Irriterande kära BMW

Trodde alla tillverkare gick på år idag, tror inte att det finns någon biltillverkare som inte gör det.
 
Vad kostar en ettårs-/1000-milaservice på S1000? Runt 1700 kronor om jag minns rätt. Känns inte som det är så mycket att bråka om, det är ju ingen gammal surholk vi talar om utan en högprestandamaskin och den förtjänar att behandlas därefter. Jag hämtade ut min idag efter årets andra service - väl värt pengarna för ett lugnt samvete.
 
Vad kostar en ettårs-/1000-milaservice på S1000? Runt 1700 kronor om jag minns rätt. Känns inte som det är så mycket att bråka om, det är ju ingen gammal surholk vi talar om utan en högprestandamaskin och den förtjänar att behandlas därefter. Jag hämtade ut min idag efter årets andra service - väl värt pengarna för ett lugnt samvete.

Runt 3k med arbete + vätskor. Tror det var oljebyte + bromsvätskebyte bl.a.
 
Jo, nu i sommar har jag långledigt, får bli mer BMW mil, men problemet är att Hondan är tusan så mycket bättre/roligare. Så när dom står där och man kommer i skinnstället och tänkt köra BMW, så ser man Hondan, sen är det kört och man sitter på Hondan lik förbaskat.

Om du inte behöver BMWn kan du ju ge bort den till behövande tex mig? :)
 
Antagligen skall TS sälja sin älskade Honda snart och kom då på detta utmärkta sätt att göra lite reklam.
 
Last edited:
jo det är ju inte bara på BMW det är så
min yama har tex samma sak.
en del bilar har ju också det.
surt är det tex på många sammla bilar som bara står. efter ngr år måste du tex byta kamrem även om du inte har kört en meter. ingen garanti sak förvisso men lite samma grej att man kasta pengar i "onödan"

Det är väl typ alla bilar som har det :va
 
Jag har inte ägt ett fordon som inte har haft "mil eller tid, vad som nu kommer först" som specifikation för service. Sen om de som Honda "inte ser så hårt på det" var en annan sak.
 
Honda har inte samma krav , då jag ringde och kollade , så att jag inte var fel ute där också, men de sa att de inte ser så "strikt på saken". Sen har ju Honda längre garantier än BMW, men ändå så får jag köra vidare med Hondan trots det gått mer än ett år sen servie

Om jag vore du skulle jag begära det löftet på papper, jag misstänker om du skulle komma in med motorhaveri så kommer dom inte kännas vid det uttalandet.

Ni som kör en ny Honda, läs vad det står i serviceboken så får vi svart på vitt vad som gäller.
 
Vad kostar en ettårs-/1000-milaservice på S1000? Runt 1700 kronor om jag minns rätt. Känns inte som det är så mycket att bråka om, det är ju ingen gammal surholk vi talar om utan en högprestandamaskin och den förtjänar att behandlas därefter. Jag hämtade ut min idag efter årets andra service - väl värt pengarna för ett lugnt samvete.

förstår att det känns så... fast man kan ju fan undra nuförtiden att man skall behöva betala för lugnt samvete... eller hur :D skål :rock
 
Honda har inte samma krav , då jag ringde och kollade , så att jag inte var fel ute där också, men de sa att de inte ser så "strikt på saken". Sen har ju Honda längre garantier än BMW, men ändå så får jag köra vidare med Hondan trots det gått mer än ett år sen service.
Nu byter jag olja själv på Hondan lite oftare pga trimningen, men kravet 1år var inte krav enl Honda.
Att serva utan att lägga några mil och förvara exemplariskt, så att det inte blir temperaturväxlingar som ev kan orsaka kondens eller liknande känns surt. Pengarna är ju inte farligt , det är mecket med att åka och lämna in osv...



Jo, nu i sommar har jag långledigt, får bli mer BMW mil, men problemet är att Hondan är tusan så mycket bättre/roligare. Så när dom står där och man kommer i skinnstället och tänkt köra BMW, så ser man Hondan, sen är det kört och man sitter på Hondan lik förbaskat.


Moddar lite din kommentar, dom ser som du skriver inte strikt på det och dom har inga krav på sk årsservice(trots att det står i garantiboken så...), men däremot måste du in nångång o byta vätskor(bromsvätska/kylarvätska) fast du inte kör hojen.
 
Har varit uppe fall där kunder inte fått någon motor på garanti trots på grund av att ägare (även tidigare ägare) slarvat med service. Vill minnas att det var en Audi/VW ägare som åkte på en nit på grund av att en tidigare ägare varit lite sen med att lämna in bilen på service.

Jag tror inte att Honda vill kännas vid något garantiärende där kunden gått endast på mil och drabbats av motorhaveri.
 
Har varit uppe fall där kunder inte fått någon motor på garanti trots på grund av att ägare (även tidigare ägare) slarvat med service. Vill minnas att det var en Audi/VW ägare som åkte på en nit på grund av att en tidigare ägare varit lite sen med att lämna in bilen på service.

Jag tror inte att Honda vill kännas vid något garantiärende där kunden gått endast på mil och drabbats av motorhaveri.

Tror vi skall skilja på tillverkaren garantikrav gällande service och det faktum att ett extra oljebyte och kanske till och med byte av bromsvätska som man gör själv räcker mer än väl för att hojen skall må bra.
Att tillverkaren tvingar in dig med max ett års intervall är inte så konstigt med en 200-hästars maskin av den här klassen, precis som flera andra hojmodeller. Det är deras sätt att ha lite marginal för att hojen skall fortsätta bedömas som en av världens bästa.
Att ett extra olje- och filterbyte hemma i garaget inför våren istället för att lämna in den efter år, om den inte gått sina 1000 mil, räcker, det tvekar jag inte på.

Problemet är vad datorn säger i hojen och hur det registreras på verkstaden när du till sist kommer in på 1000-mila efter typ 2 år?

Jag skall kolla med BMW vad de säger, men tror knappast fabriken tycker att verkstaden skall släcka en servicevarning för att du säger att du bytt olja själv... Tyvärr.
 
Tror vi skall skilja på tillverkaren garantikrav gällande service och det faktum att ett extra oljebyte och kanske till och med byte av bromsvätska som man gör själv räcker mer än väl för att hojen skall må bra.
Att tillverkaren tvingar in dig med max ett års intervall är inte så konstigt med en 200-hästars maskin av den här klassen, precis som flera andra hojmodeller. Det är deras sätt att ha lite marginal för att hojen skall fortsätta bedömas som en av världens bästa.
Att ett extra olje- och filterbyte hemma i garaget inför våren istället för att lämna in den efter år, om den inte gått sina 1000 mil, räcker, det tvekar jag inte på.

Problemet är vad datorn säger i hojen och hur det registreras på verkstaden när du till sist kommer in på 1000-mila efter typ 2 år?

Jag skall kolla med BMW vad de säger, men tror knappast fabriken tycker att verkstaden skall släcka en servicevarning för att du säger att du bytt olja själv... Tyvärr.

Det där har jag hört lite historier om, även om jag inte vet vilket specifikt märke det var där killen visade upp kvitto på oljebyte så skippade de den och stämplade bok osv. Men men... jag blir lite nyfiken dock vad har folk pröjsat för sina 1 års-/1000 mil-service?
 
Mycket handlar om kontakter med återförsäljare, vet de vem man är och vet man kan serva, är det inga problem att få stämplad boken efteråt.

1550:- kostade 1000mil/1år, tog 15min. var trots allt bara bra de tog in den, när den inte varit körd på så länge så gnisslade det lite här och där, så allt blev uppsmörjt. Ska nu köra den resten av året!
 
Alltid kan man hitta något att gnälla på. TS måste ha ett jobbigt liv eftersom han lyckas gnälla på det mesta.
 
Varför har man en hoj som man inte använder?
Det är ingen kritik, bara en fråga.

En gammal hoj, ett ombyggnadsprojekt eller en extremt sällsynt hoj kan jag förstå, men en dussinhoj som är nyare än två år blir ju inte direkt mer värd för att man tar ut den från MC firman och förvarar den hemma? :va

Har man inte tänkt använda den dom två första åren är det ju bättre att köpa en två år nyare hoj den dag man har tänkt börja köra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top