Amen!
Gå med i gruppen Svenska män mot kikärtor på FB.
Jag är på, kikärtor och Hummus är djävulens påfund. Blir lika ledsen varje gång jag får det på min grilltallrik på grekbaren. Dum som jag är så måste jag ju äta upp allt på tallriken

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Amen!
Gå med i gruppen Svenska män mot kikärtor på FB.
Jag är på, kikärtor och Hummus är djävulens påfund. Blir lika ledsen varje gång jag får det på min grilltallrik på grekbaren. Dum som jag är så måste jag ju äta upp allt på tallriken![]()
I dag åt Jag currypasta med kylling och tro på fan att det var kikärtor i skiten![]()
...totalt smaklösa Italienska köket
U bet! När man var liten och av någon anledning satt och rotade nere i vassen och fick upp en sådan däringa vassrot så spreds en odör i klass med fettavskiljare. Så luktar det i alla fall om sushi så något sug att äta skiten har inte infunnits men det kanske kommer med åren fast jag tvivlar.
När sushi introducerades i Sverige så fanns det en impfaktor hos de som kunde stoltsera med att säga att de käkat rå fisk och det var jättegått faktiskt men nu är det bara löjligt när det finns fläskfilé å potatis i syltan brevid.
:matkonservativ
Har bott i såväl Italien som Frankrike.Du har inte funderat på att åka dit och prova på "riktiga" råvaror istället för råvaror inhandlade på Willys? (Och då menar jag inte på en typisk du-är-turist-och-du-tror-att-du-får-riktig-mat-men-vi-serverar-dig-bajs-och-lurar-dig-på-dina-pengar-restaurang).
Nej, det där var nog bland det mest idiotiska jag läst![]()
Du är fixerad
Vi kanske ska öppna ngn trendig sylta med Indiskt/US-vägsylta-crosskitchen.
För att bräcka krogen KGB i osmakligt namnval så tycker jag vi kallar vår sylta för "Union Carbide".
Vår slogan på notan kan vara. "It aint over yet, soon you vill have the motther of all ringstings"
Har bott i såväl Italien som Frankrike.
Det mesta av maten är trams.
Du har inte funderat på att åka dit och prova på "riktiga" råvaror istället för råvaror inhandlade på Willys? (Och då menar jag inte på en typisk du-är-turist-och-du-tror-att-du-får-riktig-mat-men-vi-serverar-dig-bajs-och-lurar-dig-på-dina-pengar-restaurang).
Nej, det där var nog bland det mest idiotiska jag läst![]()
Varför är Jag turist i mitt eget land? Eller menar att Jag ska trycka i mig konsummozzarella och njuta av den för att "på ri-kti-kt" så är den jettegovd? Jag sitter tyvärr i mörkaste skandinavien och mitt liv utspelas här. Tjejerna som äter på golvet sitter i en "våning" på kungsholmen.
Människor som svävar på ett aspestmoln genom vardan och kollar ner på alla svenne-bannan som inte lever på kontinenten måste ha ett syndrom.
Det betyder väl inte att du ätit riktig mat för det. Jag har bott i Sverige i en herrans många år men var är den Svenska maten? Det enda jag har ätit är Kebab, Pizza, Pasta, Cyrry och annan mångkulturellt inspirerad mat så jag kan inte uttala mig om hederlig husmanskost
Appropå det, kan inte någon tala om för mig var jag kan hitta det i Stockholm. Jag är sååå trött på all skitmat och är sugen på bra husman (en sådan där äkta arbetarlåda)!
"riktig" svensk mat är surströmming, svartsoppa, blodpalt, mm. Med andra ord: Rutten fisk och levrat blod.
Har aldrig sett så många inkompatibla ingredienser i samma maträtt tidigare.
Curry och pasta, no no
Kyckling och pasta, no no
Kikärter och Curry, Pasta eller Kyckling - no no.
![]()
Ok, var kan jag hitta mat med Tysk eller Öststatsursprung då?
Traditionell svensk mat går inge vidare i sverige. Och då snackar Jag inte om du-är-en-turist-och-tror-dig-veta-vad-svensk-mat-är. Sk husmanskost har ofta Tysk eller öststatsursprung. "riktig" svensk mat är surströmming, svartsoppa, blodpalt, mm. Med andra ord: Rutten fisk och levrat blod.
Det betyder väl inte att du ätit riktig mat för det. Jag har bott i Sverige i en herrans många år men var är den Svenska maten? Det enda jag har ätit är Kebab, Pizza, Pasta, Cyrry och annan mångkulturellt inspirerad mat så jag kan inte uttala mig om hederlig husmanskost
Appropå det, kan inte någon tala om för mig var jag kan hitta det i Stockholm. Jag är sååå trött på all skitmat och är sugen på bra husman (en sådan där äkta arbetarlåda)!
Östgötakällaren eller Soldaten-Sveijk på samma gata. De har mycket kål, knödel och stora köttbitar men även en fin Lamjärpe med rostad potatis som inkörsport.
Östgötakällarens knackwurst är ohotad.
Ska du ha enkel och billig mat som är "bonnig" så rekomenderar Jag kungsgrillen vid hötorget. Biff, kyckling, stekt strömming med ris, potät eller potätmos.
Tja, du har ju Kvarnen på Söder, Riche i City, Broncho i City de e väl dessa tre jag kommer på som kör svensk husmanskost på luncherna....
Finns säkert flera...
Om du vill äta goda svenska traditionella rätter så besök Tennstopet ngn lunch eller kväll. Det är lite som att vara på middag hemma hos mormor. Äter ofta där.
Såklart! Det har historiska anor. Det krävdes helt enkelt rikligt med blodtryckshöjande mat, nedsköljt med flugsvampspreppad surmjöd för att hos ungdomen frammana den rätta reslusten och det koleriska sinne som ledungen krävde.
Hade det varit gott och bekvämt hemmavid hade man aldrig pallat att ro över halva världen i öppna träbåtar och supa, röva och bränna.
Lunch runt Sveavägen 20 då (förutom den där grillen på Hötorget), några förslag?
/S
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden