Jägarexamen

Om man ska hårddra det så ska det finnas ett behov av kalibern. Generellt så BRUKAR inte kalibrar över .50 vara nån poppis grej hos polisen. Framförallt inte om vapnet som den ska skjutas med är tillverkat främst för prickskyttetjänst i någon form.

Visst, det finns kalibrar över .50 som bara slinker igenom utan problem (t.ex. .577T REX, .505 Gibbs eller liknande) men det beror på att det är traditionella brittiska Big Game kalibrar som har vunnit fin status i världen.

Ok. Vilket är det bästa prickskytte vapnet man kan ha på jaktlicens? Ryssen kommer!

Det finns ett uttryck som lyder rätt man på rätt plats. Låtsasjägaren som får bajs i brallan när björnen traskar i blåbärssnåret är inte rätt man på rätt plats. Det är fel man på fel plats. Som du så tydligt själv belyser det med kollektivtrafiksexemplet, även om det är fascinerande att du använde det som ett argument för din sak.

Sedan så tänkte jag bara röra vid det här med lösa antaganden. Jag är förmodligen den enda av oss två som har varit tvungen att hitta en familjemedlem lemlästad av varg i skogen. Nu var det ju "bara" en vovve det handlade om. Men naturen är vad naturen är. Att då lalla omkring och glorifiera jakten av rovdjur samt förklara jägarnas tillkortakommanden i nämnda jakt med argument som grundar sig i hur värdelösa vissa jägare faktiskt är måste anses vara en ny form av retorik.

Det du skriver häller bara vatten på min kvarn. Majoriteten av jägarna är idioter med fel hobby. De är gamla, slitna, desperata och alldeles för kåta på att fälla bytet, till vilket pris som helst. Resultatet av det blir som synes inte ens halvbra.

Gillar man inte att ha rovdjur i trädgården får man flytta.

"Majoriteten av jägarna är idioter med fel hobby"
så av dom 300000 jägare i sverige så är dom flesta idioter?
Fascinerande...
Många är gammla och slitna men knappast idioter.
Jägarkåren är gamma och nästa problem är att få fram jägare när "gubb" generationen är borta om sådär 10-15år.

Tack nu gör vi såhär att du behöver inte titta i den här tråden någon fler gång då du tydligen inte har någon som helst intresse för jägareexamen... och så stoppar vi våra lilla OT
/peace

Jag tror att det är bättre med 9mm pickadoll, då kan du bara skadeskjuta dem lite för att sedan hänvisa till Tim_82 med förklaringen att du var i en oerhört stressad situation. :yoparty

Märkligt.. jag trodde du var över 20år innan jag läste detta?

Last edited:
Ok. Vilket är det bästa prickskytte vapnet man kan ha på jaktlicens? Ryssen kommer!

Den frågan är ungefär som att fråga, vilken hoj är bäst för bruk utanför rejsingvärlden. :)

Sen kan man TYCKA en massa om vilket som är bäst och jag väljer AI vilken dag i veckan. Men för jakt..? Hmm...nja, det är inte väldens smidigaste (läs lättaste) vapen för jakt.

bästa vet jag inte med 7mm magnum är ett vapen med bra långdistansegenskaper! :tummenupp
Jag tycker dock att den kalibern gör allt för mycket köttförstöring...

(Nej...7mm Mag är en kaliber inte vapen ;) ) kalibern kommer till sin rätt i ett vapen utformat för det massiva "gaspådrag" den gör.

Men flackskjutande och lämpar sig för långdistans ja. Nackdelen är att den har en hårdare rekyl som många inte fixar.

(Nej...7mm Mag är en kaliber inte vapen ;) ) kalibern kommer till sin rätt i ett vapen utformat för det massiva "gaspådrag" den gör.

Men flackskjutande och lämpar sig för långdistans ja. Nackdelen är att den har en hårdare rekyl som många inte fixar.

Ang rekly så är min husqvarna 1640 med kaliber 30-06 Riktigt hämsk den med :tummenupp Vapenförsäljaren var inte förvånad när jag ville köpa ett rekyldämpande bakstycke =) han påstog att just den modellen med den kalibern är känd för att sparka hårt... bössan är också väldigt lätt.

Har en likadan husqvarna fast 6,5x55 och den är i princip rekylfri

Fan måste man ta examen för att hälla ut lite morötter på marken o vänta tills något djur kommer o käkar?!

Jag fick mitt tillstånd från polisen idag. :)
Första geväret i princip säkrat, igår beställde jag mitt andra.

:banana

Någon som vet hur man pälskompenserar förresten, jämf kilmatkompensera?
Jag vill så jädra gärna ha en jacka med (avtagbar) kanin på men pälsindustri kan dra helvet så jag vill egentligen inte köpa den. Å andra sidan så går det inte att beställa fler jackor enl NK så om jag köper den så får inte nästa kanin el i anus.

Fan måste man ta examen för att hälla ut lite morötter på marken o vänta tills något djur kommer o käkar?!

Nej det tror jag verkligen inte, att mata djur med morot är inget jägareförbundet lägger sig i.

Ang rekly så är min husqvarna 1640 med kaliber 30-06 Riktigt hämsk den med :tummenupp Vapenförsäljaren var inte förvånad när jag ville köpa ett rekyldämpande bakstycke =) han påstog att just den modellen med den kalibern är känd för att sparka hårt... bössan är också väldigt lätt.

Har en likadan husqvarna fast 6,5x55 och den är i princip rekylfri

Jag beställde en Husqvarna 1972 30-06 igår. Kommer jag bli skraj? :gnissla
Vad är förresten skillnaden på 1900/1640?

Last edited:

Jag vill så jädra gärna ha en jacka med (avtagbar) kanin på men pälsindustri kan dra helvet så jag vill egentligen inte köpa den. Å andra sidan så går det inte att beställa fler jackor enl NK så om jag köper den så får inte nästa kanin el i anus.

Nej det tror jag verkligen inte, att mata djur med morot är inget jägareförbundet lägger sig i.

du är ju bara såååååååååååååååååååååå trög

härligt vad blir det för bössor då?

om jag byter någon gång så är jag lite sugen på Blaser R93
BlaserR93_SwitchWEB.jpg

Jag skrev ju det, Husqvarna Repeterstudsare 1972 Monte Carlo, tillverkad 1970. :mattias
Frågade också vad som var skillnaden mellan 1640 och 1900. ;)
Se länk.
Så köpte jag en Beretta bock, som alla andra också gör. :gnissla

hm konstigt att jag missade det inlägget?
sorry

Kan dock tillägga att rekylen blev betydligt bättre med gummikappan bak!

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...