ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Startförfarande på IoM.

Vad tror ni? Jag tycker att det låter som de flesta moderna hojar idag startar på tvåans växel. För mina öron låter det som en mycket hög etta eftersom de slirar ganska länge på kopplingen innan de släpper ut handtaget helt och då är det förhållandevis låga vartal. Kan det vara så att många startar på tvåan? :va

Ja..det startas en hel del på tvåan. Vet inte om deras hojar är annorlunda växlade för en modern 1000 gör ju runt 150-160 på ettan.

Satt och gick igenom tråden idag bland inlägg från i somras, på jakt efter lite bilder som jag ännu inte fått tag i från fotograferna på ön. Hittade dessa funderingar från Silja och heliac ovan och tänkte att jag kanske kan hjälpa till att sprida lite ljus över kopplingsslirandet som ni hör på filmerna från Isle of Man:

Jag är ganska övertygad om att ingen använder något annat än 1:ans växel att starta på. Anledningen till att många tvingas slira förhållandevis länge på kopplingen för att göra en någorlunda snabb start är att drevningen är så mycket högre på Isle of Man än på alla vanliga banor som ni är vana att se och höra starter från. Detta eftersom snitt- och topphastigheterna är så höga runt The Mountain Course.

Jag vet att det dessutom finns exempel på team och förare med vinnarambitioner på Mountain Course som sätter i tätstegade växellådor i sina Supersport- och Superbike-hojar men dessa har då så vitt jag vet undantagslöst längre (högre) 1:eek:r för att de ska gå att använda på fler ställen längs med banan. Jag undersökte möjligheten att köpa en sådan engelsktillverkad låda specifikt för Isle of Man till min CBR600 i våras, men den skulle landa på någonstans mellan 30000-40000kr och det tillåter inte ekonomin just nu. Det blir att hålla sig till original i år också och även om jag kanske skulle önska mig något tätare utväxlingsförhållande mellan 4:an, 5:an och 6:an som hjälp vid klättringen uppför berget så stämmer originallådan ganska hyggligt för Isle of Man på en Honda CBR600RR:tummenupp

DSC_0319.jpg
Fotat i depån på Jurby (Isle of Mans enda permanentbana) när vi var där för att försöka jobba vidare med fjädringsinställningarna någon dag innan första träningen på Mountain Course i somras.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
GUY på BMW!


724e67c938aee3e8a43b53efcedd94fa.jpg

En ung Guy Martin och även om han tydligen inte beskriver sig själv som en naturlig förartalang (i sin biografi som jag inte äger själv ännu) så vet ju alla som följt den här tråden att bristande förartalang lätt kan kompenseras med rejäla sajjdbööörns...;)

Gott besked! Guy är en profil som betytt mycket för att popularisera IoM runt om i den "civiliserade världen"...:Bugar Inte minst sedan filmen "Closer to the edge" spelades in för en handfull år sedan. Han har ju hotat med att lägga av under flera säsonger nu och elaka tungor hävdar att han sedan länge är allt för kommersialiserad för att någonsin vinna ett TT-lopp. De menar att han helt enkelt saknar det fokus som behövs för att nå hela vägen fram. Trots detta så är han väl en av dem som har flest podiumplaceringar på TT även om han inte tagit sin hett efterlängtade vinst ännu.

Han har även haft en del kontroverser med TT-organisatörerna genom åren men jag tror alla gläder sig åt att han fortsätter ännu ett år. Kanske kan BMW:s effekt vara det Guy behöver för att nå ända fram efter att han försökt med både Honda och Suzuki?

Själv ser jag honom som den främste, nu aktive, företrädaren för IoM-modet med sideburns. Även om jag har sett både M Dunlop och McGuinness (han verkar dock ha klen skäggväxt varvtiderna till trots:hihi) med sideburns så är det Guy som är Joey Dunlops, Ron Haslams m.fl. arvtagare i rakt nedstigande led:yoparty

Guy behövs definitivt på ön!

ron%20haslam%202.jpg

Ron Haslam: Formula 1-segrare i TT-82 och en ikon att se upp till! Jag köpte föresten hans biografi "Ron Haslam - Rocket men" i en bokaffär i Douglas i somras. Få har väl fått möjligheten att köra så många balla hojar genom åren som Rocket Ron. Har inte hunnit läsa den ännu så jag får väl anledning att återkomma med en recension så småningom.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Idag (igår?) kom mina BG-mössor med posten! Med en personlig lapp från BG själv! :Bugar

Lagom varm, riktigt skön och ruskigt snygg! Jag bär inte upp den ens nära lika snyggt som BG, men jisses vad snabb jag blev! Sista julmatshandlingen och paketinslagningen gick i nytt PB, direCkt!1!!! :brynad

Nu sitter jag och funderar på om den här natten går fortare om jag sover i mössan så att jag får öppna julklapparna snabbare. Jag har väl inget att förlora antar jag, och mössan är ju redan på huvudet, så... :rolleyes:


God Jul, allihop! :tomten
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag har varit trött i mössan, :) och missat det här. :fakta

Kommer dom att finnas till salu i Örebro?, annars så får jag beställa en.:)
Huvudsaken är att jag får tag på en.

God Jul!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag har varit trött i mössan, :) och missat det här. :fakta

Kommer dom att finnas till salu i Örebro?, annars så får jag beställa en.:)
Huvudsaken är att jag får tag på en.

God Jul!

Vi har några mössor kvar och du har ju dessutom resten av kollektionen Semper, så självklart lägger jag undan en mössa till dig så din garderob blir komplett...;)

God fortsättning på julhelgen så ses vi Örebro!!!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Inatt drömde jag att jag gick in i en restaurang i en främmande stad. När jag hade borstat av mig snön och såg mig om efter en ledig plats så noterade jag att nästan alla därinne hade på sig en BG-mössa. Det hade såklart även jag. "Här är jag bland vänner", tänkte jag. Samtidigt började, märkligt nog, titelmelodin till Cheers/Skål spela i bakgrunden.


http://youtu.be/xvRGh2NEjSU
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Vi har några mössor kvar och du har ju dessutom resten av kollektionen Semper, så självklart lägger jag undan en mössa till dig så din garderob blir komplett...;)

God fortsättning på julhelgen så ses vi Örebro!!!:tummenupp

På återhörande!
/Björn

Tack för det.:) Ser fram emot både Träffen och en varm och mysig mössa.:fakta

Inte många dagar kvar nu.:banana:banana:banana
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
God fortsättning på det nya året tillönskas alla läsare av tråden!

Ett fint 2015 önskar jag dig Björn!!!!!
Tack Magnus "Mozz" Mossberg (numera även känd som "Teacher of cool";))! Ett gott nytt racingår tillönskas dig också! Må dina sideburns växa i samma takt som dina varvtider krymper under 2015!:D

Riktigt gott Nytt År till bg (den lille mesen), Mozz (det stora skämtet) och hemskt mycket ursäkt till PeteR1 att jag fulquotat ditt inlägg :krama
Ehh... tack Gearbox (tror jag:va) och en god fortsättning på det nya året till dig med! Du är förlåten för dina nesliga tillmälen så länge du behåller din underrubrik och din avatar...:arsele:tungan






BpbP0t6CAAAsnTq.jpg


EN RIKTIGT GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET TILLÖNSKAS ÄVEN ALLA ANDRA LÄSARE AV DEN HÄR TRÅDEN!:tummenupp

Det är i år det gäller på Isle of Man när jag förhoppningsvis tar steget upp till TT-tävlingarna i juni och jag kommer så klart att försöka hålla er som hänger här uppdaterade om vad som händer i det avseendet även fortsättningsvis!


På återhörande!
/Björn
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Ehh... tack Gearbox (tror jag:va) och en god fortsättning på det nya året till dig med! Du är förlåten för dina nesliga tillmälen så länge du behåller din underrubrik och din avatar...:arsele:tungan

/Björn
.

Julmust och gin kan få vem som helst gå överstyr:krama
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Vad är väl en bal på slottet...

...eller åtminstone en middag?

Det har tydligen ryktats att Isle of Man-aftonen på Elite hotell i Örebro den 10:e januari skulle vara utsåld. Detta stämmer emellertid inte!

Begränsningen bestod i att matsalen på hotellet enbart rymmer 200 personer, men sedan några veckor tillbaka är det klart att vi istället får dinera i matsalen på Örebro slott som ligger ett stenkast ifrån hotellet. Detta har inneburit att fler bordsgäster kan accepteras.

Själv har jag aldrig varit inne på Örebro slott, men efter vad jag fått berättat för mig så kommer en middag i slottsmiljön där inte direkt att sänka totalupplevelsen från kvällen.;) Speciellt inte som Peter & Co har lyckats med konststycket att genomföra förändringen inom ramen för det fastlagda kuvertpriset.:tummenupp

rebro+Castle+(Sweden)590x384.jpg

Örebro slott - en värdig inramning för en Isle of Man-afton, eller hur?


Ni som vet mer er att ni har vänner och bekanta som är avundsjuka på er för att ni fick ändan ur vagnen och beställde era biljetter i tid, ni har alltså möjlighet att trots allt dela kvällens upplevelser med dessa.

Det är nu istället tidsaspekten som är den begränsande faktorn. För att allt ska hinna bli klart med matbeställningar m.m. så är sista anmälningsdag nu på tisdag 6/1-2015! Se därför till att dela denna upplysning med alla ni känner till och som ni tror kan tänkas vara intresserade av att komma och lyssna nästa helg!

På återhörande!
/Björn

Välkommen.jpgVälkommen2.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
BG:
Ändras klädkoden nu när vi skall vara på slottet, eller är det fortfarande skinnställ som gäller?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top