras upp.
I Sverige klaras 94% av alla fordonssölder INTE upp, hur är det i USA?

//Calle

Lugn skrev:
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av de skillnader som råder mellan mina nuvarande försäkringskostnader och de jag hade i Sverige.

USA
Mustang GT -05 6600:-
Explorer Limited, v8 -02 4800:-
Chev Cavalier -97 3000:-
ZX10-R -05 2200:- :tungan
Totalt 16600:- (samtliga hel/hel, hemf på köpet)

Sverige
ZX9-R -00 10200:- (halvf/helår)
BMW 735 iL -88 5000:- (halvf/helår)
Totalt 15200:-

Nu kör jag bara med Explorern året om. De andra är "halvårsbilar", som används efter väder. Räknar man på det så betalar jag idag ungefär lika mycket som jag gjorde för enbart halvf på hojen i Sverige... :va

Vad är det som är fel?
Det är ju knappast så att försäkringarna är för billiga i USA och att försäkringsbolagen går med förlust.
Tilläggas bör även att i samtliga bilförsäkringar så har jag ersättning för ev personskador ifall någon som färdas i bilen saknar sjukförsäkring. Rätta mig gärna om jag har fel, men i Sverige betalas väl inte akutvårdskostnader av försäkringsbolagen? Eftersom detta är ruggigt dyrt, så kan man ju tycka att försäkringen borde vara dyrare här... :confused:

Kan också tilläggas att jag senast bodde på Öland i Sverige och att jag nu bor i en "storstad" med 200 000 inv. Dessutom har jag kört prickfritt i Sverige i sju år, och här har jag haft kort i 6 månader...
25 år gammal om det är av intresse.

TrueBlue skrev:
Kan tänka mig två anlednigar:

1. Att lappa ihop en vurpad hoj är billigare i USA eftersom skatten på arbete och material är betydligt lägre. (Av en verkstadsnota på 1000 kr i Sverige är ca 600 kr skatt).

2. Stölder kanske inte är lika vanliga i USA och fler klaras upp.
I Sverige klaras 94% av alla fordonssölder INTE upp, hur är det i USA?

//Calle
Samtidigt är sjukhusräkningar, invaliditetsersättningar etc hysteriskt höga jämfört med här.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8