Irriterande kära BMW

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ni som har BMW S1000rr, tänk på att om ni servat hojen på våren ena året och sen inte kör något , utan har den i garage och t.e.x använder er andra hoj, så måste ni serva om den nästa år fastän den inte gått en enda mil sedan förra service.

BMW går helt på mil eller 1år.:tummenner
Ringde och kollade med Honda, men de går strikt på körda mil!!

Kommer fortsätta att lägga milen på Hondan, den är som en dröm mot BMW'n att köra.

Mmmm, sydtyskarna har inte bara duktiga ingenjörer - dom har duktiga ekonomer också. Undrar just om någon räknat på hur mycket en BMW kostar att köpa/äga jämfört med en CBR eller en ZX-10 på fem års sikt, om man inkluderar servicekostnad oberoende av mileage?

Sådär är det ju på flera andra märken också.
Yamaha t ex.

Sen är jag ganska säker på att Honda körde samma när jag hade en Honda.. dvs det som infaller först av mil eller år. (det kan ju dock ha ändrats eller så minns jag fel)..

I de flesta instruktionsböcker brukar det stå service var 12 eller 24 månad och någon form av milbegränsning. Jag har svårt att tro att Honda går enbart på mil.

jo det är ju inte bara på BMW det är så
min yama har tex samma sak.
en del bilar har ju också det.
surt är det tex på många sammla bilar som bara står. efter ngr år måste du tex byta kamrem även om du inte har kört en meter. ingen garanti sak förvisso men lite samma grej att man kasta pengar i "onödan"

Jag tycker det känns rätt okej att man måste byta olja en gång per år i en motor med 200hk / liter. Små friktionsproblem ger stora skador vid 14000rpm och hög belastning.
Å andra sidan, garantin är bara 2år. Så nästa år kan jag göra mina mellanservicar själv och nolla mätaren på egen hand om jag skulle vilja snåla, men det vill jag inte :)

Verkar ju endast korkat att byta olja om man inte ens har startat upp en motorcykel sedan senaste servicen ett år tidigare. Snacka om att vara en miljöbov och elda för kråkorna. Det borde ju även tillverkarna inse.

Vore ju bättre om de gick igenom ett par kontrollpunkter för en symbolisk summa för att garantierna ska gälla i ett fall där motorcykeln inte körts en meter. Jag tror dock att tillverkarna har ungefär samma tillvägagångssätt. De vill få in motorcyklar på regelbunden basis för att ge sina återförsäljare sysselsättning om inte annat.

När garanterna väl är ute ur leken så kan man ju tänka logiskt vad som är lämpligt att göra och med det sagt tror jag att de flesta av oss servar våra leksaker för ofta. Sedan finns de nog dem som slarvar och det syns förr eller senare på skicket vilka som gjort vad.

samt att olja är en "färskvara" som i vissa förhållanden försämras fort. En anledning till att byta olja var 12:e månad. Men det är ju fortfarande valfritt om man vill ha garantin eller inte :)

:D:D:yoparty

Man får vara glad att det är billig service på "MBW:n" jämfört med sukiyaki osv iaf, talar om vanlig underhållsservice...

säger som så att har man råd med en ny s1000rr så bör man nog inte behöva oroa sig för 4 liter olja om året eller inte :va
eller köp en hoj ni har råd med... :krama

Last edited:
samt att olja är en "färskvara" som i vissa förhållanden försämras fort. En anledning till att byta olja var 12:e månad. Men det är ju fortfarande valfritt om man vill ha garantin eller inte :)

Nu är jag ingen oljeexpert, men jag tror oljan i en motor som inte startas upp åldras ytterst långsamt. Det är nog att elda för kråkorna att byta olja på en sådan motor efter 12 månader. Jag hade inte bytt under sådana omständigheter om det nu inte gällde motor garantier på en väldigt dyr och exklusiv produkt.

Du får väl KÖRA lite mer med den så det blir värt det då...

Nu är jag ingen oljeexpert, men jag tror oljan i en motor som inte startas upp åldras ytterst långsamt. Det är nog att elda för kråkorna att byta olja på en sådan motor efter 12 månader. Jag hade inte bytt under sådana omständigheter om det nu inte gällde motor garantier på en väldigt dyr och exklusiv produkt.

Nja, temperaturväxlingar har inverkan så förvaring vintertid är relevant. Har avhandlats i de enorma oljetrådarna, men lägger ingen värdering i vad som är rätt/fel.

Jag tycker det känns rätt okej att man måste byta olja en gång per år i en motor med 200hk / liter. Små friktionsproblem ger stora skador vid 14000rpm och hög belastning.
Å andra sidan, garantin är bara 2år. Så nästa år kan jag göra mina mellanservicar själv och nolla mätaren på egen hand om jag skulle vilja snåla, men det vill jag inte :)
..........................................................

Är det "bara" 2 års motorgaranti på Bmw? Japanerna, förutom Kawa, har väl 5 år på motorgarantin...

Honda har inte samma krav , då jag ringde och kollade , så att jag inte var fel ute där också, men de sa att de inte ser så "strikt på saken". Sen har ju Honda längre garantier än BMW, men ändå så får jag köra vidare med Hondan trots det gått mer än ett år sen service.
Nu byter jag olja själv på Hondan lite oftare pga trimningen, men kravet 1år var inte krav enl Honda.
Att serva utan att lägga några mil och förvara exemplariskt, så att det inte blir temperaturväxlingar som ev kan orsaka kondens eller liknande känns surt. Pengarna är ju inte farligt , det är mecket med att åka och lämna in osv...

Du får väl KÖRA lite mer med den så det blir värt det då...

Jo, nu i sommar har jag långledigt, får bli mer BMW mil, men problemet är att Hondan är tusan så mycket bättre/roligare. Så när dom står där och man kommer i skinnstället och tänkt köra BMW, så ser man Hondan, sen är det kört och man sitter på Hondan lik förbaskat.

Last edited:
min 07a baotian 125a moppe "Kina skit" har samma service intervaller som en BMW.. :)
men å andra sidan så är motorn till baotian byggd från början av honda.. xD

Var inte S1000RR Guds skapelse till mannen tidigare i år? Det bästa som fanns? Näe, jag kanske kommer ihåg fel..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman