Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad kostar en ettårs-/1000-milaservice på S1000? Runt 1700 kronor om jag minns rätt. Känns inte som det är så mycket att bråka om, det är ju ingen gammal surholk vi talar om utan en högprestandamaskin och den förtjänar att behandlas därefter. Jag hämtade ut min idag efter årets andra service - väl värt pengarna för ett lugnt samvete.
Jo, nu i sommar har jag långledigt, får bli mer BMW mil, men problemet är att Hondan är tusan så mycket bättre/roligare. Så när dom står där och man kommer i skinnstället och tänkt köra BMW, så ser man Hondan, sen är det kört och man sitter på Hondan lik förbaskat.
jo det är ju inte bara på BMW det är så
min yama har tex samma sak.
en del bilar har ju också det.
surt är det tex på många sammla bilar som bara står. efter ngr år måste du tex byta kamrem även om du inte har kört en meter. ingen garanti sak förvisso men lite samma grej att man kasta pengar i "onödan"
Honda har inte samma krav , då jag ringde och kollade , så att jag inte var fel ute där också, men de sa att de inte ser så "strikt på saken". Sen har ju Honda längre garantier än BMW, men ändå så får jag köra vidare med Hondan trots det gått mer än ett år sen servie
Vad kostar en ettårs-/1000-milaservice på S1000? Runt 1700 kronor om jag minns rätt. Känns inte som det är så mycket att bråka om, det är ju ingen gammal surholk vi talar om utan en högprestandamaskin och den förtjänar att behandlas därefter. Jag hämtade ut min idag efter årets andra service - väl värt pengarna för ett lugnt samvete.
Honda har inte samma krav , då jag ringde och kollade , så att jag inte var fel ute där också, men de sa att de inte ser så "strikt på saken". Sen har ju Honda längre garantier än BMW, men ändå så får jag köra vidare med Hondan trots det gått mer än ett år sen service.
Nu byter jag olja själv på Hondan lite oftare pga trimningen, men kravet 1år var inte krav enl Honda.
Att serva utan att lägga några mil och förvara exemplariskt, så att det inte blir temperaturväxlingar som ev kan orsaka kondens eller liknande känns surt. Pengarna är ju inte farligt , det är mecket med att åka och lämna in osv...
Jo, nu i sommar har jag långledigt, får bli mer BMW mil, men problemet är att Hondan är tusan så mycket bättre/roligare. Så när dom står där och man kommer i skinnstället och tänkt köra BMW, så ser man Hondan, sen är det kört och man sitter på Hondan lik förbaskat.
Har varit uppe fall där kunder inte fått någon motor på garanti trots på grund av att ägare (även tidigare ägare) slarvat med service. Vill minnas att det var en Audi/VW ägare som åkte på en nit på grund av att en tidigare ägare varit lite sen med att lämna in bilen på service.
Jag tror inte att Honda vill kännas vid något garantiärende där kunden gått endast på mil och drabbats av motorhaveri.
Tror vi skall skilja på tillverkaren garantikrav gällande service och det faktum att ett extra oljebyte och kanske till och med byte av bromsvätska som man gör själv räcker mer än väl för att hojen skall må bra.
Att tillverkaren tvingar in dig med max ett års intervall är inte så konstigt med en 200-hästars maskin av den här klassen, precis som flera andra hojmodeller. Det är deras sätt att ha lite marginal för att hojen skall fortsätta bedömas som en av världens bästa.
Att ett extra olje- och filterbyte hemma i garaget inför våren istället för att lämna in den efter år, om den inte gått sina 1000 mil, räcker, det tvekar jag inte på.
Problemet är vad datorn säger i hojen och hur det registreras på verkstaden när du till sist kommer in på 1000-mila efter typ 2 år?
Jag skall kolla med BMW vad de säger, men tror knappast fabriken tycker att verkstaden skall släcka en servicevarning för att du säger att du bytt olja själv... Tyvärr.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |