Israel försöker ändra vår grundlag

Kan iofs tycka det är konstigt att Israel väljer att plocka fram the big guns mot en tramsartikel i kvällssnusket, när det samtidigt finns förlag som under samma tryckfrihetslagar publicerar tvättäkta nassepropaganda.

Tror inte så många tar nassepropagandan du tänker på på allvar och den sprids vanligtvis inte i Aftonbladet heller. Nu var det nassepropaganda i en av nordens största tidningar, självklart oroande för varje israel och israelvän!

Återigen: Artikelns påstående var att det finns anklagelser från palestinskt håll om att organ stjäls från dödade palestinier. Inte att organ faktiskt stjäls.

Läs själva.

Hold your horses, så där kan man inte vifta bort det. Hade artikeln lika okritiskt presenterat några andra lögnaktiga fånars åsikt att förintelsen aldrig ägt rum, eller som ngn av de israeliska ministrarna föreslog, att judarna ligger bakom 9/11 så hade det omöjligen inte kunnats presentyeras så där okritiskt och det borde det inte gjort den här gången heller.

Last edited:
Kan iofs tycka det är konstigt att Israel väljer att plocka fram the big guns mot en tramsartikel i kvällssnusket, när det samtidigt finns förlag som under samma tryckfrihetslagar publicerar tvättäkta nassepropaganda.

Jag fick svaret i radion häromdagen. Netanyahu är tydligen på väg till Europa för diverse besök. Han vill då naturligtvis slippa svara på jobbiga frågor som den om varför de skjuter med vit fosfor mot civilbefolkning på illegalt ockuperade områden. Vad göra? Jo, hitta något annat att föra upp på agendan så de ämnen som är jobbiga inte längre får plats.

Hold your horses, så där kan man inte vifta bort det. Hade artikeln lika okritiskt presenterat några andra lögnaktiga fånars åsikt att förintelsen aldrig ägt rum, eller som ngn av de israeliska ministrarna föreslog, att judarna ligger bakom 9/11 så hade det omöjligen inte kunnats presentyeras så där okritiskt och det borde det inte gjort den här gången heller.

Att påstå att förintelsen inte ägt rum är ett så absurt påstående att det knappt går att publicera att någon försöker påstå den saken ö h t, utom möjligen som ett intressant exempel på hur puckade folk kan bli (som t ex när Östgöracorrespondenten gav en lokal nasseledare ett erbjudande om en gratis resa ner till Auschwitz för att få höra hans kommentar). Det är enkelt att konstatera att man har gått till botten med alla sådana påståenden och att de har befunnits absurda.

Hade det däremot funnits skuggan av ett tvivel om att förintelsen ägt rum så borde högerknäppskallarnas påståenden ha publicerats och en utredning ha startats.

Som jag sade tidigare har Israel genom sitt agerande mot befolkningen i de berörda områdena försatt sig i en situation där det inte längre verkar orimligt att de kan göra sig skyldiga till ungefär vilka övergrepp som helst. Om man kan skjuta vit fosfor mot civilbefolkning, tja, då har man inte de spärrar som ett friskt samhälle bör ha. Alltså bör påståendena utredas av det internationella samfundet, precis som Boström kräver. Israelerna har väl inget att dölja, så det är väl bara att öppna kranarna och släppa in horder med internationella observatörer i varje del av konflikten så slipper de alla anklagelser?

Ja, och vad i min text var det som föranledde dig att komma med en pekpinne och skriva det ovan? :confused:

Du skrev:

Men mer handfasta bevis ska kanske till innan man skriver en sådan. Annars ska man nog låta bli.

Jag är inte ett dugg förvånad över att palestinierna ger uttryck för sådana misstankar, och jag tycker inte det krävs särskilt mycket bevis för att skriva att palestinierna hyser de misstankarna. Hade han däremot skrivit att det är på det viset, då hade jag definitivt krävt att han hade haft belägg för det han skrev som i princip skulle hålla i domstol.

Last edited:
Mycket att ta igen och svara på här efter en skön natts:D
Dock,

Besviken är jag ifall du inte fixar ditt A-kort tillsammans med en skinande klass 7-hoj nu i framtiden :)
Haha, måste vara jobbigt för dig att inte veta svaret på den frågan va? :D

Säger han som sitter och gnäller på stavfel. :rolleyes:
Det var det jag inte gjorde, jag kommenterade däremot ett inlägg som var helt åt helsike på två olika sätt. Intressant nog så har den som fick ta emot kommentaren själv fått svar på varför jag skrev som jag gjorde och tog det rätt OK dessutom.
Men jag beundrar hur ni två ädelt försvarar honom. Trots att han försvarade sig ytterst bra själv;)

Kortversion:
Tja, nalledoktorn, efter några välformulerade inlägg råkade ut för att dryga sig lite sig lite mot en kille med "uttrycksbesvär", på ett sätt som knappast är förenligt med "hojbrödraskapet". Och naturligtvis upptäcktes att det både saknades A-kort samt hoj. :)
Jag drygade mig mot killen för att han blande in saker som inte hade med tråden att göra, ungefär på samma sätt som du blandade in körkortsfrågan ;)

Sen muppade du dig när du trodde jag var iranier för att jag kommenterade killens inlägg och även för att jag använde ordet pers. När du inte kom längre där så dök körkortsfrågan upp.

Efter den dök ungdomsfrågan.

Varför? Jo, för att du inte hade några riktiga argument från första början.:tummenupp

Det var lite så jag resonerade oxå. Dessutom tror jag att Dr H bara är ett alias för Bonny.
Bonny? Bonny? Who the fuck is Bonny?
Eller jag menar Alice...

OnT:

Anklagelser från olika håll kommer hela tiden mot Israel, men jag förstår inte varför de tar den här så seriöst.
Själv tänker jag mig att den nyligen upptäckta organhärvan i NY har gjort läget lite spänt i Israel redan som det är, innan ett fucko till journalist för femtielfte gången kommer med samma grundlösa anklagelse.

Varför har inte Israel reagerat på samma sätt tidigare gånger som denna journalist kommit med liknande anklagelser? Är ju som känt inte första gången...

Men den nyheten är väl gammal? Har för mig ha läst om den tidigare.

Va? Skulle AB lägga upp gammal skåpmat på förstasidan bara för att de tror att rubriken drar läsare? Nääääää?! Min tro till kvalitetspressen är skakad!

Vad kommer du att påstå härnäst? Att de sätter stora rubriker om horribla händelser som sedan visar sig avhandla någon liten skitsak som hände för tre år sedan och som de läst om i nätupplagan av en lokaltidning från Bumfuck, Nebraska?

Va? Skulle AB lägga upp gammal skåpmat på förstasidan bara för att de tror att rubriken drar läsare? Nääääää?! Min tro till kvalitetspressen är skakad!

Vad kommer du att påstå härnäst? Att de sätter stora rubriker om horribla händelser som sedan visar sig avhandla någon liten skitsak som hände för tre år sedan och som de läst om i nätupplagan av en lokaltidning från Bumfuck, Nebraska?
Alltså... Jag vet inte hur jag ska lägga fram det...

Men. Ja.

:D

Edit:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3412125.svd
Läsvärt.

Last edited:
Du skrev:
...
Jag är inte ett dugg förvånad över att palestinierna ger uttryck för sådana misstankar, och jag tycker inte det krävs särskilt mycket bevis för att skriva att palestinierna hyser de misstankarna. Hade han däremot skrivit att det är på det viset, då hade jag definitivt krävt att han hade haft belägg för det han skrev som i princip skulle hålla i domstol.

Jag vidhåller att man ska undvika att skriva spekulativa artiklar om misstankar. Människor får sina liv förstörda på grund av sådana, där det sedan visat sig att artikeln pekat ut någon som är oskyldig. Lika felaktigt är det att spekulera i misstankar mot stater. Så... Undersökande journalistik är att föredra, där en misstanke också bevisas. Hur skulle det se ut om alla som fick en misstanke riktad mot sig skulle ägna tid åt att rentvå sig? Hade inte blivit mycket annat gjort...

Kan någon förklara för mig varför halva forumet mobbar en kille för att han inte har hoj?

mobbing?

jag sysslar inte med banala mobbingfasoner, det får träskopöbeln snarare sysselsätta sig med.

jag håller på med ren och skär indoktrinering. :)

Mycket att ta igen och svara på här efter en skön natts:D

----->fortfarande fickpingis va?

Last edited:
Kanske man skulle försöka sig på ämnet för tråden då, har en känsla av att den blir låst illa kvickt annars och det vore ju synd på en fin tråd om antisemiter och lögnaktiga reportrar.

...

Make no mistake, den här tråden är inte om lögnaktiga reportrar eller ens antimsemiter i någon större utsträckning.

Den är om Israel, självutnämnd försvarare av demokratins ideal, och deras uppfattning om vad som är yttrandefrihet, vem som skall ha den och vad den skall omfattas.

Get back in line!

Två ytterligare noteringar;

-Dr H kommenterade ett idiotiskt inlägg, skrivet på ett idiotiskt sätt av någon som är i total avsaknad av att begripa när och var det är läge att glappa. Fascinerande att drevet går mot honom.
- Se för h-e till att byta tillbaka till era vanliga avatarer. Alla de här gunvaldavatarern ger mig huvudvärk, jag vet knappt vem ni är längre :-(

Jag vidhåller att man ska undvika att skriva spekulativa artiklar om misstankar. Människor får sina liv förstörda på grund av sådana, där det sedan visat sig att artikeln pekat ut någon som är oskyldig. Lika felaktigt är det att spekulera i misstankar mot stater. Så... Undersökande journalistik är att föredra, där en misstanke också bevisas. Hur skulle det se ut om alla som fick en misstanke riktad mot sig skulle ägna tid åt att rentvå sig? Hade inte blivit mycket annat gjort...

Men det ÄR ingen misstanke om att palestinierna tror att israelerna stjäl organ! Läs mitt tidigare inlägg och svara på det, för jag tänker inte upprepa mig allt för mycket.

Att en del palestinier tror det, vilket är vad som skrivs i artikeln, kan nog anses vara styrkt med den grad av trovärdighet man kan kräva. Det är inte ett chockerande och otroligt påstående.

Är palestinierna ute och cyklar med helt befängda anklagelser? Ja, då är det väl bara att ignorera. Men låter det inte så befängt? Ja, då kanske man skall ta och titta på det, och i förlängningen kanske också fundera på hur man egentligen beter sig.

Israelerna har ju inget att dölja, som sagt (av dem själva). Det finns säkert en bra förklaring till de indicier palestinierna grundar sina misstankar på. Världen väntar på att läsa den förklaringen.

Men det ÄR ingen misstanke om att palestinierna tror att israelerna stjäl organ! Läs mitt tidigare inlägg och svara på det, för jag tänker inte upprepa mig allt för mycket.

Att en del palestinier tror det, vilket är vad som skrivs i artikeln, kan nog anses vara styrkt med den grad av trovärdighet man kan kräva. Det är inte ett chockerande och otroligt påstående.

Är palestinierna ute och cyklar med helt befängda anklagelser? Ja, då är det väl bara att ignorera. Men låter det inte så befängt? Ja, då kanske man skall ta och titta på det, och i förlängningen kanske också fundera på hur man egentligen beter sig.

Israelerna har ju inget att dölja, som sagt (av dem själva). Det finns säkert en bra förklaring till de indicier palestinierna grundar sina misstankar på. Världen väntar på att läsa den förklaringen.

Nej, det är ingen misstanke om att de tror det. De gör ju det enligt Donald, vilket är sant och korrekt. Men jag tycker det är lite dålig journalistik att skriva om saker som folk tror, utan att ta reda på hur det faktiskt ligger till. Att göra som Donald gjort är att göra det väldigt lätt för sig.

Som jag för övrigt tidigare skrev, så har människor gjort konstiga och otäcka saker genom tiderna, så om palestinierna skulle ha rätt blir jag inte precis förvånad.

Nej, det är ingen misstanke om att de tror det. De gör ju det enligt Donald, vilket är sant och korrekt. Men jag tycker det är lite dålig journalistik att skriva om saker som folk tror, utan att ta reda på hur det faktiskt ligger till. Att göra som Donald gjort är att göra det väldigt lätt för sig.

Och, som jag skrev i det länkade inlägget, är det journalistiska uppdraget att beskrivan stämningen på platsen så är det precis sådant man skall rapportera om.

Om man inte skall skriva om misstankar om något förrän detta något faktiskt är bevisat, då kommer det aldrig att skrivas några artiklar som leder till att undersökningar initieras.

Rätt många undersökningar som verkligen behövs initieras genom att media skriver om just misstänkta missförhållanden.

Som jag för övrigt tidigare skrev, så har människor gjort konstiga och otäcka saker genom tiderna, så om palestinierna skulle ha rätt blir jag inte precis förvånad.

Om ingen då skriver om misstankarna så kommer det garanterat aldrig att startas en utredning om saken. Är det faktiskt så att palestinierna har rätt så kommer det då att kunna fortsätta totalt ouppmärksammat i evighet.

Inte så bra, väl?

fick-pingis är ett uttryck och därmed vedertaget.

eller har du tänkt skapa dina egna uttryck den dagen du är läkare och säg, lobotomi med dina ord blir istället ordet/uttrycket 'sågspån'?
Nu när du nämner det så hade jag inte haft något emot att lobotomera (sågspåna?) dig, men det känns som att någon hann före mig.

En massa bra text...

Du har när det kommer till kritan självklart rätt. Det är bra även misstankar kommer upp i dagsljuset, så att någon går vidare med det. :tummenupp Att jag skrev som jag skrev skyller jag på att jag är dum och hoppas du godtar det som ursäkt. :gnissla

Bonny? Bonny? Who the fuck is Bonny?
Eller jag menar Alice...
JAG är Bonny!
Jag ser det som en komplimang om Dreggel jämför dig med mig!
Kort så ogillar Dreggel mig för att jag är akademiker (Fast i hans värld är det förstås bara en lögn!) och därför inte lever i verkligheten. Plus lite annat smått och gott...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman