ISLE Of MAN - racerapport!

  • Thread starter Thread starter bg
  • Start date Start date
Suveränt!
Då ska vi se vad det kan göra inför the Senior med ett bra race i kroppen.
 
Så här ser historien ut före dagens race. Mats Nilsson är snabbast ett tag till. Kanske till fredag???
Mats Nilsson (race time, helt race) 120.5 mph TT 2009
Christer Miinin (race time, helt race) 115.1 mph TT 2007
Björn Gunnarsson (race time, helt race) 109.7 mph (MGP 2012)
EDIT: Idag 27/8 2014 blev Björn Gunnarssons snittfart för hela racet 113.388, betydligt fortare än 2012 men fortfarande 3:e svensk. Christer Miinin var på en 1000cc men Mats Nilsson har kört fort både på 1000cc och 600cc enligt databasen: http://www.iomtt.com/TT-Database/Events/Races.aspx?meet_code=ALL&ride_id=8625
Som ni ser så har Mats Nilssons speed justerats till 120.8 mph.
Hela databasen (TT & MGP) finns här: http://www.iomtt.com/TT-Database.aspx
Här är resultatlistan för Junior 27/8 2014:
Result.jpg
 
Last edited:
Vad hände med finnen, Tapio Mustonen?
Han har ju presterat tider liknande Björns o ibland bättre på träningen men i racet halkade han ner ordentligt.
 
Last edited:
Tischan börjar bli lite slutspelssunkig, kan ju inte tvätta den innan BG är tryggt hemma med sina (förhoppningsvis) två replikor.
 
Hur många var det som startade?
Det var 87 idag i Junior. Det finns ju en gräns för hur många som kan starta. Det nu gällande varvrekordet har Bruce Anstey på the Dainese Superbike Race, 31/5 2014.
Tid: 17.06.682.
Snittfart: 132.298 m.p.h. eller 212,43 km/t på en 1000cc BA 2014 Honda CBR1000RR.
Förarna startar en och en med 10 sekunders mellanrum. Förr startade man två och två men det är för farligt med nutidens farter. Det betyder 6 per minut. Då det gått 17 minuter efter första start så måste ju startlinjen vara tom för de första varvningarna. 6x17=102. Där ungefär går maxgränsen för antalet startande i ett race. I början av 1970-talet då jag var där första gångerna startade man två och två med avstängd motor. Man sprang igång hojarna och på så vis så hände det sällan att det var två i bredd nerför Bray Hill där det går hiskligt fort nu för tiden. Närmare 300 km/t med 1000-kubikarna.
 
Last edited:
Vad tror ni? Jag tycker att det låter som de flesta moderna hojar idag startar på tvåans växel. För mina öron låter det som en mycket hög etta eftersom de slirar ganska länge på kopplingen innan de släpper ut handtaget helt och då är det förhållandevis låga vartal. Kan det vara så att många startar på tvåan? :va
 
Last edited:
Ja..det startas en hel del på tvåan. Vet inte om deras hojar är annorlunda växlade för en modern 1000 gör ju runt 150-160 på ettan.
 
Grattis som fan Björn!
Grymt fint kört! Följde dig med andakt precis som 2012, men nu slapp man andningsuppehållet man fick för två år sedan..:(
Blev en väldigt trevlig lång-lunch i solen idag stirrandes på livetiming;en med telefonen kopplad till portabel radio:).
Har en fundering, vet att du har en historik med #49. Jag kanske räknar/tänker fel men gjorde du 24st omkörningar? Borde väl finnas några sekunder att hämta genom att starta på kvalplats?

Kan bara instämma med kommentatorn på Manx Radio ”GREAT RIDE!” :rock
 
Jävligt bra gjort.
Min kollega undrade vad jag sysslade med när jag kastade luren upp och ner och kollade livetimingen.

Du är klart en av de svenska hjulens hjältar!!!!!!

Väntar spänt på att få se bilder och ombordvarv i soffan med en wirre i näven efter en god middag och du berättar om hur det var denna gången.
 
Ett sånt spännande race! Man kunde ju inte sitta stilla i stolen. Jag är stolt över att vara svensk idag!Tror inte du anar hur många som tagit långlunch för att koppla upp sig på ManxRadio och Live timing för att följa dig längs "the mountain course". Jag ser fram emot nästa race. :tummenupp
 
Han som vann junior hade 4 mekaniker som jobbade på hojen vid depåstoppet. Är max 3st som är tillåtet. Nu noterade inte funktionärerna det utan bara andra utanför. Annars hade han nog blivit diskad.
 
Otroligt bra kört, Björn! :Bugar

Och tack för rapporteringen! Nu andas vi lite till nästa race...
 
Tack!!!

Tack för alla era gratulationer! Ni ska veta att det verkligen värmer gott i bröstet:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Efter en träningsvecka där jag p.g.a. diverse yttre faktorer inte riktigt fick fram det jag visste att jag hade möjlighet att prestera iform av varvtider, så föll äntligen alla bitar på plats i racet.
Bäst när det gällde, helt enkelt!:banana

12:e platsen var en stor fjäder i hatten för mig och teamet men det viktigaste för framtiden var ändå varviden på 116, 2 MPH som borde innebära att en TT-start till våren kan vara inom räckhåll.

Hinner inte skriva mer nu men återkommer med en utförligare racerapport när tid ges efter hemkomst till Sverige. Ville bara titta in och säga hej!

På återhörande!
/Björn

P.S. Kunde inte undgå att se att den här tråden nyss passerat 200 000 visningar sedan jag startade den för ganska precis 2 år sedan.
Coolt, eller hur?:tummenupp
 
...

12:e platsen var en stor fjäder i hatten för mig och teamet men det viktigaste för framtiden var ändå varviden på 116, 2 MPH som borde innebära att en TT-start till våren kan vara inom räckhåll.

...

Om du får till en TT-start nästa vår måste du säga till i god tid så jag hinner söka ledigt på jobbet. En sån sak skall det mycket till för att jag skall missa!

Vila, tanka och ladda batterierna ordentligt. Vi är många som håller tummar och tår här hemma! :hej

...

200 000 visningar / (365*2) = ca 274 visningar per dag, varje dag hela året, bägge åren.

Det kan ju vara så att det är nio andra som liksom jag känner sig tvungna att kika in här 25-30 gånger per dag för att se om det har hänt något.

Eller så är det bara jag... :3freak
 
Tack för alla era gratulationer! Ni ska veta att det verkligen värmer gott i bröstet:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Efter en träningsvecka där jag p.g.a. diverse yttre faktorer inte riktigt fick fram det jag visste att jag hade möjlighet att prestera iform av varvtider, så föll äntligen alla bitar på plats i racet.
Bäst när det gällde, helt enkelt!:banana

12:e platsen var en stor fjäder i hatten för mig och teamet men det viktigaste för framtiden var ändå varviden på 116, 2 MPH som borde innebära att en TT-start till våren kan vara inom räckhåll.

Hinner inte skriva mer nu men återkommer med en utförligare racerapport när tid ges efter hemkomst till Sverige. Ville bara titta in och säga hej!

På återhörande!
/Björn

P.S. Kunde inte undgå att se att den här tråden nyss passerat 200 000 visningar sedan jag startade den för ganska precis 2 år sedan.
Coolt, eller hur?:tummenupp

Håller tummarna för att du ska få till en start i TT nästa år! :tummenupp
Bra jobbat!
 
Tittade in i depån idag. Full fart på mekanikerna som pysslade med hojen inför morgondagens race :-)

/ Richard
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top