Jägarexamen

Du skojar va?!
Eller menar du på fullaste allvar att du klickar på denna tråd enbart för att skriva kommentar enl. ovan?????????:va:va:va

Hur tänker du då?
Han tänker att det på andra sidan skärmen kanske sitter en jävligt osäker person som förhoppningsvis börjar argumentera i affekt. And here you are..:lol

Vi mördar så många slipper få en älg i framrutan...
Och björnbebisarnas mammor blir köttfärs..

Last edited:
Han tänker att det på andra sidan skärmen kanske sitter en jävligt osäker person som förhoppningsvis börjar argumentera i affekt. And here you are..:lol

Du är inte dum du eller......:D

Hur jag än gör nu så blir det ju fel...:confused:

Alt. nr 1: Inte svara, då visar det på att jag ÄR en osäker stackare som inser att jag är en osäker stackare och därför drar mig tillbaka..
Alt. nr. 2 Svara på ditt inlägg och visa på att jag är en osäker stackare som inte vågar låta dig stå oemotsagd...

Loose-Loose situation för mig.....

Och björnbebisarnas mammor blir köttfärs..

inte färs.. utan fina stekar och fina mattor.
Samt att vi skjuter inte mammorna först utan bäbisarna.

Om markus skulle köpt sig en segelbåt hade jag inte sagt något. Inte heller om ex Roller eller korvis skulle skaffa sig jägarexamen.
På något sätt känns det bara inte rätt...

Edit: GG = Gunvald Gunners

Vad märkligt att du lagt ner så mycket tid på att analysera vilka fritidsintressen jag bör ha.

Vad märkligt att du lagt ner så mycket tid på att analysera vilka fritidsintressen jag bör ha.

Den analysen tog inte någon nämnvärd kraft av mig.

Du ger intryck av att vara en rosédrickande, gymtränande östermalmskille som gillar eurotechno och latte samt har rosa plagg i garderoben och är fullständigt oteknisk. Det är inte den typiske jägaren, MEN för den skull behöver det inte vara fel, bara för att det inte känns rätt...

Rätt?

Edit: Inget negativt med att varken dricka rosé eller att träna, men att jaga känns lite mer wt och hillbilly än vad du någonsin skulle sjunka till. Jag jagar inte heller.

Last edited:
Den analysen tog inte någon nämnvärd kraft av mig.

Du ger intryck av att vara en rosédrickande, gymtränande östermalmskille som gillar eurotechno och latte samt har rosa plagg i garderoben och är fullständigt oteknisk. Det är inte den typiske jägaren, MEN för den skull behöver det inte vara fel, bara för att det inte känns rätt...

Rätt?

Jag tror du bor i radhus och går ut på morgonen och hämtar posten i morgonrocken... jobbar åt posten samt kör spårvagn?

ungefär det jag tänker på när jag tänker Göteborg :tummenupp

inte färs.. utan fina stekar och fina mattor.
Samt att vi skjuter inte mammorna först utan bäbisarna.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjornar-med-ungar-falldes-1.974798

Vad bra! För att leva upp till ot så kryddar jag med en absurd jämförelse.

Det känns lite som om att våldtäktsmannen kör dottern innan morsan. Två fel gör inte ett rätt.

Du är inte dum du eller......:D

Hur jag än gör nu så blir det ju fel...:confused:

Alt. nr 1: Inte svara, då visar det på att jag ÄR en osäker stackare som inser att jag är en osäker stackare och därför drar mig tillbaka..
Alt. nr. 2 Svara på ditt inlägg och visa på att jag är en osäker stackare som inte vågar låta dig stå oemotsagd...

Loose-Loose situation för mig.....
Ja, det brukar vara så.

Last edited:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjornar-med-ungar-falldes-1.974798

Vad bra! För att leva upp till ot så kryddar jag med en absurd jämförelse.

Det känns lite som om att våldtäktsmannen kör dottern innan morsan. Två fel gör inte ett rätt.

Ja, det brukar vara så.

Katina...
Jag förstår att du inte förstår hur det hela fungerar...
Om det hade varit så enkelt att hona och ungar kommer samtidigt så hade problemen varit minimala.
Att bedriva jakt på björn är extremt svårt och många får aldrig chansen att ens se en björn även fast man jagat björn i skogen i åratal.
Sen den dag när man får närkontakt med en björn så är lägena att få skjuta björnen väldigt få och man måste fatta VÄLDIGT snabba beslut!
Önskar att jag kunde ta med dig ut på björnjakt så folk som aldrig utsätts för just rovdjur får en insikt i hur allvarligt/obehagligt det är.
Visst jag tycker också att det är katastrof när man skjuter hona före ungarna men det är något som alltid kommer hända och alltid hänt!

Sen att rovdjurstammen har ökat lavinartat (ja det stämmer verkligen) och jaktkompetensen för just björn är väldigt begränsad gör det hela inte lättare!
Många tycker att djuren borde få klara sig själv utan människans påverkan.
Att det ska få reglera sig själv men det håller inte i nutida samhälle och hur världen ser ut idag...

Hur skulle det fungera om Dorotea skulle sköta kommunaltrafiken i Sthlm? förmodligen lika bra som det går för Sthlm att besluta om hur viltvård ska skötas i resten av sverige...

Kantian du har som så många andra lite och ingen aning om vad jakt och viltvård innebär =/

Last edited:
Katina...
Jag förstår att du inte förstår hur det hela fungerar...
Om det hade varit så enkelt att hona och ungar kommer samtidigt så hade problemen varit minimala.
Att bedriva jakt på björn är extremt svårt och många får aldrig chansen att ens se en björn även fast man jagat björn i skogen i åratal.
Sen den dag när man får närkontakt med en björn så är lägena att få skjuta björnen väldigt få och man måste fatta VÄLDIGT snabba beslut!
Önskar att jag kunde ta med dig ut på björnjakt så folk som aldrig utsätts för just rovdjur får en insikt i hur allvarligt/obehagligt det är.
Visst jag tycker också att det är katastrof när man skjuter hona före ungarna men det är något som alltid kommer hända och alltid hänt!

Sen att rovdjurstammen har ökat lavinartat (ja det stämmer verkligen) och jaktkompetensen för just björn är väldigt begränsad gör det hela inte lättare!
Många tycker att djuren borde få klara sig själv utan människans påverkan.
Att det ska få reglera sig själv men det håller inte i nutida samhälle och hur världen ser ut idag...

Hur skulle det fungera om Dorotea skulle sköta kommunaltrafiken i Sthlm? förmodligen lika bra som det går för Sthlm att besluta om hur viltvård ska skötas i resten av sverige...
Det finns ett uttryck som lyder rätt man på rätt plats. Låtsasjägaren som får bajs i brallan när björnen traskar i blåbärssnåret är inte rätt man på rätt plats. Det är fel man på fel plats. Som du så tydligt själv belyser det med kollektivtrafiksexemplet, även om det är fascinerande att du använde det som ett argument för din sak.

Sedan så tänkte jag bara röra vid det här med lösa antaganden. Jag är förmodligen den enda av oss två som har varit tvungen att hitta en familjemedlem lemlästad av varg i skogen. Nu var det ju "bara" en vovve det handlade om. Men naturen är vad naturen är. Att då lalla omkring och glorifiera jakten av rovdjur samt förklara jägarnas tillkortakommanden i nämnda jakt med argument som grundar sig i hur värdelösa vissa jägare faktiskt är måste anses vara en ny form av retorik.

Det du skriver häller bara vatten på min kvarn. Majoriteten av jägarna är idioter med fel hobby. De är gamla, slitna, desperata och alldeles för kåta på att fälla bytet, till vilket pris som helst. Resultatet av det blir som synes inte ens halvbra.

Gillar man inte att ha rovdjur i trädgården får man flytta.

Om man sköt en björn och hittade ungarna, ska man skjuta dem också?

Vad ska man ha för kaliber till björn förresten, duger 30-06?

Jag tror att det är bättre med 9mm pickadoll, då kan du bara skadeskjuta dem lite för att sedan hänvisa till Tim_82 med förklaringen att du var i en oerhört stressad situation. :yoparty

Min jägarexamen är nu 13 år gammal och fotot är inte direkt up2date - hur uppdaterar jag detta?

Hur grov kaliber får man ha i jaktvapen?

Om man ska hårddra det så ska det finnas ett behov av kalibern. Generellt så BRUKAR inte kalibrar över .50 vara nån poppis grej hos polisen. Framförallt inte om vapnet som den ska skjutas med är tillverkat främst för prickskyttetjänst i någon form.

Visst, det finns kalibrar över .50 som bara slinker igenom utan problem (t.ex. .577T REX, .505 Gibbs eller liknande) men det beror på att det är traditionella brittiska Big Game kalibrar som har vunnit fin status i världen.

Nyfiken fråga. Vad är tjusningen med att sitta i ett skrangligt utsiktstorn eller vart ni nu sitter, sitta där i ur o skur, ensam, frysa häcken av sig osv?

Att ni jagar/skjuter djur skiter jag totalt i så länge man inte sitter o skadeskjuter en massa djur o skiter i att spåra dom.

En .30-06 håller klass 1 vilket gör att man FÅR lov att använda den kalibern. Den duger jäkligt bra till det mesta och speciellt i händerna på en väldigt duktig skytt. Gränsen för var en känsligare persons skotträdsla börjar ligger strax under en .30-06.

Som anekdot kan jag berätta att en inuit kom in till en vapenverkstad i Canada för att byta pipa i sin .22 Hornet. Han hade avlagt strax över 50 000 skott med den. Ville inte byta till ngt annat vapen. Då frågar teknikern vad han jagar/skjuter för att ha fläskat iväg så mkt ammunition i sin studsare?
"Jag jagar Alaskaälg (moose) med min .22 Hornet"

Nyfiken fråga. Vad är tjusningen med att sitta i ett skrangligt utsiktstorn eller vart ni nu sitter, sitta där i ur o skur, ensam, frysa häcken av sig osv?

Att ni jagar/skjuter djur skiter jag totalt i så länge man inte sitter o skadeskjuter en massa djur o skiter i att spåra dom.

Personligen föredrar jag INTE att sitta på pass utan utöva rörlig jakt (pürschjakt/smygjakt) på rå och toppfågel. :) Jag sitter gärna inte och fryser men det kan vara skönt att sitta i ett torn en varm augustikväll på bockjakten och se djuren beta framför mig. Inte tvunget att jag skjuter bara för att det dyker upp djur.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...