IXS's första supermoto-ställ

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu har jag tillbringat eftermiddagen med att modifiera IXS-stället för att få in ett par Asterisk Cell benskydd under. Några skinnbitar, en symaskin och mycket tålamod, så blev resultatet riktigt lyckat! :tummenupp
 
TomK skrev:
Nu har jag tillbringat eftermiddagen med att modifiera IXS-stället för att få in ett par Asterisk Cell benskydd under. Några skinnbitar, en symaskin och mycket tålamod, så blev resultatet riktigt lyckat! :tummenupp

Hur funkar benskydden, verkar ju vara bra grejor om man läser testrapporten.

Tar dom massor av plats eller har du tight skinnställ?

Får vi se en bild på modden?
 
Blue skrev:
Hur funkar benskydden, verkar ju vara bra grejor om man läser testrapporten.

Tar dom massor av plats eller har du tight skinnställ?

Får vi se en bild på modden?

Jag har inte testat benskydden på riktigt ännu, men tidigare kört med liknande skydd (AP) - om än dock klumpigare - när jag körde med endurobyxor istället för skinnställ. De tar så pass mycket plats att ett vanligt skinnställ inte rymmer dem. Jag fick sy ut benen ca 4cm halvägs ner på låret och nedåt. Klippte upp stretch/kevlar-tyget baktill och sydde i skinnbitar med dubbelsöm.

Ska se om jag kan låna kamera och ta kort på det hela, även om hela processen med foder, muddar m.m. inte kan återges i efterhand.
 
Har du några bilder? Jag måste också fixa.
Är så rädd för att skada min knän mer nu. Har haft besvär i över 2 månader nu.
 
jb skrev:
Har du några bilder? Jag måste också fixa.
Är så rädd för att skada min knän mer nu. Har haft besvär i över 2 månader nu.

Återkommer med bilder. Annars kan du kolla in Magnus B's (han har f.ö. med en 525-gaswire till dig) ställ också - vi hade syjunta igår, hela eftermiddan :)
 
Annars har jag ett KTM Supermotardställ stl. 54 till salu. Det är skitskönt att köra i men det ser fördjävligt ut på min röda SP1:a....

/HW
 
HW skrev:
Annars har jag ett KTM Supermotardställ stl. 54 till salu. Det är skitskönt att köra i men det ser fördjävligt ut på min röda SP1:a....

/HW

Vi kan byta jämnt med mitt gröna. :hihi
 
Ebbe skrev:
Ett tips om du är rädd om knäna... Låt knäpuckarna sitta kvar!!! :7peta

Ja, om man kör med skinnställ utan speciella benskydd under. Men det räddar inte mot svullna knän när asfalt och hoj klämmer ihop knät med en snärt. Benskydden har plast även på sidorna, vilket har sina fördelar. Nu får jag iofs nackdelen med att stället inte går att använda utan benskydden - fast jag tror det ska funka för plasträser-åkning med och då är jag även där bättre skyddad vid vurpor. Eller köpa ett till skinnställ :)
 
Här är några bilder. Muddarna längst ner är inte tillbakasydda och fodret (som sitter fast) har jag inte heller lagat färdigt. Ena sömmen har omlott med dubbelsöm och den andra är kant mot kant och invikt - det blev tyvärr så pga avsaknad av industrimaskin som kan sy långt in i ärmar m.m. :)
 

Bifogat

  • IMGP1883.JPG
    IMGP1883.JPG
    29 KB · Visningar: 55
  • IMGP1885.JPG
    IMGP1885.JPG
    49.3 KB · Visningar: 41
jb skrev:
Kan du ha stället ovanpå stöveln nu?

Har inte kollat det. På insidan går däremot, precis som vanligt. Ska testa när jag kommer hem (men SIDI-stövlarna är vida redan från början så det kan bli tajt)...
 
TomK skrev:
Har inte kollat det. På insidan går däremot, precis som vanligt. Ska testa när jag kommer hem (men SIDI-stövlarna är vida redan från början så det kan bli tajt)...
VAAAARDÅ :va
Tjackat ben från en fågel eller??? :D
Jag får ta i som en tok för att få igen mina....
 
Supermoto skrev:
VAAAARDÅ :va
Tjackat ben från en fågel eller??? :D
Jag får ta i som en tok för att få igen mina....

Vad har du för stövlar då, Mr Tjocksmock ?
 
TomK skrev:
Men det räddar inte mot svullna knän när asfalt och hoj klämmer ihop knät med en snärt. Benskydden har plast även på sidorna, vilket har sina fördelar.

Puckarna hjälper väldigt bra när man voltar runt efter en krasch och knät slår i backen när hela kroppen roterar. Har provat själv! Kommer aldrig att köra utan denna enkla plastbit på mitt ställ. Dom är inte i vägen, och är inte tung. Och den gången du fastnar under cykeln med knät och glider fram i 100 blås på asfalten kommer du nog att sakna pucken som satt där....
Tycker det ser vansinnigt ut när folk har plockat bort puckarna "för jag använder dom ändå inte"... Se till att skrapa in dom lite på nån parkering så behöver ni inte skämmas för oskrapade puckar!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top