Istället för JB Weld?

Efter en satans massa om och men så fick jag JB,n att fastna mellan gummi o stål brickan..

Jag primade stålbrickan med glasmästarens metall primer som dom har på karossen före 2k rutlim och den primern bet utav bara den o JB,n i primern.

Två dagars stenhård körning i skogen utan att gummit släpper från stålet. Men det krävdes mer fundering och fnulande än vad jag trodde.

Skamm den som ger sig:tummenupp
 
Lyfter tråden, är det verkligen bara jb weld som man vågar använda i insug och liknande?

Och ytterligare en fråga, är det någon som gjort gjutform för gjutning med jb weld? Jag funderade på om man skulle kunna använda modellera för att sedan gjuta runt? Eller är jbw för aggressivt? Alternativ två är väl att tälja till nåt i trä men det är ju inte lika lättformat som modellera.
 
Lyfter tråden, är det verkligen bara jb weld som man vågar använda i insug och liknande?

Och ytterligare en fråga, är det någon som gjort gjutform för gjutning med jb weld? Jag funderade på om man skulle kunna använda modellera för att sedan gjuta runt? Eller är jbw för aggressivt? Alternativ två är väl att tälja till nåt i trä men det är ju inte lika lättformat som modellera.

Jag brukar forma o gjuta med JB, jag använder silvertape som JB inte biter i så eländigt utan silvertapen går att få bort.

På moppe motorer som vi strokar så gjuter iallafall jag på vevhuset diameter o ännu så länge har inget vevhus kollapsat trots att det äldsta är ca 10 år o har gått med bensin o E85 samt 15000 rpm.

Bivax är fint att forma med, finns i typ ark o är fett.
 
Jag brukar forma o gjuta med JB, jag använder silvertape som JB inte biter i så eländigt utan silvertapen går att få bort.

På moppe motorer som vi strokar så gjuter iallafall jag på vevhuset diameter o ännu så länge har inget vevhus kollapsat trots att det äldsta är ca 10 år o har gått med bensin o E85 samt 15000 rpm.

Bivax är fint att forma med, finns i typ ark o är fett.

Tror ingen på byn säljer jb och ville hitta nåt bra snabbt så jag får bort motorn från arbetsbänken.

Började renovera en Sachs på min packmoppe och det kändes som självflagellering att montera ihop en motor med så fult vevhus.

Hade en variant från plastic padding hemma och den skulle tåla bensin och 100 grader. Nästan hela förpackningen gick åt till ena sidan. Ska köpa något annat idag till andra sidan så får det bli ett test.
Det är ju ganska begränsade förluster ifall det släpper på den här motorn.

Plastic paddings variant var väldigt trögflytande så gjutning var inte aktuellt.
 
Biltema tvåkomp epoxy kemisk metall tål bensin och etanol bättre än JB weld. men den sitter sämre rent limmässigt. JB weld blir som tuggummi i e85 bad. Men 5-10% etanol i bensin klarar det men de blir helt klart lite segt. Plasticpaddings gamla tanktät klarar också bensin och etanol, men den finns inte längre, men den vanliga kemiska metallen plasticpadding har tror jag funkar lika bra. Även Plasticpaddings glasfiberspackel tål bensdin och e85 och fördelen med det är att den inte sjunker ihop med tiden. Jag har gjutit inne i förgasare med det och kört flera år på det utan lilla minsta släpp eller sättningar. Om man kan göra ordentliga förankringshål i vevhuset så skulle jag välja glasfiberspackel.
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top