Jämförelse USA - Sverige

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av de skillnader som råder mellan mina nuvarande försäkringskostnader och de jag hade i Sverige.

USA
Mustang GT -05 6600:-
Explorer Limited, v8 -02 4800:-
Chev Cavalier -97 3000:-
ZX10-R -05 2200:- :tungan
Totalt 16600:- (samtliga hel/hel, hemf på köpet)

Sverige
ZX9-R -00 10200:- (halvf/helår)
BMW 735 iL -88 5000:- (halvf/helår)
Totalt 15200:-

Nu kör jag bara med Explorern året om. De andra är "halvårsbilar", som används efter väder. Räknar man på det så betalar jag idag ungefär lika mycket som jag gjorde för enbart halvf på hojen i Sverige... :va

Vad är det som är fel?
Det är ju knappast så att försäkringarna är för billiga i USA och att försäkringsbolagen går med förlust.
Tilläggas bör även att i samtliga bilförsäkringar så har jag ersättning för ev personskador ifall någon som färdas i bilen saknar sjukförsäkring. Rätta mig gärna om jag har fel, men i Sverige betalas väl inte akutvårdskostnader av försäkringsbolagen? Eftersom detta är ruggigt dyrt, så kan man ju tycka att försäkringen borde vara dyrare här... :confused:

Kan också tilläggas att jag senast bodde på Öland i Sverige och att jag nu bor i en "storstad" med 200 000 inv. Dessutom har jag kört prickfritt i Sverige i sju år, och här har jag haft kort i 6 månader...
25 år gammal om det är av intresse.

Fakk va billigt, Bara hålla kapitalismens fana högt, Privatisera världen :fyllisar

Jag hörde en siffra (sanning eller inte) att 10% av försäkringspremierna skulle täcka alla bolagens utgifter.

Klart skrämande, men kan man så gör man... Betalar gör vi ju oavsett. :huvet

Bara nyfiken.

Har du nån gång varit tvungen att kräva ut pengar? Tycker det verkar jävligt märkligt. I och för sig är ju allt billigare i inköp men det borde ju inte var sån skillnad? Mindre olyckor per fordon?

Jonte VSB R-T skrev:
Bara nyfiken.

Har du nån gång varit tvungen att kräva ut pengar? Tycker det verkar jävligt märkligt. I och för sig är ju allt billigare i inköp men det borde ju inte var sån skillnad? Mindre olyckor per fordon?

korupta försäkrings bolag i sverige kanskeär svaret:näsblod

Itssoeasy skrev:
Lite OT kanske, men ändå inte, vad är det för moms i USA?

/I

Beror på vilken stat du bor i. I Wisconsin är det 5.5%.

Jonte VSB R-T skrev:
Bara nyfiken.

Nej. Inte än. En av anledningarna till att hojen är billig är att den försäkras efter motorvolym. Alltså ska den vara billigare än de flesta HDs. Och det finns mååånga glidare häromkring. En annan är att många som kör av vägen väljer att inte använda försäkringen för småsaker utan kör omkring med skrapade kåpor mm.

twinner skrev:
Vad gör du i wisconsin?

Bor, lever, jobbar, ikväll går jag på bio...

(Träffade en amerikansk tjej när jag jobbade för GE, så det var bar å flytt...) :gnissla

snakerider skrev:
Måste bara dela med mig att jag endast pröjsar 90:- Helår/Trafik för min 2004 Z1000 i Turkiet slå det :D

Hyffsat billigt!! :3freak
Vad kostar en hoj därnere?

zx10r 05 i Sverige på 25 åring i större stad...vill inte ens veta dom priserna i sverige. Och hemf på köpet.
Jag hoppas det är något fel i den här jämförelsen. :va

General E skrev:
zx10r 05 i Sverige på 25 åring i större stad...vill inte ens veta dom priserna i sverige. Och hemf på köpet.
Jag hoppas det är något fel i den här jämförelsen. :va
japp! de stavas sönderskattadesverigehelvetet :huvet

Dyrt som vanligt, elbolagen, bankerna och försäkringsbolagen är de största svindlarna i Sverige. Här vänder man enkelt miljardförluster som svindlats eller spekulerats bort till vinst på en kort tid och det är naturligtvis vi konsumenter som får betala.

Om man t.ex. har satt ett mål till 200 miljoner i vinst och ”endast” når 100 miljoner så räknas det som en förlust på 100 miljoner och följaktligen höjs premier och avgifter för att kompensera denna ”förlust”.

Sedan skall vi betala, inte bara ordentliga löner, utan det krävs ordentliga bonusavtal för att dessa personer skall utför ett arbete. När det går bra vill man ha bonus, går det dåligt vill man ha bonus för att stötta personalen. Om det inte genereras en tillräcklig vinst så hänvisar man snabbt och lätt till kassaflödet och menar att ett stort kassaflöde "naturligtvis" borgar för en avtalsenlig bonus :huvet

Mickez77 skrev:
Klaga inte på landet, snarare konkurrensen, börjar bli bättre och kommer bli, kolla flyg, bensin osv. :)

Är du vaken eller, det senaste jag hörde var att dom skulle höja bensinen mot 15 kr som stått i tidningar osv.

Sverige är ett skit land! Det styrs fel och alla företag flyr landet, jobben försviner och allt blir skit.

Det krävs förändringar!

Jag flyr landet snart.....

Mr Helmut skrev:
Är du vaken eller, det senaste jag hörde var att dom skulle höja bensinen mot 15 kr som stått i tidningar osv.

17:22 | torsdag 17 november 2005

Priskrigen på bensin blir allt fler. Tre av fyra bensinmackar ligger under riktpriserna. Det visar en undersökning som Sveriges Radio gjort på närmare 300 bensinmackar i 16 län.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=736275 :7peta

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...