ISLE Of MAN - racerapport!

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jäkla tur att jag åkte över förra året, det kanske var sista racet på länge.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Stort stort grattis! Grymt impad av ihärdigheten och körskickligheten! Well done och well deserved!

Tack Vargen! Som sagt; trägen vinner!:banana
/BG

Skön läsning i hela denna tråden.
Bra fäktat av dig Björn, du både kör och skriver bra.:tummenupp

Nu verkar det som att vi får leva på gamla meriter till 2022 :gråta

https://www.autosport.com/tt/news/153857/2021-isle-of-man-tt-cancelled-due-to-covid19
Kul att höra att du uppskattar det jag skriver om Hannuse.:tummenupp
Tyvärr så verkar det som sagt dröja till 2022 innan vi får se någon racing på Ön igen. Myndigheterna där har utfärdat väldigt hårda regler med karantän etc. redan i våras och allt arbete med att hålla covid-19 borta skulle förmodligen vara förgäves om man öppnade upp sig för omvärlden innan ett vaccin fått genomslagskraft. Skulle inte förvåna mig ifall det kommer krävas intyg på att man är vaccinerad mot coronan innan man får besöka ön för tävlingar 2022.
/BG

Jäkla tur att jag åkte över förra året, det kanske var sista racet på länge.

Jepp, men jag vill tro att det finns en realistisk chans att man är igång till 2022 igen.
/BG
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Feelgood för en isle of man-fantast!

FEELGOOD FÖR EN ISLE OF MAN-FANTAST!

130054514_3629100023822913_5349685684161102074_o.jpg
Det har varit tyst här ett bra tag nu. Det har helt enkelt inte funnits mycket roligt med Isle of Man-anknytning eller ens något MC-relaterat för mig att rapportera om sedan SM-säsongen tog slut. Covid-19 har effektivt dödat alla spännande internationella provkörningar av nyheterna inför 2021 som tillverkarna hittills dolt bakom förlåten, och som nu istället måste presenteras i blodfattiga cyber-lanseringar. Häromdagen kom det dystra beskedet att det inte blir något TT på Isle of Man våren 2021. Hur det blir med Manx GP i augusti verkar fortfarande stå skrivet i stjärnorna, men just nu ser det väl inte jätteljust ut.

129874575_3629101443822771_6647713388211168402_o.jpg
När det känns ovanligt långt till MC-säsong och sinnelaget för en gångs skull färgas av det dystra och mörka behöver man ryckas upp av något oväntat och positivt. I mitt fall skedde det i form av en tidig julklapp, eller sen gratulation till SM-guldet om man så vill, från min mångårige sponsor Vartex i Varberg med Victor och Fredrik i spetsen. Victor hörde av sig och meddelade att han hade fixat fram ett av de sista exemplaren av Arais TT-replikahjälm från 2019 i rätt storlek till mig. Varje år lackerar nämligen Arai, som är officiell sponsor av TT-tävlingarna sedan urminnes tider, upp en begränsad upplaga av sin toppmodell för racing, RX-7V, med olika TT-motiv.

Det var inget jag bett om eller ens tänkt på men Victor hade noterat att just 2019 års färgsättning av TT-hjälmen skulle passa synnerligen väl med den svart/gula design jag använt mig av under alla mina år av tävlande på Isle of Man. Man kan väl bli rörd för mindre, eller hur? Tack Vartex!

129658896_3629101403822775_5371999566522823533_o.jpg
Nu laddar jag projektorn i källaren med youtube-klipp från Isle of Man, sätter hjälmen på huvudet, fäller ner visiret för att inte smittas med Corona och stannar där tills i vår. Eller åtminstone tills hackspetten i Kalle Ankas fotografiska djungelexpedition kickar igång sin imaginära båge på julafton kl. 15.

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
FEELGOOD FÖR EN ISLE OF MAN-FANTAST!

View attachment 457503
Det har varit tyst här ett bra tag nu. Det har helt enkelt inte funnits mycket roligt med Isle of Man-anknytning eller ens något MC-relaterat för mig att rapportera om sedan SM-säsongen tog slut. Covid-19 har effektivt dödat alla spännande internationella provkörningar av nyheterna inför 2021 som tillverkarna hittills dolt bakom förlåten, och som nu istället måste presenteras i blodfattiga cyber-lanseringar. Häromdagen kom det dystra beskedet att det inte blir något TT på Isle of Man våren 2021. Hur det blir med Manx GP i augusti verkar fortfarande stå skrivet i stjärnorna, men just nu ser det väl inte jätteljust ut.

View attachment 457504
När det känns ovanligt långt till MC-säsong och sinnelaget för en gångs skull färgas av det dystra och mörka behöver man ryckas upp av något oväntat och positivt. I mitt fall skedde det i form av en tidig julklapp, eller sen gratulation till SM-guldet om man så vill, från min mångårige sponsor Vartex i Varberg med Victor och Fredrik i spetsen. Victor hörde av sig och meddelade att han hade fixat fram ett av de sista exemplaren av Arais TT-replikahjälm från 2019 i rätt storlek till mig. Varje år lackerar nämligen Arai, som är officiell sponsor av TT-tävlingarna sedan urminnes tider, upp en begränsad upplaga av sin toppmodell för racing, RX-7V, med olika TT-motiv.

Det var inget jag bett om eller ens tänkt på men Victor hade noterat att just 2019 års färgsättning av TT-hjälmen skulle passa synnerligen väl med den svart/gula design jag använt mig av under alla mina år av tävlande på Isle of Man. Man kan väl bli rörd för mindre, eller hur? Tack Vartex!

View attachment 457505
Nu laddar jag projektorn i källaren med youtube-klipp från Isle of Man, sätter hjälmen på huvudet, fäller ner visiret för att inte smittas med Corona och stannar där tills i vår. Eller åtminstone tills hackspetten i Kalle Ankas fotografiska djungelexpedition kickar igång sin imaginära båge på julafton kl. 15.

På återhörande!
/Björn

Kungligt. God jul på er och hoppas ni slipper fladdermussjukan.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
God Jul på Manx Gaelic till alla medlemmar här. Det gamla språket talas på Isle of Man av färre än 2000 personer idag!
God Jul pa? Manx Gaelic.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Gott nytt racingår...

134338739_3697346080331640_5893358964455813952_o.jpg

...tillönskas alla mina supportar, sponsorer och MC-vänner!

Ovanstående tackannons kommer att publiceras i nästa nummer av Allt om MC (i butik fr.o.m. 14 januari) som ett litet tack från min sida för all hjälp och alla glada tillrop som jag och teamet erhållit under året. Ingen nämnd - ingen glömd.

På återhörande 2021!:hej

/Björn "BG" Gunnarsson
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Bad news! Blir nog inget MGP i år! Beslut skall tas nu i mars. Citat från ett lokalt forum där jag är med:

"Friday 5th march bad news
The Isle of Man now has 163 active cases of Covid-19.

59 cases have been detected in the last 24 hours.

Two people are in hospital."
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bad news! Blir nog inget MGP i år! Beslut skall tas nu i mars. Citat från ett lokalt forum där jag är med:

"Friday 5th march bad news
The Isle of Man now has 163 active cases of Covid-19.

59 cases have been detected in the last 24 hours.

Two people are in hospital."
Men det ställdes ju in för i år för ett bra tag sen ?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Igår onsdag kom den officiella bekräftelsen på att Classic TT och MGP 2021 är inställda!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ber om ursäkt om den varit här tidigare, men den är tillräckligt bra för att se igen!

Det där måste vara den bästa filmen av alla om IoM TT.
Man sitter som på nålar och hustrun skrattar när jag lutar i fåtöljen.
Bara pandemin tar slut så man kan åka dit igen.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hej, I dessa pandemitider så kan man kanske också orientera sig mera i detalj om banan på Isle of Man. Det kan man göra här:
Det här varvet tar nära 44 minuter och det skall man jämföra med nuvarande varvrekord som innehas av Peter Hickman på varv 6 i PokerStars Senior TT, 8/6 2018. Tid: 16.42.778. Snittfart: 135.452 m.p.h. eller 217,99 km/t på en 2018 Smiths Racing BMW S1000RR. Otroligt! Jag var där då!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hej, I dessa pandemitider så kan man kanske också orientera sig mera i detalj om banan på Isle of Man. Det kan man göra här:
Det här varvet tar nära 44 minuter och det skall man jämföra med nuvarande varvrekord som innehas av Peter Hickman på varv 6 i PokerStars Senior TT, 8/6 2018. Tid: 16.42.778. Snittfart: 135.452 m.p.h. eller 217,99 km/t på en 2018 Smiths Racing BMW S1000RR. Otroligt! Jag var där då!
Mycket trevlig film.
Kul med lite trivia som inte kommer medni de stora produktionerna.
Tack så mycket!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
TRÄNINGSDEBUT 2021

IMG_2354.JPG
BILDTEXT: Farsan och jag vid den Ducati 250-69 som vi byggde ihop av Månssons överblivna delar i mitten på 90-talet och som jag genomförde mitt första knäskrap på i samband med licensuppkörningen...
?


Under vintern och våren har vi nåtts av de tråkiga beskeden att både TT-tävlingarna och Manx GP på Isle of Man är inställda även under 2021. Även min planerade tävlingskalender för 2021 har ändrats ett otal gånger under vintern. Covid-situationen är förstås orsaken.
Under veckan som gått kom beskedet att danskarna nu definitivt avblåst den deltävling i Nordiska Mästerskapen i classic-racing som redan flyttats fram en gång i kalendern. Sedan tidigare har både finnar och norrmän annullerat sina arrangemang. Det som återstår av säsongen är nu istället de två svenska deltävlingarna som vi alla hoppas att MCHK-R ska lyckas genomföra under augusti och september

Under helgen som gick var vi trots allt i Sviestad och vårtränade med lite av varje. Dessvärre var omständigheterna minst sagt lömska eftersom det kylslagna vädret med en temperatur på runt fem plusgrader gjorde det så gott som omöjligt att få tillräcklig värme i däcken.
Ingamars gröne Paton startades upp på lördag förmiddag och fick rulla ett mycket försiktigt pass i syfte att konstatera om allt fungerade som det skulle efter vinterns "översyn". Det verkade det tack och lov göra.

Sandströms Ducati TT1 har fått sig en rejäl motoruppdatering och har nog aldrig varit så konkurrenskraftig som nu. Om det räcker till i den tuffa F2-klassen ska bli spännande att se senare i sommar. Ett lättare oljeläckage satte dock stopp för vidare tester.

Flest varv under de båda dagarna genomförde jag planenligt på Martebos fantastiska MR02. Supermonon som han till stora delar konstruerat helt efter eget huvud. Vi brottades med rätt svåra väghållningsproblem i en viss typ av kurvor under hela fjolårssäsongen och efter mycket klurande tror vi oss ha spårat problemen till en kärvande svinglagring. Sviestadbanan är emellertid en av de banor där problemet inte varit speciellt störande och mycket riktigt uppförde sig hojen utmärkt. Premisserna medgav dock inte några stordåd varvtidsmässigt i det kyliga vädret. Under ett av passen på söndagen fick jag trots allt lite "feeling" och försökte mig på att öka tempot något för att känna på bakändens beteende in i sväng. Relativt omedelbart belönades jag istället med en marksyning när framdäcket tvärsläppte under inbromsning. Turligt nog utan allvarligare skador på varken man eller maskin.

Kärast återseende på banan var dock de få varv jag hann med på min pappas Ducati 250 -69. Det var nämligen den hojen som jag tog licens på i mitten av 90-talet och som jag körde min första tävling på. Efter att min far la ner sitt tävlande för ett femtontal år sedan har den blivit stående. Nu var den dock ihopsatt inför en förstående försäljning och tanken var bara att jag skulle konfirmera att allt fungerade en sista gång ute på banan. Dessvärre släppte ett lock till kamdrivningen under passet med den konsekvens att jag förorsakade en del oljespill i bl.a. Torpar-kurvan. Småsläppen som oljan på bakdäcket medförde misstolkade jag som att jag inte fått värme i det stenhårda, tjugo år gamla bakdäcket och gick i depå för kontroll av lufttryck. Först när jag stannat i depån och omgavs av ett rökmoln insåg jag belägenheten. Pinsamt värre att vara den som förorsakade ett längre saneringstopp för mina medtävlare och funktionärerna. Ber härmed alla drabbade om ursäkt!

Nu kommande söndag är ambitionen att även säsongsdebuten i tävlingssammanhang ska äga rum. Dock i en helt annan serie, nämligen Svenska Endurance Cupen. Det här året kommer jag köra med välmeriterade ONE Endurance Racing och jag ser fram emot att lära känna det månghövdade teamet lite bättre under helgen. Återkommer med en noggrannare teampresentation och framför allt (äntligen!) en racerapport efter helgen.

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top