Isolering till kröken (band)

ricki

Duke
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag håller på att bygga om mitt avgassystem. Men jag är rädd för att vissa delar av blåset typ krök o dyl kommer att bli för varma. Jag har sett på vissa hojar att dom har lindat ett band kring rören så att värmen inte kommer ut till utsatta delar. Vad heter dessa band o var kan jag hitta dom?

Mvh Ricki

Jag håller på att bygga om mitt avgassystem. Men jag är rädd för att vissa delar av blåset typ krök o dyl kommer att bli för varma. Jag har sett på vissa hojar att dom har lindat ett band kring rören så att värmen inte kommer ut till utsatta delar. Vad heter dessa band o var kan jag hitta dom?

Mvh Ricki

Är ingen expert på detta, men skulle tro att det du söker heter avgasbandage, finns att köpa på t.ex mekonomen m.fl.. Ett alternativ som jag tror är både bättre och snyggare är keramisk coating, en sorts "färg" man behandlar rören med.. Folk som använt detta på grenrör m.m. säger att man i princip kan lägga handen på rören såfort man stängt av motorn.. Finns i olika färger dessutom :tummenupp kolla på www.weirdperformance.se

Robban

Rätta mig om jag har fel men när man bandagerar rören så håller avgaserna temperaturen längre. Varför man gör detta skulle då vara för att få ett bättre flöde ut ur toppen?

Om det bara är i vissa fall eller i alla fall, det vet jag inte, antagligen lär det väl kunna ha negativ effekt också. Lär ju ramla in någon här snart som berättar hur det ligger till ;)

Rätta mig om jag har fel men när man bandagerar rören så håller avgaserna temperaturen längre. Varför man gör detta skulle då vara för att få ett bättre flöde ut ur toppen?

Om det bara är i vissa fall eller i alla fall, det vet jag inte, antagligen lär det väl kunna ha negativ effekt också. Lär ju ramla in någon här snart som berättar hur det ligger till ;)

Om jag hajat rätt så vill man behålla tempen hög därför att volymen då hålls hög, villket gör att hastigheten på avgaserna blir höga, vilket gynnar den totala energin, som i sin tur gör pulserna kraftigare. Det ska alltså ha med just effektiv 'tömning' med hjälp av pulser att göra, men inget med egentlig flödesoptimering. Om man skulle köra med något system utan pulser, t ex en turbomotor, så har man ingen nytta av det.

(typ så, är väl inte åt helsike fel tror jag)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt