Istället för JB Weld?

Efter en satans massa om och men så fick jag JB,n att fastna mellan gummi o stål brickan..

Jag primade stålbrickan med glasmästarens metall primer som dom har på karossen före 2k rutlim och den primern bet utav bara den o JB,n i primern.

Två dagars stenhård körning i skogen utan att gummit släpper från stålet. Men det krävdes mer fundering och fnulande än vad jag trodde.

Skamm den som ger sig:tummenupp
 
Lyfter tråden, är det verkligen bara jb weld som man vågar använda i insug och liknande?

Och ytterligare en fråga, är det någon som gjort gjutform för gjutning med jb weld? Jag funderade på om man skulle kunna använda modellera för att sedan gjuta runt? Eller är jbw för aggressivt? Alternativ två är väl att tälja till nåt i trä men det är ju inte lika lättformat som modellera.
 
Lyfter tråden, är det verkligen bara jb weld som man vågar använda i insug och liknande?

Och ytterligare en fråga, är det någon som gjort gjutform för gjutning med jb weld? Jag funderade på om man skulle kunna använda modellera för att sedan gjuta runt? Eller är jbw för aggressivt? Alternativ två är väl att tälja till nåt i trä men det är ju inte lika lättformat som modellera.

Jag brukar forma o gjuta med JB, jag använder silvertape som JB inte biter i så eländigt utan silvertapen går att få bort.

På moppe motorer som vi strokar så gjuter iallafall jag på vevhuset diameter o ännu så länge har inget vevhus kollapsat trots att det äldsta är ca 10 år o har gått med bensin o E85 samt 15000 rpm.

Bivax är fint att forma med, finns i typ ark o är fett.
 
Jag brukar forma o gjuta med JB, jag använder silvertape som JB inte biter i så eländigt utan silvertapen går att få bort.

På moppe motorer som vi strokar så gjuter iallafall jag på vevhuset diameter o ännu så länge har inget vevhus kollapsat trots att det äldsta är ca 10 år o har gått med bensin o E85 samt 15000 rpm.

Bivax är fint att forma med, finns i typ ark o är fett.

Tror ingen på byn säljer jb och ville hitta nåt bra snabbt så jag får bort motorn från arbetsbänken.

Började renovera en Sachs på min packmoppe och det kändes som självflagellering att montera ihop en motor med så fult vevhus.

Hade en variant från plastic padding hemma och den skulle tåla bensin och 100 grader. Nästan hela förpackningen gick åt till ena sidan. Ska köpa något annat idag till andra sidan så får det bli ett test.
Det är ju ganska begränsade förluster ifall det släpper på den här motorn.

Plastic paddings variant var väldigt trögflytande så gjutning var inte aktuellt.
 
Biltema tvåkomp epoxy kemisk metall tål bensin och etanol bättre än JB weld. men den sitter sämre rent limmässigt. JB weld blir som tuggummi i e85 bad. Men 5-10% etanol i bensin klarar det men de blir helt klart lite segt. Plasticpaddings gamla tanktät klarar också bensin och etanol, men den finns inte längre, men den vanliga kemiska metallen plasticpadding har tror jag funkar lika bra. Även Plasticpaddings glasfiberspackel tål bensdin och e85 och fördelen med det är att den inte sjunker ihop med tiden. Jag har gjutit inne i förgasare med det och kört flera år på det utan lilla minsta släpp eller sättningar. Om man kan göra ordentliga förankringshål i vevhuset så skulle jag välja glasfiberspackel.
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top