ISR-skivor + SBS SH-belägg ?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Hej,

funderar på att köpa ISR-skivor. Har en uppsättning SBS-belägg, av typen 'HS' (sintrade) liggandes.

Är det någon som har erfarenhet av kombinationen ? Bra,dåligt,kass ?

eus skrev:
Jag har ISR-skivor och SBS Dual Carbon på min.
Det biter bra!

Det är nog inte exakt samma material som i dom beläggen som jag har liggande. Det jag har är 'HS', länk till SBS förklaring här.

Jag ska maila till SBS, få se vad jag får till svar.

eus skrev:
Hur som helst så lär det bromsa bättre än det gör nu.

Ja, bara inte SBS HS-beläggen är 'skivsvarvare' så är det ju bara o tuta o köra. Vi får se vad SBS säger när dom svara på mailet.

När jag var och hämtade mina ISR-skivor i somras så rekommenderade Acke endast sintrade belägg, Typ HH om jag mins rätt. (Det kan ju iofs vara för att skivorna ska slitas ut, så man kommer tillbaks nångång)

Jag monterade för övrigt Carbon Lorraine SBK3 eller något sådant.

Psychodad skrev:
När jag var och hämtade mina ISR-skivor i somras så rekommenderade Acke endast sintrade belägg, Typ HH om jag mins rätt. (Det kan ju iofs vara för att skivorna ska slitas ut, så man kommer tillbaks nångång)

När jag pratade med Acke rekommenderade mig EBC HH-belägg. Dom kände han till och visste att dom fungerade bra. Mina som ligger i lådan och väntar på att sättas dit hade han tyvärr ingen koll på.

Jag kör mina ISR med SBS DC jusst nu men tycker att Ferodo 911CP beläggen tar betydligt bättre när bromsarna är kalla.
Skulle nog inte rekomendera SBS DC för gata.

Föressten, en annan fråga på samma tema.

Vad är det för material i ISR-skivor? Stål, rostfritt stål, järn .... ?

Ofta gjutjärn, det ger bättre friktion, rostar dock med blixtens hastighet så det är väl inte possörvänligt direkt.

Det sägs funka betydligt bättre än standardskivorna.

ISR skivorna rostar ju rätt snabbt men biter mkt bättre än orginalskivorna.
Det finns en variant av ISR som är gatanpassad och ska hålla sig fina längre.

Jag har kört med ISR skivor sedan -92 på min gatgixxer, dom skramlar en del men bromsverkan är kanon, SBS DC funkar bra liksom Premier sintrade.

GSXR1100R skrev:
Jag har kört med ISR skivor sedan -92 på min gatgixxer, dom skramlar en del men bromsverkan är kanon, SBS DC funkar bra liksom Premier sintrade.

Dom däringa ska inte skramla något, dom är dämpade. Senaste flong-nytt från ISR. Kolla på bilden på länken, så ser du en extra liten manick på skivan. Jag kommer köra med SBS-SHS (High Friction Sintered), det blir säkert bra det.

Last edited:
Pejo skrev:
Dom däringa ska inte skramla något, dom är dämpade. Senaste flong-nytt från ISR. Kolla på bilden på länken, så ser du en extra liten manick på skivan. Jag kommer köra med SBS-HS (High Friction Sintered), det blir säkert bra det.
Hur byter man den pluppen?

Jag har ISR + SBS Dual Carbon på min GSXR600, SBS DC var vad ISR rekommenderade. Man skulle också enl ISR slita bort ytskiktet på skivorna och sedan slipa lätt på beläggen så man får bort den blanka ytan. Efter det så ska det funka men jag saknar fortfarande riktigt bra bett speciellt när bromsarna är kalla, det tar bättre ju mer värme man får i bromsarna, och inga tendenser till mattning heller. Men jag skulle gärna vilja ha mer bett "från start" så att säga. Vilka belägg ska man ha då?

K-Micke skrev:
Jag har ISR + SBS Dual Carbon på min GSXR600, SBS DC var vad ISR rekommenderade. Man skulle också enl ISR slita bort ytskiktet på skivorna och sedan slipa lätt på beläggen så man får bort den blanka ytan. Efter det så ska det funka men jag saknar fortfarande riktigt bra bett speciellt när bromsarna är kalla, det tar bättre ju mer värme man får i bromsarna, och inga tendenser till mattning heller. Men jag skulle gärna vilja ha mer bett "från start" så att säga. Vilka belägg ska man ha då?

Enl Allan Ösli Jörgensen (SBS) så rekommenderar dom DC-beläggen till bankörning, men "Vi anbefaler ikke at anvende SBS-DC til landsvägs køring". Jag antar att du kanske är ute efter nån form av gatbelägg, som jag tror mina är. Dock är mina som sagt ett oprövat kort på ISR-skivor, men som Allan skrev till mig : "Et kan jeg dog svare sikkert på, det er at du ikke får en dårlig bremse performance."

Exakt hur vad du dig åt för att "bort ytskiktet på skivorna och sedan slipa lätt på beläggen så man får bort den blanka ytan." ?

Vad använde du för att slipa ? Hur mycket gick du på?

Pejo skrev:
Exakt hur vad du dig åt för att "bort ytskiktet på skivorna och sedan slipa lätt på beläggen så man får bort den blanka ytan." ?

Vad använde du för att slipa ? Hur mycket gick du på?

Det var Acke som sa det när jag hämtade skivorna. Jag körde väl säkert ca 20 mil gatkörning innan den där blanka ytbeläggningen på skivorna var borta. Sen skulle man ta fin smärgelduk för att ta bort den blanka ytan på beläggen.

De första bromsningarna med sprillans nya belägg och skivor bet det skitdåligt, men efter "inkörning" tog det bättre. Saknar lite bett när man först lägger på broms, men sen är det rätt "linjärt", mer kraft, mer bromsverkan, och ingen mattning alls. Jag har std pump och nyrenoverad std-ok.

Provade också SBS DC ihop med ISR blev fårvånad hur pass kass bromsverkan det är innan de fått upp värmen.
Körde med Ferodo CP911 belägg innan och de tyckte jag var klart bättre än SBS bäläggen både kalla som varma.
Tänkte prova Galfers belägg nu.

K-Micke skrev:

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...