ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nu är det 97 dagar kvar till The TT och det har blivit offentligt vem som skall köra Suters tickande bomb, en tvåtakts V4:a på 195 hästar.
Det blir Ian Lougher, 53 år i sommar. Han hade dragit sig tillbaka från racing men gör come back. Hoppas att allt går väl!
View attachment 427581

View attachment 427582
Men vad händer nu??? Läs och begrunda! Det kanske inte blir någon Suter alls på IoM? Ett tag såg det ut som det skulle bli 2 hojar men nu hoppar en förare av. Hoppas att någon blir kvar och kör!
http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=21740

EDIT: En representant för Suter säger nu att de ändrade från två hojar till en för ett tag sedan. I det läget kom först en uppgift om att Ian Lougher skulle köra. Senare kom uppgiften att Ryan Farquhar INTE skulle köra och det bekräftas idag 17/3 att Ryan skall köra Tyco BMW. Läget var alltså förvirrat ett tag...men verkar klarna nu! Två förare kan ju inte köra samma hoj så det kanske var tur att Ryan bytte till BMW :) Huvudsaken är att vi får se och höra Suters tvåtakts V4 på Ön i sommar!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Men vad händer nu??? Läs och begrunda! Det kanske inte blir någon Suter alls på IoM? Ett tag såg det ut som det skulle bli 2 hojar men nu hoppar en av. Hoppas att någon blir kvar och kör!
http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=21740

När jag var på Ön förra veckan fick jag höra lite skvaller om att Ryan hade långt gångna förhandlingar med Tyco BMW där han och "Hutchy" skulle bli duon som ersatte Guy Martin och William Dunlop från fjolårets TT.

Ryan slutade som bekant sin framgångsrika RRR-karriär efter säsongen 2012 men likt många andra som en gång upplevt The Mountain Course i full frihet kunde han inte hålla sig borta utan gjorde comeback något år senare. BMW-dealen är en unik chans för Ryan, som inte längre räknas som en segerkandidat i Senior, att ändå få gränsla topp-material. Jag förstår att han tog den möjligheten även om han säkerligen, likt de flesta andra av oss här på forumet, gärna tagit chansen att köra Suter på Isle of Man...;)

Idag blev Ryans deal med Tyco dessutom officiell, så nu slipper jag skämmas över att jag skvallrar om det här...:rodnar

http://www.iomtt.com/News/2016/March/16/Ryan-Farquhar-Tyco-BMW-TT-2016.aspx

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
För ett par månader sedan planerade Suter att ta med två hojar till Ön :) (kolla BG! Som du vill ha det.) Senare bestämde de sig för bara en hoj. Michael Rutter var också på tapeten ett tag. Nu ser det ut som Ian Lougher blir den som kör i alla fall!

Saxat från TT Website: http://www.ttwebsite.com
A spokesperson for Suter confirmed that three-time TT winner Farquhar was "absolutely in our mind" for the ride.
“In the beginning of the project, two months ago, we were first thinking to bring two bikes to the Isle of Man. We later decided that because of the time schedule, it would be better to work only with one bike. Ryan (Farquhar) is an excellent rider and his name was absolutely in our mind.

But we are convinced that Ian Lougher, with his big experience, his two-stroke background and his professional determination and attitude, is the best choice.” Michael Rutter was also linked to the ride.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Rek-resan till IoM!

Här följer en reserapport från mitt besök på Isle of Man för någon vecka sedan (som jag nu äntligen fått tid att göra klar...:näsblod)

Målet med resan för var, förutom att återse The Mountain Course och lära sig mer om vad som hänt med banan under vintern i form av nya hålor, gropar m.m., också att träffa medlemmarna i DP Coldplaning/TC Racing som jag ska köra för samt torrbryta och diskutera lite inställningar på de två cyklarna jag ska köra i årets TT. Dessutom hade jag ytterligare en viktig punkt på agendan och det var att lösaboende frågan eftersom jag, till skillnad från tidigare år, inte kommer att ha egen teambuss på plats i depån i år då jag kommer att flyga till tävlingarna.

Vädret var snöslaskigt när jag lämnade Sverige men förbättrades i takt med att jag kom allt längre västerut. På Amsterdams flygplats var det barmark, i Manchester regn och på Ronaldsway Airport på Isle of Man både torrt och plusgrader. Jag checkade ut hyrbilen och körde direkt norrut mot bansträckningen. Från flygplatsen brukar man ansluta banan vid Quarter bridge och där tog jag vänster mot Braddan bridge. Det hade hunnit bli mörkt men i klättringen över berget efter Ramsey kom jag ikapp två motorcyklar av mindre modell. Tog en snabb koll på yttertemperaturen på instrumentbrädan och konstaterade att den stod på 5 plusgrader. Jag slog av på takten (trots att det bekant råder fri fart över allt på Isle of Man utom i byarna;)) och la mig bakom.

Det dröjde inte många svängar innan jag insåg att förarna nog precis som jag var ute för att reka idelspåret runt banan och att maskinerna nog var hyrda på ön. Nåväl jag nöjt av att få se lite tvåhjuligt igen efter den trista vintern med slask och ishalka vi haft i Västra Götaland. Ett mycket bättre vårtecken kan man väl knappt tänka sig, eller hur? När vi hunnit ner till Governors Bridge i slutet av banvarvet passade jag på att föreviga vårtecknet med min sunkiga mobilkamera i skenet av lyktstolparna. Att prata i telefon medan man kör är ju förvisso förbjudet på brittiska öarna men att fota motorcyklar måste väl ändå vara ett undantag från regeln resonerade jag. Måste ju kunna dela med mig av vårtecknen till er när jag väl kommer hem till Sverige igen.:D

DSC_0026.jpg

Hur som helst, banvarvet var fullbordat och jag styrde hem till Liz och John som är medlemmar av DP/TC-teamet . De hade varit snälla att bjuda in mig att bo hos dem under mina dagar på ön. Nästa dag blev det 3 varv med den infödde Isle of Man-bon Rob Temple på passagerarplats i hyrbilen. Han ska tävla för TC Racing under höstens amatörtävling Manx GP som avgörs på samma bana. Det måste väl vara ett gott bevis på att man hunnit skaffa sig viss bankännedom under mina besök på Isle of Man under de senaste 5 åren när en "native Manx man" ber att man ska visa honom snabbaste vägen runt ön...:tungan Jag skojade om att jag förväntade mig att han i gengäld ska visa mig runt i Sverige men jag tror inte Rob riktigt anammade den tanken. Vi hade en bra dag ihop och nästa morgon fick jag ett sms om att han ville följa med under ytterligare ett varv vilket jag gärna hjälpte till med.

På kvällen hade jag förmånen att få komma hem och dricka te med mina nyfunna vänner Tanja och Gary som bor på ön men som har svenskt förflutet. Det är lustigt hur det kan bli "tilt" i hjärnan när man precis ställt om till engelska och så plötsligt ska återgå till modersmålet. Paret är några av dem som haft vänligheten att engagera sig i att hjälpa mig att leta boende på ön under TT-veckorna och nu hade de ett antal förslag som vi diskuterade. Det ser ut att förhoppningsvis kunna lösa sig till det bästa under våren på den fronten också tack vare Garys ihärdiga arbete. Tack för all hjälp Gary, Tanja, Eva och alla ni andra som jobbat med frågan!!:Bugar

Sista dagen blev det ett par avslutande varv och jag hade lovat min stallchef Mick Charnock att jag skulle ta med den österrikiske nykomlingen Julian Trummer på ett varv när han landade på ön vid middagstid under fredagen. Julian ska göra sin debut på The Mountain Course under Manx GP i augusti och jag minns själv när jag för första gången fick följa med på ett varv i bil runt banan i mars 2012 med den rutinerade Dave Moffit som vunnit Lightweight-klassen i Manx GP ett halvår tidigare. Han gav mig de första värdefulla råden om hur man ska tackla banan. I somras under TT så återgäldade jag den vänligheten genom att placera mig före honom i resultatlistan i Lightweight, men det är så det fungerar på Isle of Man. Man hjälps åt efter bästa förmåga att ta hand om nybörjare som vill vara med och föra traditionen vidare. Julian hade gjort sin hemläxa väl och jag var imponerad av hans bankännedom för att aldrig ha varit på Isle of Man tidigare. All lycka åt honom i premiären på ön i höst!

På kvällen hade Mick, som jobbar i England under veckorna, landat på flygplatsen och vi träffades hemma hos Liz och John för en bit mat. När vi ätit klart drog vi bort till Micks garage och provsatt den Honda CBR 600 RR som jag ska tävla med i TT i år. Den är väldigt snarlik min egen som jag tävlat på tidigare och vi diskuterade hur vi bäst skulle kunna ta tillvara mina erfarenheter av fjädringsinställningar m.m. som jag samlat på mig under tidigare år på banan. Lightweight-Kawasakin var dock under uppbyggnad på Micks arbetsplats i England så den får jag kika närmare på i maj i stället.

DSC_0074.jpg
Mick hade precis fått dit mitt startnummer på kåpan...:yoparty

Morgonen efter blev det att stiga upp i ottan för att passa planet som gick klockan 7 på morgonen. Vi halv nio på kvällen klev jag innanför tröskeln där hemma och kunde nöjt summera årets första besök på den ö som bör stavas med stort Ö...;)

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Glad Påsk på er alla petrol heads! Idag på Skärtorsdagen är det 65 dagar till träningen börjar på Ön!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Glad påsk!

DSC_0042.jpg

Jag vill passa på att önska alla läsarna en Glad Påsk genom att bifoga en bild på påskliljorna som kantar uppfarten till Greeba Castle. Slottet, som har fått ge namn åt en S-kurva på The Mountain Course, är beläget på högersidan i banans färdriktning ungefär vid sjätte milestone. Fotot tog jag den 10 mars i år när jag gick igenom kurvkombinationerna runt slottet för att hitta några tiondelar till sommarens TT...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Trevligt att du inte hade regn! :tummenupp

Vi som lyssnar på Manx Radio http://www.manxradio.com/radioplayer/fm/ året runt har hört att det har varit regnigt denna vinter.

Haha... du kan bevisligen din Ö gamle grävling!:tummenupp

Det stämmer att det varit mycket regn i vinter på Isle of Man. Liz och John som jag bodde hos tyckte att jag borde komma och hälsa på oftare med tanke på det fina väder som jag hade med mig till ön. Gissar att jag måste ha plockat upp det i luftrummet över Europa någonstans på vägen dit. För väderleken på Landvetter den morgonen jag stack var minsann inte mycket att skryta med...:näsblod

På återhörande!
/Björn
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Trevligt reportage om dig i Motorrad nr 4:tummenupp Står om dig både i racesidorna och ett stort reportage om hur det är att vara mc-polisong:):D:D
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Motorrad No 4, racing & mc-poliseriet!

IMG_0058.jpg

Trevligt reportage om dig i Motorrad nr 4:tummenupp Står om dig både i racesidorna och ett stort reportage om hur det är att vara mc-polisong:):D:D

Nu har också jag hunnit förbi tidningskiosken och köpt ett ex av senaste Motorrad som du refererar till Rash. Det är ju andra numret i rad nu där jag föräras en rapport i racingavdelningen, med bild och allt, om hur mina planer inför årets Isle of Man TT framskrider. Kul! Vilket lyckokast för Motorrad förresten att de hade vett nog att inkorporera den där racingreportern Rachid Rachid när han nu tyvärr valde att lägga ner sitt eget road racing-magasin "Highsider" (sörjt och saknat:gråta);). Jag hoppas kunna bidra med fler intressanta nyheter med Isle of Man-tema framöver. Inget är klart ännu men så mycket kan jag avslöja att jag har riktigt bra "flow" i mina planer inför framtiden just nu...:tummenupp

Förutom racing-nyheten så figurerar jag även på ytterligare ett ställe i samma tidning. Normalt försöker jag hålla mig till ämnen som har Isle of Man-förbindelse i den här tråden (eftersom jag gissar att jag annars skulle behöva spendera all vaken tid med att svara på frågor med trafik- och polis-anknytning:näsblod:hihi). Nu gör jag dock ett undantag. Som de flesta av er som läser här regelbundet förmodligen ändå känner till så arbetar jag ju som MC-polis i Göteborgsområdet till vardags och i höstas hade jag besök på jobbet av en annan av Motorrads reportrar, Magnus "Kotte" Granqvist.

Han var nyfiken på vad det innebär att köra mc som ordningspolis på ingripandeverksamheten och spenderade ett arbetspass ihop med mig för att få en rejäl inblick bakom kulisserna. Mc-körning inom polisen brukar annars vara intimt förknippad med trafikpolisavdelningarna som länge använt redskapet som en viktig kugge i sitt trafikövervakningsarbete. Sedan några år tillbaka har polisledningarna runt om i landet emellertid på allvar upptäckt vilket enormt bra verktyg motorcykeln är även inom ingripandeverksamheten. Detta eftersom man kombinerar motorfordonets räckvidd och möjlighet att röra sig över stora ytor på kort tid, med fotpatrulleringens chans till personliga möten och upplevelsen av en polis som verkar nära medborgarna mitt i lokalsamhället. Det har bidragit till att de flesta som idag utbildas till nya MC-poliser faktiskt har sin placering vid ingripandeverksamheten.

Vi hade några roliga timmar ihop och Kotte ansträngde sig verkligen för att få ner allt på pränt av det jag ville förmedla och lyfta fram, vilket kanske inte alltid var en helt enkel uppgift då jag laddat upp med massor av tankar och exempel för att visa på bredden som jag identifierat i användningsområdet. Även om jag visserligen hade fått läsa det mesta av brödtexten i förväg blev jag ändå positivt överraskad av Kottes slutresultat när jag ögnade igenom reportaget över fyra sidor igår kväll. Han hade fått till en ovanligt initierad beskrivning av min yrkesidentitet och personligen tycker jag att det vore kul om artikeln skulle kunna vara med och bidra till att fler blir intresserade av satsa mot att utbilda sig till MC-poliser, även om jag är medveten om att vissa säkert anser att det vore att gå över till fiendesidan...:tungan:D:krama. Om det kanske kan vara till någon tröst (och för att motivera inlägget i den här tråden) så passar jag på att flika in att mc-polisyrket åtminstone erbjuder gott om träningstillfällen för den som tänkt sig att sikta mot deltagande i Isle of Man TT...:brynad

However, om det är någon här inne på sporthoj.com som känner att det vore dags för ett karriärsbyte så kan jag rekommendera att läsa artikeln och om det faller i smaken sen surfa in på polisens hemsida för att fylla i ansökningshandlingarna. Vi behöver fler duktiga hojåkare och jag känner minst en som passerat 40 enligt prästbetyget;), men som ändå började polishögskolan nu i januari, så ni som tror att ni kanske är för gamla bör tänka om.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
He, he men jag är väl FÖR gammal i alla fall :) Blir 74 i år!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
He, he men jag är väl FÖR gammal i alla fall :) Blir 74 i år!

Haha... visserligen vill väl Lövén att vi ska jobba längre upp i åren, men riktigt så dålig är nog inte landets ekonomi ännu att han måste kalla in 74-åringar, så du kan nog fortsätta njuta av pensionärstillvaron ett tag till Silja...:D

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Första startgrupp i Senior/Superbike är nu officiell!

11251377_887891184581393_4963713542984572352_n.jpg
John McGuinness på sin Fireblade-Honda över berget under träningsveckan ifjol. I bakgrunden ligger jag och väntar på ett bra omkörningstillfälle. Det är åtminstone vad jag kommer att hävda när jag plockar fram fotoalbumet om 30 år...:hihi


Anmälningstiden för årets TT gick ut i slutet av februari men arrangören har dragit ut ovanligt länge på att göra startlistorna officiella i år, trots att vi förare fick besked om våra egna startnummer ganska tidigt.

Nu har åtminstone startnumren för de topprankade 20 första förarna i Senior/Superbike-klassen blivit officiella enligt följande:

1 John McGuinness
2 Bruce Anstey
3 James Hillier
4 Ian Hutchinson
5 Peter Hickman
6 Michael Dunlop
7 Gary Johnson
8 William Dunlop
9 Michael Rutter
10 Conor Cummins
11 Cameron Donald
12 Dean Harrison
13 Lee Johnston
14 Dan Kneen
15 David Johnson
16 Ryan Farquhar
17 Dan Stewart
18 Martin Jessopp
19 Steve Mercer
20 Ivan Lintin

Precis som ifjol så är John rankad etta men noterbart är att Bruce hoppat upp från sin vanliga femteplats till andra efter segern i Superbikeloppet ifjol. "Hutchy" är väl den som gjort den största klättringen i rankingen efter segrarna i supersport och superstock och har nu fått tillbaka startnumret (4) han hade när han vann alla klasser i TT 2010. Han är ju den ende som lyckats med den bedriften genom TT-historien och Hutchy får nog gälla som min favorit i årets Senior-tävlingar efter dealen med Tyco-BMW, även om McGuinness och Michael Dunlop aldrig går att räkna bort. Hickman är en annan kille som jag tror mycket på inför framtiden. TT-debutant 2014 om jag inte missminner mig och blev då snabbaste nykomling genom tiderna. Nu är han redan rankad femma. Ett namn att lägga på minnet för er som kanske inte noterat honom tidigare.

Nu hoppas vi att Paul Phillips och resten av arrangörsstaben snart ska släppa de officiella listorna för resten av klasserna också. Det sägs att det varit ytterligare något eller några namn på gång in och att det är det som gör att listorna dröjer, men vilken substans som ligger bakom de ryktena törs jag inte uttala mig om.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Vad är skillnaden mellan BG och John McGuinness?
400 kubik och en jädrans massa sponsormärken...



Jag hoppades väl lite i smyg in i det sista, men det verkar som att Guy Martin inte gör ett av sina berömda "nej jag skall inte köra men hoppsan jag gör det ändå"-inhopp utan står fast vid att stå över.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
De flesta som är här och kollar vet väl att BG har en sida på Facebook? Här: https://sv-se.facebook.com/pages/BG-racing/713755865357358
Jag kommer aldrig att bli medlem på fejjan. Då skulle jag aldrig kunna vistas utomhus i brist på tid.... Ett beslut jag tog för drygt 10 år sedan då tjänsten lanserades. (Insåg faran direkt redan då!)

Nu är Guy Martin på tapeten på BG:s Fecebooksida. Han har ju gjort ett världsrekordförsök i en så'n där tunna som William Arnes Motorshow hade då jag var barn. Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=fst7joEY6Zo

Hans rekordförsök är inte godkänt ännu så vitt jag vet men han körde som fortast 125 km/t med en belastning på över 5G på en hoj driven av en BSA 750 triple! (Rocket 3 motor.)

Tidigare sändes en minisertie i TV om Guy Martin och en resa han gjort i Indien. Nu kommer den i repris, jag vill minnas att det är tre delar. Första delen går i kväll, torsdag 7/4, i SVT:s Kunskapskanalen 22.00-22.45. Klart sevärt! "Guy Martin - på båge genom Indien", heter serien.

I morgon fredag är det 50 dagar till racingen börjar på The TT-course på Ön!
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Björn, vad tycker du om att köra BMW? Mina elaka kamrater retas och kallar BMW för en död gris:gnissla
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Kentons motorcirkus!

De flesta som är här och kollar vet väl att BG har en sida på Facebook? Här: https://sv-se.facebook.com/pages/BG-racing/713755865357358
Jag kommer aldrig att bli medlem på fejjan. Då skulle jag aldrig kunna vistas utomhus i brist på tid.... Ett beslut jag tog för drygt 10 år sedan då tjänsten lanserades. (Insåg faran direkt redan då!)

Nu är Guy Martin på tapeten på BG:s Fecebooksida. Han har ju gjort ett världsrekordförsök i en så'n där tunna som William Arnes Motorshow hade då jag var barn. Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=fst7joEY6Zo

Hans rekordförsök är inte godkänt ännu så vitt jag vet men han körde som fortast 125 km/t med en belastning på över 5G på en hoj driven av en BSA 750 triple! (Rocket 3 motor.)

Tidigare sändes en minisertie i TV om Guy Martin och en resa han gjort i Indien. Nu kommer den i repris, jag vill minnas att det är tre delar. Första delen går i kväll, torsdag 7/4, i SVT:s Kunskapskanalen 22.00-22.45. Klart sevärt! "Guy Martin - på båge genom Indien", heter serien.

I morgon fredag är det 50 dagar till racingen börjar på The TT-course på Ön!


Hehe... du är en klok man du Silja! Jag använder inte heller facebook privat men har fått böja mig när det gäller idrottsprofilen BG, eftersom det tveklöst är ett suveränt verktyg för att nå ut till alla som inte är sådana hardcore-fans att de besöker sporthoj.com varje dag...:D

Jag har fått flera frågor de senaste dagarna kring det här med att vara "dödsryttare" eller "köra mc i tunna" som det brukar heta på svenska, efter att jag postade klippet på Guy Martin i inlägget på facebook som du länkar till Silja. Då slog det mig att jag borde tipsa om en dokumentär som jag såg av en händelse på SVT play för några veckor sedan. Den är en halvtimme och handlar om Kentons motorcirkus som turnerade i Sydsverige på 60- och 70-talen (tror jag??)

Jag hade förmånen att se William Arnes motorcirkus live för 15-20 år sedan och sedan dess har jag haft drömmen om att någon gång få en möjlighet att pröva på. Kolla gärna in den här svenska dokumentären då den är lite mer "skånskt hemvävd" än vad Guys hypade världsrekordförsök kan sägas vara...:fyllisar Den finns dock bara kvar i 4 dagar till så vänta inte för länge!:tummenupp

http://www.svtplay.se/video/3042108/dodsryttarens-drom/dodsryttarens-drom-avsnitt-1

På återhörande!
/Björn

P.S. Även Kentons finns ju på facebook numera...;) D.S.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
BG:s BMW-bakgrund!

Björn, vad tycker du om att köra BMW? Mina elaka kamrater retas och kallar BMW för en död gris:gnissla

Jag är rätt person att fråga! Jag har nämligen maaaassor av BMW-erfarenhet och jag kan trösta dig med att dina elaka kamrater inte riktigt har hängt med sin tid.:krama:D Fråga gärna dina kompisar om de vet vad Michael Dunlop tyckte om nya R1 under träningsveckan på IoM TT ifjol, innan han med buller & bång bytte över till BMW S1000RR inför tävlingsveckan...:näsblod:crash

På din anmodan frestades jag att göra en snabb resumé över mina BMW-erfarenheter:

När jag var 11 år kom pappa hem med en lätt begagnad K100RT som jag och brorsorna turades om att sitta bak på. Den byttes sedan till en K75RT som jag använde vid uppkörningen som privatist till tungt MC-kort vilket resulterade i en kul anekdot (men det är en annan historia).

Därefter har jag hunnit med att köra följande:
F650 Dakar (smidig på cykelbanor och i parker och rotax-rovan verkar tåla hur mycket pisk som helst)

F800R (otroligt trevlig hoj på kurviga småvägar och en motor som bara tigger om att varvas. Skulle dock behöva styvas upp en smula fram för att komma till sin rätt på Knutstorp)

F800S (inte riktigt samma klang i motorn som hos R:en som jag minns det, men väldigt lättsvängd och kul)

R1200 GS (både oljekyld och den nya vattenkylda- finns en anledning till varför de sålt i den omfattning som de gjort:))

R nine T (överraskande knivskarp styrrespons och underbart vrid ur böjarna på söndagsturen)

R1100RT (en av mina favoriter innan den byttes mot GS - ca. 5000 mil hann jag avverka och de var få som insåg hur fort det gick att åka med "plastgrisen" på krokiga vägar med en inspirerad chaufför bakom styret...:) )

R1150RT (bromsservo är en styggelse på motorcyklar, annars snarlik sin föregångare.)

R1200RT (bra viktfördelning och bättre nedläggningsvinkel än man kan tro men gungiga fjädringskomponenter som verkar vara justerade för regn direkt från fabrik.)

R1200R (överraskande framkomlighet och det går att ta sig fram med bra tempo på tunga sandbanor som Ripa, Saxtorp och Arlandas crossbana)

K1100LT (återigen en ulv i fårakläder som det går att utmana betydligt modernare hojar med. Minus dock för det gummiupphängda styret som ger diffus känsla vid stående körning och träiga bromsar när man försöker bromsa ut R1.or...:näsblod)

K1200p (sista modellen med längsmonterad motor - brutalt understyrd på grusväg p.g.a. att minst 80% av vikten verkar vara placerad på framhjulet och fotpinnarna tar i så fort man rullat ner den från centralstödet vilket gör den hopplös på kurviga vägar. Däremot fin att marscha länge i hög fart med på motorväg)

K1300GT (en riktig sleeper som ser ut som värsta touring-moppen men som toppar över 260 km/h i klockad hastighet och med sadeln i högsta läget och styret i lägsta rastar man mååånga sporthojar om vill)

S1000RR (Segrare i par med Tom North på Mantorp för Alternativ 1 i 6h Nordiska Endurance Cupen 2011)

XR1000 (bland det rappaste jag kört på vägarna runt Rosenhill)

GT1600 (smidigare än vad den ser ut vilket väl i och för sig inte säger så mycket men 6:an är väl värd att lyssna på:tummenupp)

Allt ovan skrivet med reservation för att tillverkaren kanske inte alltid avsett att modellerna skulle användas på det sätt och under de premisser som jag haft tillfälle att testa dem på...:näsblod;)

DSC_0069.jpg
Bilden tog jag för något år sedan när jag var nere i Skåne och utbildade nya MC-poliser. Vi hade stannat utanför ett gästgiveri för att äta lunch och som vanligt ställt upp övningshojarna i preussisk ordning. När vi kom ut på parkeringen så var det någon som hade parkerat sin customsläde längst ut. Ett helt underbart initiativ som bara var tvunget att förevigas.:kär Om det är någon här som läser detta och som känner sig träffad så går det bra att höra av sig och uppge rätt reg.nr på hojen närmast kameran så har han eller hon vunnit ett BG-klistermärke att sätta på hojen...:tummenupp:D

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
BG:
"Dödsryttarens dröm" - vilken fantastisk dokumentär! Fast det jag hoppades på hände inte... Tack för tipset!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top