Islamister gick till attack mot Lars Vilks

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
jag har varit ihop med en icke-muslim, tjejen fick inte vara ihop med mej för att jag hade "fel" religion hennes farsa och bröder mordhota mig. hemma hos mig var tjejen välkommen när hon ville och mina föräldrar visa alltid kärlek till henne! hennes föräldrar tvinga henne till att göra slut!

så att säga att muslimer tvingar sina kvinnor att gifta sig med ngn annan är fel!

har inget med religion att göra utan kultur!

Att männen får göra precis som de behagar inom islam är inget jag betvivlar, det var ett klent svar på min fråga. Att det finns hederstänk i andra kulturer har jag heller inte förnekat. Frågan var om muslimska kvinnor i traditionella kläder, eller vad vi nu väljer att kalla det, får välja partner fritt inom olika kulturer, härkomster, nationaliteter och kön. Får de det?


Och alla andra här som börjar känna "We shall overcome"-tendenserna, lägg av. Man kan tycka att någon är snäll fast att den har fel och man kan tycka någon är dum fast den har rätt. Att börja babbla om vilka muslimer man känner och hur schyssta de är ger dem inte rätt i sin livsåskådning, lika lite som en socialdemokrat får rätt bara för att den är artig. Skärp er för fan. :mad:
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
så att säga att muslimer tvingar sina kvinnor att gifta sig med ngn annan är fel!

har inget med religion att göra utan kultur!

Nej det är inte alls fel att säga så. Det är fel att säga att alla muslimer tvingar sina kvinnor att gifta sig med någon specifik.

jag vet faktiskt inte för jag har aldrig träffat dem, men antagligen för att jag inte är en lika fin människa och lika mycket värd som dig!

Du kanske är något på spåret här. Det omvända är inte helt ovanligt heller.
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
det är fel av de som attackerade vilks men man får skylla sig själv om man visar sådana bilder för människor som ej bott i sverige länge och kommer från en annan KULTUR

:rofl

Jag tycker i och för sig att Vilks är lite av ett arsle. Men angående det här uttalandet så måste jag hävda att man måste se det på ett annat sätt.

"Skylla sig själv om man visar sådana bilder från människor som ej bott i Sverige länge och kommer från en annan kultur."

Vilks letade inte upp de här människorna och visade bilder. De kom till hans föreläsning för att starta bråk. Ingen kan ens börja övertyga mig om att det här var vanliga fredsälskande fina muslimer som ville lära sig mer om uttrycksfrihet och kanske delta i ett möjligt kramkalas efter föreläsningen.

Enligt samma logik som din så skulle den "ursvensk" som inte gillar Islams värderingar och aktivt letar upp muslimer och misshandlar dom vara utan skuld eftersom att de faktiskt får skylla sig själv ifall man står för vissa värderingar som andra inte gillar.

Vidare säger du även att du "vet många som blivit tvingade av sina föräldrar att gifta sig med någon eller tvingade att lämna någon pga fel religion, även detta ger en fel bild av islam."

Jag vet ingen som blivit tvungen att gifta sig med någon eller tvingad att lämna någon på grund av religion. Hur man än vrider och vänder på det så tycker jag att det säger en hel del om Islam. Jag bryr mig väldigt lite om vad de "duktiga" muslimerna tycker att Islam är.
Jag bryr mig däremot väldigt mycket om hur verkligheten ser ut. Och det är just verkligheten som även de "duktiga muslimerna" verkar glömma bort.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Religion är det mest idiotiska människan hittat på. Det är farligt för att folk slutar ifrågasetta och tänka själva.

Den där argumentationen är helt retarded, samma kan man säga om politik då. Avskaffa politiken, inför diktatur, politiken får folk att tro blint på sitt part, punkt.

Nonsens, mellanstadienivå. :fnys
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu får Du nog tänka dig, hur gammal är islam? Ca 1400 år, kanhända att de är på sin "medeltid" just nu, på samma vis som kristendomen var rätt grym på "vår" medeltid med häxbränningar, offentliga barbariska avrättningar etc etc.

Hur moget var det att katolska kyrkan brände upp 5 miljoner kvinnor i tron om att de var häxor på 1500-talet??

Religion över lag är det största problemet i hela världen. Flest människor har dött pga. religion i historien och så kommer även hända i framtiden om inte folk vaknar upp och kommer ifrån den fundamentalistiska tanken att människan skulle vara något speciellt. Vi är likvärdiga med vilken organism som helst och det är nog ingen som skapat oss till denna värld, utan vi är ett resultat av olika sammanträffelser.
Njae. Islam är ungefär lika gammalt som kristendomen och har samma rötter. Anledningen till att folk tror att islam är en mycket yngre religion är för att den senaste profeten enligt islam (Mohammed) dog för ca 1400 år sedan. Även judendomen har ju samma grunder.

Den störa stötestenen är Jesus. Enligt kristendomen så är Jesus guds son som sändes till människorna och efter det så har egentligen inte så värst mycket av vikt hänt inom kristendomen. Inom islam så erkänns Jesus som profeten Isa, sänd till människorna av gud med en ny helig skrift.

Observera: sänd till människorna av gud. Men inte guds son.

Cirka 600 år efter Jesus (eller Isa) anses det enligt islam att gud genom ärkeängeln Gabriel sände Koranen till Mohammed. I och med att Mohammed är den senaste profeten så innebär det också att Koranen är det heligaste.

När det gäller religioner så kan man ju nämna att det även finns diverse kristna grenar som säger sig ha haft senare profeter (Rastafarianism, Mormonism etc). Även de anser att det som kommit till de genom sina profeter är det heligaste och det som ska efterlevas.

Grundproblemet är inte religionerna. Utan hur de tillämpas av oss människor och vad som görs i dess namn.

Men vem vet, snart kanske det dyker upp en ny islamsk profet. Som spikar upp 95 teser på porten till en källarmoské i norra Botkyrka.
 

ruffrida

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
gbg
Hoj
husaberg
Att männen får göra precis som de behagar inom islam är inget jag betvivlar, det var ett klent svar på min fråga. Att det finns hederstänk i andra kulturer har jag heller inte förnekat. Frågan var om muslimska kvinnor i traditionella kläder, eller vad vi nu väljer att kalla det, får välja partner fritt inom olika kulturer, härkomster, nationaliteter och kön. Får de det?


Och alla andra här som börjar känna "We shall overcome"-tendenserna, lägg av. Man kan tycka att någon är snäll fast att den har fel och man kan tycka någon är dum fast den har rätt. Att börja babbla om vilka muslimer man känner och hur schyssta de är ger dem inte rätt i sin livsåskådning, lika lite som en socialdemokrat får rätt bara för att den är artig. Skärp er för fan. :mad:

ja det får de! men vad spelar det för roll vad jag skriver om vad kvinnor får göra i islam samt vad en muslim är eller vad egentligen islam är? det kommer alltid kontras med att "nej islam är skit och mohammed är si å så och alla muslimer är si å så och borde utvisas"

ni får tycka att jag är mindre värd som muslim å hata min religion, vi bor i ett fritt land!:) men jag hoppas att någon dag försvinner alla dessa fundamentalister så den sanna islam kan visa vad den egentligen är!
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
ja det får de! men vad spelar det för roll vad jag skriver om vad kvinnor får göra i islam samt vad en muslim är eller vad egentligen islam är? det kommer alltid kontras med att "nej islam är skit och mohammed är si å så och alla muslimer är si å så och borde utvisas"

Oj, jag tror vi hittat en öm tå i jämställdhetsfrågan. :D
Du bara ljuger, det finns inte en enda slöjbeklädd en som lever fritt. Det vet jag eftersom jag bor i Stockholm där det dräller av dem, samtidigt har jag aldrig sett en slöjbeklädd:

  • ute ensam på kvällen
  • äta eller dricka på krogen utan manligt MENA-sällskap
  • gå hand i hand med en icke-MENA man, och i synnerhet inte med en kvinna
  • Osv


Muslimska kvinnor är å det grövsta förtrycka, dessutom låter ni dem ju inte ens ärva på lika villkor som männen - förnekar du det också?

Du har rätt i att du aldrig kommer få mig att tycka något annat, för den sakens skull borde du kunna argumentera någorlunda vettigt och inte leka tuff alt offer om vartannat.
 

ruffrida

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
gbg
Hoj
husaberg
Oj, jag tror vi hittat en öm tå i jämställdhetsfrågan. :D
Du bara ljuger, det finns inte en enda slöjbeklädd en som lever fritt. Det vet jag eftersom jag bor i Stockholm där det dräller av dem, samtidigt har jag aldrig sett en slöjbeklädd:

  • ute ensam på kvällen
  • äta eller dricka på krogen utan manligt MENA-sällskap
  • gå hand i hand med en icke-MENA man, och i synnerhet inte med en kvinna
  • Osv


Muslimska kvinnor är å det grövsta förtrycka, dessutom låter ni dem ju inte ens ärva på lika villkor som männen - förnekar du det också?

Du har rätt i att du aldrig kommer få mig att tycka något annat, för den sakens skull borde du kunna argumentera någorlunda vettigt och inte leka tuff alt offer om vartannat.

öm tå? jag tog väl knappast illa upp!

finns väl ingen anledning för mig att ljuga!vad spelar det för roll vad du tycker:)

Det finns massvis med slöjbeklädda kvinnor som lever fritt! du ser bara det du vill se!

kvinnoförtryck har inget med islam att göra det har med kultur att göra!
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
öm tå? jag tog väl knappast illa upp!

finns väl ingen anledning för mig att ljuga!vad spelar det för roll vad du tycker:)

Det finns massvis med slöjbeklädda kvinnor som lever fritt! du ser bara det du vill se!

kvinnoförtryck har inget med islam att göra det har med kultur att göra!

Islamsk kultur.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
jag hoppas att någon dag försvinner alla dessa fundamentalister så den sanna islam kan visa vad den egentligen är!

Då krävs det nog att de muslimer som inte är fundamentalister och som representerar det sanna islam gör något för att motarbeta islamisterna. Lösningen på det problemet kan nog inte komma genom insatser från företrädare för andra religioner. Hur skulle den lösningen se ut för övrigt? Bomber?:va
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
kvinnoförtryck har inget med islam att göra det har med kultur att göra!

Vilket grundlöst skitsnack!
Varför får inte en kvinna gifta sig med fyra män? Varför räknas inte en kvinnas vittnesmål i domstol lika mycket om en mans? Varför får en man (enligt koranen) slå sin hustru, men inte tvärtom? Varför får bara män 72 oskulder när de kommer till paradiset?
 

Kneedrag

Guest
Den där argumentationen är helt retarded, samma kan man säga om politik då. Avskaffa politiken, inför diktatur, politiken får folk att tro blint på sitt part, punkt.

Nonsens, mellanstadienivå. :fnys

Är den det? har du kollat dokumentären jag länka till.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
så att säga att muslimer tvingar sina kvinnor att gifta sig med ngn annan är fel!

har inget med religion att göra utan kultur!

51 miljoner sålda/bortgifta barn säger att du har fel.

Det är ju inte så att det där fenomenet är enstaka händelser. 51 miljoner, sug på den siffran. 51.000.000. Det är ca 5,5 gånger så många som hela Sveriges befolkningsmängd.

Pedof....Muhammed satte ju ribban redan på 600-talet när han gifte sig med 6-åriga Aisha, och plockade oskulden på henne när hon var 9.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top