Isle of man TT 2007

Hur svårt skulle det vara att dunka upp softfence?
Det skulle fortfarande vara farligt, men klart säkrare iaf.

Softfence har (tidigare iaf) inte varit genomgående populärt bland förarna, ...pga att dom kör nära & lätt fastnar, och på det viset i viss mån skapar fler & värre olyckor än utan dom.
Bredare banor ("avåkningszoner") borde väl funka egentligen !? Fast dyrt att bygga om arenorna förstås.
 
I reportaget jag såg nämndes belopp runt 200.000:- för att ordna med air fence, vet inte hur nära sanningen det kan vara.
 
Det håller jag också med om. Såg ett reportage om det på Sportnytt för ett tag sedan och Sverige verkar ligga efter de andra länderna när det gäller säkerhet inom speedway.

Hoppa inte dubbelvolt nu men när det gäller säkerhet ligger sverige långt efter när det gäller all motorsport.

Hur kan Sturup (med de bilder som visats) ens bli godkänd för tävling?

(har inte varit där men bilderna säger att det är idioti att åka dit)

Hur kan det köras bankörningar på Kinnekulle som många år tillbaka förlorade banlicensen då säkerheten var för dålig.

Varför fortsätter det köras på Mantorp med räcke i utgången på Pariserkurvan?

Kan inte se att speedway är mer eftersatt...

Mike Luff har ju under den tid han haft hand om Gelleråsen gjort genomgripande förändringar för att bättra på främst säkerheten, kanske inte världsbäst men ändå försökt.
Hur många andra banor/klubbar kan skryta med att försöka?
Att korta en kilometer lång raka med 40meter avåkningzon är inte försöka, det skulle gjorts för 30 år sedan minst.
 
Softfence har (tidigare iaf) inte varit genomgående populärt bland förarna, ...pga att dom kör nära & lätt fastnar, och på det viset i viss mån skapar fler & värre olyckor än utan dom.
Bredare banor ("avåkningszoner") borde väl funka egentligen !? Fast dyrt att bygga om arenorna förstås.

Jo, kommer ihåg att förarna klagade på dem också. Men frågan är om de verkligen var så mycket farligare. I annat fall kan man ju ha en meter "avåkningsyta" innan dem, med något som tar ner farten även för en speedwayhoj så man inte utnyttjar det som bansträckning.
 
Att korta en kilometer lång raka med 40meter avåkningzon är inte försöka, det skulle gjorts för 30 år sedan minst.
Vilken bana tänker du på?

Jo, kommer ihåg att förarna klagade på dem också. Men frågan är om de verkligen var så mycket farligare. I annat fall kan man ju ha en meter "avåkningsyta" innan dem, med något som tar ner farten även för en speedwayhoj så man inte utnyttjar det som bansträckning.
OT:

Ser att du sitter framför datorn 07:19 en lördag. Morgonpigg? :tungan

Själv håller jag så smått andan för att inte väcka den björn som sover: vår 10 dagar gamla dotter är lugn som en filbunke och har ännu inte yttrat ett pip nattetid. Knappt dagtid heller. Man får kanske igen det som 55-årig tonårspappa. Det man vinner på gungorna etc.
 
Last edited:
Hoppa inte dubbelvolt nu men när det gäller säkerhet ligger sverige långt efter när det gäller all motorsport.

Hur kan Sturup (med de bilder som visats) ens bli godkänd för tävling?

(har inte varit där men bilderna säger att det är idioti att åka dit)

Hur kan det köras bankörningar på Kinnekulle som många år tillbaka förlorade banlicensen då säkerheten var för dålig.

Varför fortsätter det köras på Mantorp med räcke i utgången på Pariserkurvan?

Kan inte se att speedway är mer eftersatt...

Mike Luff har ju under den tid han haft hand om Gelleråsen gjort genomgripande förändringar för att bättra på främst säkerheten, kanske inte världsbäst men ändå försökt.
Hur många andra banor/klubbar kan skryta med att försöka?
Att korta en kilometer lång raka med 40meter avåkningzon är inte försöka, det skulle gjorts för 30 år sedan minst.

Banuthyrningar till icke-svemo föreningar/företag kan man inte göra mycket åt.
Sturup berodde nog bara på att ett företag pressade på en person.
Mantorp är ju värre vid depåinfarten än i parisaren.
Visst finns det många ställen på flera svenska rr-banor att fixa. Men speedwaybanorna är alla lika jävliga i stort sett.
Det är som vi skulle köra rr enbart på banor som kinnekulle med räcket en halvmeter från bankanten i alla böjar..


OT:

Ser att du sitter framför datorn 07:19 en lördag. Morgonpigg? :tungan

Själv håller jag så smått andan för att inte väcka den björn som sover: vår 10 dagar gamla dotter är lugn som en filbunke och har ännu inte yttrat ett pip nattetid. Knappt dagtid heller. Man får kanske igen det som 55-årig tonårspappa. Det man vinner på gungorna etc.

Jo, vaknar till och med innan knodden, har mina perioder. Har vaknat av mig själv 05.30 den här veckan, trots att man lagt sig rätt sent.
 
Last edited:
på ämnet så kan jag säga att ERF sturup är inställt
 
John Mc Guinness knäckte inte helt oväntat 130mph-gränsen under hundraårsjubileet. Tråkigt att Miinin hindras av mek-problem när han väl kommer in i körningen och börjar få upp tempot.

Nu ser jag fram emot Mats Nilsson (Troubleman) inför Manx GP (samma bana).

Full respekt till Hamberg och Miinin och hoppas de fortsätter att köra Isle Of Man TT.
 
Håller på samla ihop massa bilder från veckan på Isle of man.
Kommer upp om någon vecka kanske ; )
 
Hamberg har ju lätt lagt årets sportkommentar :D :D :tummenupp

”Första året bröt jag fem revben i en krasch på träningen. Jag körde vidare ändå, för att jag älskar sporten så mycket. Gunde Svan sket ju ner sig.”
 
Back
Top