Jämförelse USA - Sverige

Mr Helmut skrev:
Är du vaken eller, det senaste jag hörde var att dom skulle höja bensinen mot 15 kr som stått i tidningar osv.

Sverige är ett skit land! Det styrs fel och alla företag flyr landet, jobben försviner och allt blir skit.

Det krävs förändringar!

Jag flyr landet snart.....
Ja, du har säkert koll på det där.

Sverige suger! Om man inte är kriminell förstås! 30 års fägelse för en kvinna i USA för att ha sex med underåriga killar som vill när en kille i sverige kan vålda ta en underårig tjej o komma undan med 2 år o ett par tusen för sveda o värk...

1998 var jag över och hälsade på en bekant som bodde där ett år. De svenskarna som jag träffade där fick bilkörkort efter 3h övningskörning vid 16års ålder. (De va skoj att blåsa omkring på vägarna där vid 16 års ålder :tungan ). Av någon konstig anledning så hade nästan alla krockat minst en gång under det gågna året och försäkringen blev hiskligt mycket dyrare efter dem hade skrotat x antal bilar. Det är väl det som skiljer amerikanska försäkringarna mot de svenska. I sverige gör det inte många ören på försäkringspremien fast jag har kvaddat 100 bilar de senaste 10 åren.

Elgasen skrev:
1998 var jag över och hälsade på en bekant som bodde där ett år. De svenskarna som jag träffade där fick bilkörkort efter 3h övningskörning vid 16års ålder. (De va skoj att blåsa omkring på vägarna där vid 16 års ålder :tungan ). Av någon konstig anledning så hade nästan alla krockat minst en gång under det gågna året och försäkringen blev hiskligt mycket dyrare efter dem hade skrotat x antal bilar. Det är väl det som skiljer amerikanska försäkringarna mot de svenska. I sverige gör det inte många ören på försäkringspremien fast jag har kvaddat 100 bilar de senaste 10 åren.

Om det är som du säger, så är det faktiskt att föredra i mina ögon.

Låt de som utnyttjar försäkringen ofta betala för sig! :tummenupp

Neutral skrev:
Kanske kan hjälpa till att krossa kommunistmyten om att allt i USA är så dyrt och eländigt.

Ge dig. Vet att detta kommer bli ett jävla liv som vanligt men men.

USA har världens största budgetunderskott. Det ENDA som gör att USA inte total kolapsar är att asiatiska banker lånar ut pengar för att amerikanerna ska kunna fortsätta konsumera (saker från asien). Visst är saker och ting billigt, genom t.ex låg moms och låga löner, men sen finns det många många fattiga som lever långt under dom 8000(rent) i månaden som socialbidragstagarna gör här. Det enorma klass skillnader i världens enda supermakt.

Har man nån sorts humanistik syn på livet och tror på allas lika värde så tycker man inte att det är ok.

Jonte VSB R-T skrev:
Ge dig. Vet att detta kommer bli ett jävla liv som vanligt men men.

USA har världens största budgetunderskott. Det ENDA som gör att USA inte total kolapsar är att asiatiska banker lånar ut pengar för att amerikanerna ska kunna fortsätta konsumera (saker från asien). Visst är saker och ting billigt, genom t.ex låg moms och låga löner, men sen finns det många många fattiga som lever långt under dom 8000(rent) i månaden som socialbidragstagarna gör här. Det enorma klass skillnader i världens enda supermakt.

Har man nån sorts humanistik syn på livet och tror på allas lika värde så tycker man inte att det är ok.

Från början av 2004, lär ha ökat en del för USA till idag

USA hade i början av 2004 en statsskuld på 7 112 miljarder dollar, vilket ger en skuld på runt 24 000 dollar per invånare. Vilket kan jämföras med Sveriges som vid samma period utgjorde runt 17 000 dollar per person. Läget ser inte heller ut att förbättras under 2004 då ett rekordstort underskott i budgeten väntas. Men landet har år efter år lyckats jämna ut detta enorma underskott med hjälp av stora investeringar som görs i landet bland annat från Europa och Japan.

2005

statsskuld 7 800 000 000 000 dollar. Budgetunderskottet för bara i år beräknas till 480 miljarder dollar.
Några andra siffror värda att lägga på minnet: Saabs ägare General Motors har skulder på över 300 miljarder dollar. Bolaget värderas på börsen till knappt 20.

Den 3 mars år 2003 uppgav i en kongresshearing ekonomen Kent Smetters från University of Pennsylvania att staten USA:s skulder kraftigt underskattats.
Enligt Smetters var USA:s verkliga statsskuld 44 biljoner dollar år 2003 (mot den officiella siffran på ca 4 biljoner). Man hade tvärtom låtit det växa, men i skymundan. För att komma till rätta med detta väldiga statliga underskott, sade Smetters, var regeringen Bush tvungen att antingen omedelbart höja skatterna med 69 procent eller sänka de statliga utgifterna med 50 procent. Nyheten rapporterades aldrig i svenska massmedia.

Last edited:
vad jobbar du med eller har du gjort lite dumheter :tummenupp till lugn

vad kostar en mustang i usa o en kawasaki zx 10 föresten

Ja Snart brakar allt. När en sydamerikansk textilarbetare (tjänar inte mycket) blir utkonkurerad av en kines eller motsvarede då fattar man att så kan det inte fortsätta.

Mickez77 skrev:
Från början av 2004, lär ha ökat en del för USA till idag

USA hade i början av 2004 en statsskuld på 7 112 miljarder dollar, vilket ger en skuld på runt 24 000 dollar per invånare. Vilket kan jämföras med Sveriges som vid samma period utgjorde runt 17 000 dollar per person. Läget ser inte heller ut att förbättras under 2004 då ett rekordstort underskott i budgeten väntas. Men landet har år efter år lyckats jämna ut detta enorma underskott med hjälp av stora investeringar som görs i landet bland annat från Europa och Japan.

2005

statsskuld 7 800 000 000 000 dollar. Budgetunderskottet för bara i år beräknas till 480 miljarder dollar.
Några andra siffror värda att lägga på minnet: Saabs ägare General Motors har skulder på över 300 miljarder dollar. Bolaget värderas på börsen till knappt 20.

Den 3 mars år 2003 uppgav i en kongresshearing ekonomen Kent Smetters från University of Pennsylvania att staten USA:s skulder kraftigt underskattats.
Enligt Smetters var USA:s verkliga statsskuld 44 biljoner dollar år 2003 (mot den officiella siffran på ca 4 biljoner). Man hade tvärtom låtit det växa, men i skymundan. För att komma till rätta med detta väldiga statliga underskott, sade Smetters, var regeringen Bush tvungen att antingen omedelbart höja skatterna med 69 procent eller sänka de statliga utgifterna med 50 procent. Nyheten rapporterades aldrig i svenska massmedia.

Vad gäller fordonsförsäkringarna har vi ju ett system för att skydda alla, inklusive de som inte förtjänar det...det som ligger bakom kallas Trafikskadelagen.

Jag kan inte återge den i detalj men några intressanta punkter lär vara att exempelvis en biltjuv som snor en bil och kraschar kan få ersättning för sina skador från någon sorts fond som alla försäkringsbolag bidrar till, enligt lagen ovan.
Samma sak med ett rattfyllo som kör i diket och skadar sig har också rätt till ersättning.

Ett stötande exempel är den ungerske eller rumänske lastbilsföraren som var dyngfull när han körde av färjan i Trelleborg för något år sedan, vände bilen på motorvägen, kraschade med ett par bilar och dödade 5 personer.
Om han, på grund av psykiska besvär till en följd av olyckan, inte kan arbeta mer i sitt liv har han rätt till ersättning från den svenska trafikskadefonden, tills han går i pension... :va :va :va ...sinnesjukt...

Någon som är mer insatt i Trafikskadelagen?

Jonte VSB R-T skrev:
Och vad gör du för att ändra på det då? Räcker det att må dåligt över det för att det ska vara ok? Sverige, världens samvete...

Mr Helmut skrev:
Är du vaken eller, det senaste jag hörde var att dom skulle höja bensinen mot 15 kr som stått i tidningar osv.

Sverige är ett skit land! Det styrs fel och alla företag flyr landet, jobben försviner och allt blir skit.

Det krävs förändringar!

Jag flyr landet snart.....
mmm. allt är skit.man kan fundera vad du och alla andra som pratar som du har för perspektiv på saker och ting. tycker du verkligen som du skriver så är det väll bara att sätta på teven för att se att du har det ganska bra i jämförelse med hundratals miljoner människor i många andra länder.Men sitt du i ditt varma sköna hem framför din dator med bredbandsuppkoppling med mätt mage och fult med hojar i garaget och grina över vilket helvete du har i detta djävla skitland.Tänk ett varv till så ska du se att det blir rätt.

Neutral skrev:
Och vad gör du för att ändra på det då? Räcker det att må dåligt över det för att det ska vara ok? Sverige, världens samvete...
Jag antar att du gör något för att ändra på det så sjung ut,vad gör du? Om inte vart vill du komma?

espa skrev:
Jag antar att du gör något för att ändra på det så sjung ut,vad gör du? Om inte vart vill du komma?
Vart jag vill komma är att det är vanligt att svenskar sätter sig över andra länders sätt att vara men i själva verket inte gör ett smack för att ändra på något själva. Att dra paralleller till utslagna i ett getto när ämnet är fordonsförsäkringar är ju rätt långsökt enligt mig men vill man ha dåligt samvete för det så varsågod.

Alkohol.....

espa skrev:
mmm. allt är skit.man kan fundera vad du och alla andra som pratar som du har för perspektiv på saker och ting. tycker du verkligen som du skriver så är det väll bara att sätta på teven för att se att du har det ganska bra i jämförelse med hundratals miljoner människor i många andra länder.Men sitt du i ditt varma sköna hem framför din dator med bredbandsuppkoppling med mätt mage och fult med hojar i garaget och grina över vilket helvete du har i detta djävla skitland.Tänk ett varv till så ska du se att det blir rätt.

okey det ligger en poäng i det du säger!

Men om jag säger såhär då, det skulle kuna bli bra mycket bättre än vad det är idag.

Har en far som driver egetföretag så jag vet hur kämpigt det är med alla skattar, avgifter m.m..

Många stora företag har ju faktiskt flyttat från sverige och det drar ju med sig många jobb också. Jag tror inte det kommer bli bättre här.

Men antar man ska ha högskoleexamen i ämnet för att ens få ytra sin egen åsikt

Last edited:
Jonte VSB R-T skrev:
Ja Snart brakar allt. När en sydamerikansk textilarbetare (tjänar inte mycket) blir utkonkurerad av en kines eller motsvarede då fattar man att så kan det inte fortsätta.

USA:s underskott mot omvärlden blir allt större, samtidigt som överskotten stiger i Asien och de oljeexporterande länderna. Detta är ohållbart, men ingen lösning är sikte. Mycket talar för att en kris rycker närmare, skriver Johan Schück.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=490247&previousRenderType=6

lois skrev:
vad jobbar du med eller har du gjort lite dumheter :tummenupp till lugn

vad kostar en mustang i usa o en kawasaki zx 10 föresten

Jobbar som planerare åt ett biotech företag.

Mustang: ca $28000
ZX10R: ca $10000

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien