Isolering till kröken (band)

ricki

Duke
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag håller på att bygga om mitt avgassystem. Men jag är rädd för att vissa delar av blåset typ krök o dyl kommer att bli för varma. Jag har sett på vissa hojar att dom har lindat ett band kring rören så att värmen inte kommer ut till utsatta delar. Vad heter dessa band o var kan jag hitta dom?

Mvh Ricki

Jag håller på att bygga om mitt avgassystem. Men jag är rädd för att vissa delar av blåset typ krök o dyl kommer att bli för varma. Jag har sett på vissa hojar att dom har lindat ett band kring rören så att värmen inte kommer ut till utsatta delar. Vad heter dessa band o var kan jag hitta dom?

Mvh Ricki

Är ingen expert på detta, men skulle tro att det du söker heter avgasbandage, finns att köpa på t.ex mekonomen m.fl.. Ett alternativ som jag tror är både bättre och snyggare är keramisk coating, en sorts "färg" man behandlar rören med.. Folk som använt detta på grenrör m.m. säger att man i princip kan lägga handen på rören såfort man stängt av motorn.. Finns i olika färger dessutom :tummenupp kolla på www.weirdperformance.se

Robban

Rätta mig om jag har fel men när man bandagerar rören så håller avgaserna temperaturen längre. Varför man gör detta skulle då vara för att få ett bättre flöde ut ur toppen?

Om det bara är i vissa fall eller i alla fall, det vet jag inte, antagligen lär det väl kunna ha negativ effekt också. Lär ju ramla in någon här snart som berättar hur det ligger till ;)

Rätta mig om jag har fel men när man bandagerar rören så håller avgaserna temperaturen längre. Varför man gör detta skulle då vara för att få ett bättre flöde ut ur toppen?

Om det bara är i vissa fall eller i alla fall, det vet jag inte, antagligen lär det väl kunna ha negativ effekt också. Lär ju ramla in någon här snart som berättar hur det ligger till ;)

Om jag hajat rätt så vill man behålla tempen hög därför att volymen då hålls hög, villket gör att hastigheten på avgaserna blir höga, vilket gynnar den totala energin, som i sin tur gör pulserna kraftigare. Det ska alltså ha med just effektiv 'tömning' med hjälp av pulser att göra, men inget med egentlig flödesoptimering. Om man skulle köra med något system utan pulser, t ex en turbomotor, så har man ingen nytta av det.

(typ så, är väl inte åt helsike fel tror jag)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back