ISR Brakes är sålt

Brembo känns ju som en mer fokuserad ägare vilket man hoppas är bra. Men minns fortfarande med fasa ett projekt jag var inblandad i tillsammans med Brembo. Kulturskillnad i arbetssätt kan man lugnt säga .
 
Som jag förstått det ägs Tenneco av Apollo Global som investerar i allt möjligt. Brembo känns spontant mer fokuserade på branschen.
Stämmer.
Brembo känns ju som en mer fokuserad ägare vilket man hoppas är bra. Men minns fortfarande med fasa ett projekt jag var inblandad i tillsammans med Brembo. Kulturskillnad i arbetssätt kan man lugnt säga .
Italienerna är spännande att jobba med :)
 
Närmare 4 miljarder! Kent Öhlin kan köpa en tårta i dag:banana

Äger han fortfarande delar av bolaget?

Förvisso kan han väl känna sig stolt oavsett.

EDIT
Det fanns lite info på wikipedia
År 1986 blev Yamaha Motor Company delägare i Öhlins Racing AB. Öhlins fortsatte att verka som ett självständigt bolag inom koncernen. 2007 köpte Kenth Öhlin själv tillbaka 95 % av företaget från Yamaha.[2] Ägs sedan 2018 av Tenneco.
 
Last edited:
ännu ett fint svenskt bolag som försvinner ur sverige :cry:
men jag förstår ägaren, nu kan han leva loppan resten av livet
Fast han sålde väl företaget redan 2018 till Tenneco, som nu säljer vidare till Brembo...

Precis som Tobbe skriver, grundaren Kent Öhlin har inte haft något med företaget Öhlins Racing att göra sedan 2018. Och i så fall försvann väl företaget ur Sverige redan 1987, då Yamaha var majoritetsägare 1987-2007…?

Man kan tycka vad man vill om Tenneco som ägare, men de fick i alla fall vad de ville ha - Öhlins så kallade CES-ventil. En elektroniskt kontrollerad stötdämparventil som sitter i massor med personbilar som har aktiv eller semi-aktiv fjädring utan att stötdämparna nödvändigtvis kallas Öhlins. Denna del av företaget har sedan länge brutits loss och hamnat på ett annat ställe inom Tenneco-koncernen.

Det som nu säljs till Brembo är alltså Öhlins klassiska ”kärnverksamhet” - vi som jobbar med OEM, eftermarknads och racingfjädring till motorcyklar och bilar och där produkterna bär vårat eget namn.
 
Då även svenska motorcykeljournalister blandar ihop begreppen så krävs ytterligare ett enkelt förtydligande,

Öhlins Racing AB och Öhlins Utveckling ÄR INTE SAMMA FÖRETAG.

Öhlins Racing AB konstruerar, utvecklar, bygger och säljer fjädringskomponenter till bilar och motorcyklar. Öhlins Racing AB grundades av Kent Öhlin, men har sedan 2018 ägts av den amerikanska Tenneco-koncernen och kommer från och med 2025 att ägas av italienska bromstillverkaren Brembo.

Öhlins Utveckling är en mekanisk verkstad med avancerad svarvning och fräsning som specialitet. Öhlins Utveckling grundades och ägs fortfarande av Kent Öhlin. Öhlins Utveckling kommer att ansvara för tillverkning av komponenter till den svenska bromstillverkaren ISR.
 
Min kamrat Ola från Öhlins Utveckling låter meddela att man har anställt folk från ISR och att man dessutom har kommit igång med produktionen av vissa ISR-prylar.

1725973029688.jpg
1734702076611.jpg

En stor grej för media kommer inom kort.

Samtidigt har Brembo's köp av grannen Öhlins Racing slutförts i samband med årsskiftet. Så man kan lugnt konstatera att Instrumentvägen i Upplands Väsby sannolikt är en av världens mest retarderade adresser...
 
Last edited:
Nej, jag märkte inte ord. Kunde bara inte inse hur
* en adress kunde vara sent utvecklad
...och efter era två inlägg är jag fortsatt inte med på att
* en adress kan vara inbromsande

Ursäkta, ursäkta, skall aldrig missförstå något mer. Aldrig!

Retarderande hade varit en annan sak. Det hade varit något mer begripligt.
 
Jag har en annan god vän vid namn Ian Edwards. Han har rest runt i de flesta av världens motorcykeldepåer under de senaste trettio åren i egenskap av tekniker för just bromsar och bromssystem. Det han inte vet om bromsar, bromsdetaljer och framförallt hur man gör ett luftningsjobb bortom perfekt...det är helt enkelt inte värt att veta. Jag brukar då och då påpeka för honom att depån är en fantastisk plats eftersom den samlar folk som jobbar tillsammans för att motorcyklar ska kunna köra fortare. Alla utom honom...
 
Last edited:
Min kamrat Ola från Öhlins Utveckling låter meddela att man har anställt folk från ISR och att man dessutom har kommit igång med produktionen av vissa ISR-prylar.

View attachment 508858
View attachment 508859

En stor grej för media kommer inom kort.

Samtidigt har Brembo's köp av grannen Öhlins Racing slutförts i samband med årsskiftet. Så man kan lugnt konstatera att Instrumentvägen i Upplands Väsby sannolikt är en av världens mest retarderade adresser...
Trevligt! :tummenupp
Var köper man nu medbringare och får man dem monterade som på Drottningvägen?



Och eftersom det är lite språktråd också så är medbringare den benämning som Acke använde.
För Retards, de som pratar engelska eller modärn svenska så kan man säga bobbins om jag inte minns fel. Vilket jag ofta gör... :crash
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top