ISR Brakes är sålt

Jag pratar såklart inte om Öhlins racing utan ISR och Öhlins utveckling som båda är väldigt små bolag och att ISR nästan gjorde prylar on demand. För att utveckla ISR till motogp skulle det behövas enorma summor som säkert överstiger båda bolagens totala omsättning. Moderbolaget har förvisso ordentligt med likvida medel men inte i jämförelse med brembo.

Jag skrev Öhlins Utveckling och jag är fortfarande väldigt övertygad om att det finns både intresse att vidareutveckla ISR och gott om resurser tillgängliga i bolaget.

Jag har aldrig träffat Kent Öhlin men hur han drivit Öhlins racing visar med stor tydlighet att han knappast bara sökte en produkt för verkstan att producera.
 
Har en ISR skiva på kompressor Hondan och jag hoppas att möjligheten till att måttbeställa bromsskivor helt efter egna specar till överkomliga priser kommer att kvarstå. Det skulle dock inte förvåna mig om priserna på måttbeställa bromsskivor skulle gå upp, tyckte min skiva ändå var relativt billig med tanke på att den var helt anpassad efter det nya framhjulet och original gaffel och bromsok.

Är inte Eddie Lawson historien att han körde ISR på nån racehoj efter att haft problem med spruckna bromsskivor och Acke skickat en bromsskiva som var dubblevikt för att visa att dom inte sprack, men sen blev han tvingad att överge ISR för om det nu var Bremo i samband med byte av stall. Har dock ingen aning om vad som är sant eller ej vad det gäller detta.

I vilket fall som helst är det väl bra att nån tar över ISR för annars hade det ju hur som helst varit över.
 
Listan på antalet kändisar som besökt ISR's verkstad i Tumba eller Ackes hem i Sorunda lär vara lång. Besök från åttio- och nittiotalets roadracestjärnor har förekommit frekvent och på senare tid har bl.a. en skådespelare som hoppar med bussar och hämnas hunddråpare slaggat på Ackes soffa.

Som den länkade tidningsartikeln nämner så har Acke tyvärr varit sjuk en tid och jag antar att detta till slut har tagit ned orken, till den nivå att det inte finns några andra alternativ än att sälja företaget.

Fortfarande - notera att fjädringsföretaget Öhlins Racing AB och maskinbearbetningsföretaget Öhlins Utveckling är två helt separata företag. De enda gemensamma nämnarna är grundaren och att de ligger alldeles bredvid varandra. Ägarskap och ekonomi är helt separerade. Det ena företaget konstruerar, bygger och säljer fjädring med en personalstyrka på närmare femhundra man. Det andra företaget fräser och svarvar med en personalstyrka på styvt tjugo man. Det andra företaget fungerar som ren underleverantör till det första företaget för ett fåtal komponenter.

Den länkade tidningsartikeln nämner tydligt vad som är planen för Ackes grejer. Försäljning tas över av ett företag samtidigt som tillverkning tas över av ett annat företag. Jag tror att en del övertolkar detta. Man ska aldrig säga aldrig, men just nu finns inga hydraulik- eller kolfiberkonstruktörer på Öhlins Utveckling som har möjlighet att driva ett lömskt projekt som ska konkurrera ut Brembo från MotoGP...
 
Listan på antalet kändisar som besökt ISR's verkstad i Tumba eller Ackes hem i Sorunda lär vara lång. Besök från åttio- och nittiotalets roadracestjärnor har förekommit frekvent och på senare tid har bl.a. en skådespelare som hoppar med bussar och hämnas hunddråpare slaggat på Ackes soffa.

Som den länkade tidningsartikeln nämner så har Acke tyvärr varit sjuk en tid och jag antar att detta till slut har tagit ned orken, till den nivå att det inte finns några andra alternativ än att sälja företaget.

Fortfarande - notera att fjädringsföretaget Öhlins Racing AB och maskinbearbetningsföretaget Öhlins Utveckling är två helt separata företag. De enda gemensamma nämnarna är grundaren och att de ligger alldeles bredvid varandra. Ägarskap och ekonomi är helt separerade. Det ena företaget konstruerar, bygger och säljer fjädring med en personalstyrka på närmare femhundra man. Det andra företaget fräser och svarvar med en personalstyrka på styvt tjugo man. Det andra företaget fungerar som ren underleverantör till det första företaget för ett fåtal komponenter.

Den länkade tidningsartikeln nämner tydligt vad som är planen för Ackes grejer. Försäljning tas över av ett företag samtidigt som tillverkning tas över av ett annat företag. Jag tror att en del övertolkar detta. Man ska aldrig säga aldrig, men just nu finns inga hydraulik- eller kolfiberkonstruktörer på Öhlins Utveckling som har möjlighet att driva ett lömskt projekt som ska konkurrera ut Brembo från MotoGP...
Tack för en träffsäker och intressant analys :)
 
Jag tror fortfarande att ISR nu kommer utvecklas i en betydligt snabbare takt än Acke mäktade med. Jag tror att det kommer anställas minst en ingenjör redan inom det närmaste året och jag tror att fler kommer sen.
Man ska inte förringa Acke men han var en ensam man utan de resurser som Kent Öhlin kan peta in ifall han vill.

Jag kan tänka mig att omsättningen för ISR ökat med en tiopotens inom 10 år men det är ju fortfarande en piss i havet mot Brembo.

Jag skulle vilja jämföra det med när Gunde Svan började med rallycross, han bytte gren totalt men placerade sig ändå snabbt i toppen.
Vissa människor bara är såna. Jag tror att Kent Öhlin på samma sätt och i någon mån kommer upprepa vad han gjorde med stötdämparna och förändra ISR ordentligt de närmaste åren. Men han är ju ingen trollkonstnär som kan göra vad som helst, saker tar ju alltid sin tid.

Sen vet jag inte riktigt hur det kunde tolkas som att Brembo skulle konkurreras ut från motogp. Lika lite som Öhlins konkurrerat ut KYB eller Showa så kommer naturligtvis inte heller ISR nå nåt världshärravälde.
Bara att få se ISR-delar på någon motogp-hoj om 10 år tycker jag är bra nog men ändå nåt jag betraktar som en fullt rimlig förhoppning.
Kanske blir det först MXGP precis som för stötdämparen. Eller varför inte MTB?

Det tog ju sina år från den första Öhlins stötdämparen byggdes tills det satt på en hoj i ett GP av något slag.
 
Listan på antalet kändisar som besökt ISR's verkstad i Tumba eller Ackes hem i Sorunda lär vara lång. Besök från åttio- och nittiotalets roadracestjärnor har förekommit frekvent och på senare tid har bl.a. en skådespelare som hoppar med bussar och hämnas hunddråpare slaggat på Ackes soffa.

Som den länkade tidningsartikeln nämner så har Acke tyvärr varit sjuk en tid och jag antar att detta till slut har tagit ned orken, till den nivå att det inte finns några andra alternativ än att sälja företaget.

Fortfarande - notera att fjädringsföretaget Öhlins Racing AB och maskinbearbetningsföretaget Öhlins Utveckling är två helt separata företag. De enda gemensamma nämnarna är grundaren och att de ligger alldeles bredvid varandra. Ägarskap och ekonomi är helt separerade. Det ena företaget konstruerar, bygger och säljer fjädring med en personalstyrka på närmare femhundra man. Det andra företaget fräser och svarvar med en personalstyrka på styvt tjugo man. Det andra företaget fungerar som ren underleverantör till det första företaget för ett fåtal komponenter.

Den länkade tidningsartikeln nämner tydligt vad som är planen för Ackes grejer. Försäljning tas över av ett företag samtidigt som tillverkning tas över av ett annat företag. Jag tror att en del övertolkar detta. Man ska aldrig säga aldrig, men just nu finns inga hydraulik- eller kolfiberkonstruktörer på Öhlins Utveckling som har möjlighet att driva ett lömskt projekt som ska konkurrera ut Brembo från MotoGP...
Även jag har besökt Isr, även om jag inte är någon Kändis.
Första gången var 1986,i ett Källargarage i Tumba.
För att lämna en Suzuki 1100 Motor som skulle sitta ett Isr Chassi.
Nästa gång var när jag hämtade ett rullande Chassi, tog av Framhjulet och lastade in resten i en Volvo 245.
 
Eftersom jag är god vän med Ola som driver Öhlins Utveckling så pratar vi hyfsat frekvent.

Ola låter meddela att en pressrelease från samtliga involverade parter kommer inom kort. Allt kommer att förklaras tydligt. Vem som ansvarar för försäljning och kundkontakter. Vem som tillverkar bitarna. Hur man går till väga för att köpa bitarna. Framtidsplaner.

Håll ut.
 
Sidospår, hos grannen Datek på Drottningvägen har jag varit ett par gånger. Nu är det närmare 40 år sedan så minnet kan svikta. Tror att det var Åkerströms som var det stora märket för radiostyrningar, in kommer en utmanare Datek. Min dåvarande chef (jag började där 1982, 18 år gammal) på Finnboda hade köpt in radiostyrningar från Datek till traverserna i plåtverkstan. De hade 36 magneter som man kunde slå av och på individuellt. Så på fjärrkontrollen satt 36 små brytare.

Det var när en i plåtverkstaden råkade krossa en fjärrkontroll som jag åkte dit, de var lite ledsna för att de måste göra en ny. Rätt pilligt att få in alla brytare...
 
Nån som vet nåt mer om vad som händer med ISR? Kommer man att kunna måttbeställa skivor till vettiga priser som tidigare?

Skulle vilja sätta Kawahjul på mitt turbobygge och har redan bakhjulet och det enkla vore att behålla gaffeln och bara passa in ett nytt framhjul och fixa en ny bromsskiva som passar mot original oket. Men kostar detta multum är det ju bättre att byta ut hela fram änden mot en Kawa gaffel med hjul och bromsar.
 
Ska göra det till veckan, nu är set älgjakt med hunden som gäller.
En flytande offset skiva måste väl börja på väl norr om tvåtusen. ISR för show och race visst men du lär få fatt på en komplett framända för en peng i den absoluta närheten av kostnaden för en one-off ISR skiva
 
Inte om ISR, men i alla fall om två andra företag som diskuteras i tråden:

 
Jag säger inget om värdet, men man får väl ändå säga att det är ett väldigt gott betyg.

Men vad kommer det betyda i praktiken? Flytt av något? Mer kapital? Andra produkter? Utnyttja produktionslinorna på andra sätt?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top