Irrationaliteten i aktiemarknaden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ner till 5% i USA.
Men där är nog inte riktigt vi än...
Det är vi nog inte men klart att det vänder nedåt, vad ska då alla vi boende i vedeldad husvagn sysselsätta oss med.?

Kan vi hitta något annat elände att vältra oss i? Får man inte gnälla om varken pandemi eller inflation så är inte livet värt att leva.

Det värsta som kan hända nu vore att aktiemarknaden tar fart, att räntorna sjunker och att folk får ett drägligt liv.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är vi nog inte men klart att det vänder nedåt, vad ska då alla vi boende i vedeldad husvagn sysselsätta oss med.?

Kan vi hitta något annat elände att vältra oss i? Får man inte gnälla om varken pandemi eller inflation så är inte livet värt att leva.

Det värsta som kan hända nu vore att aktiemarknaden tar fart, att räntorna sjunker och att folk får ett drägligt liv.
Problemet med räntor är att det slår så "hårt" sas.
Med inflation kan man göra förändringar i livsstil (minska värmen, åka mindre bil, gå ut mindre, köpa billigare mat osv) för att till viss mån mildra den, men räntor går inte att göra något åt, det är bara att betala.
Att bara minska lånet, är ju inte så lätt för de flesta, utan att sälja huset och då antagligen med förlust.

Så hoppas inflationen iaf bromsats in så kommande ökningar av styrräntan blir "hanterbara" för alla stackare som ligger på gränsen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är vi nog inte men klart att det vänder nedåt, vad ska då alla vi boende i vedeldad husvagn sysselsätta oss med.?

Kan vi hitta något annat elände att vältra oss i? Får man inte gnälla om varken pandemi eller inflation så är inte livet värt att leva.

Det värsta som kan hända nu vore att aktiemarknaden tar fart, att räntorna sjunker och att folk får ett drägligt liv.

Det blir nog bra ska du se, vi kan väl gnälla på miljöfaschister, invandring och feminismen tills det kommer nåt nytt roligare att gnälla på. :krama
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå irrationaliteten i aktiemarknaden, jag stoppade en hög med pengar i ett litet bolag med militärmatetiel som område, den låg lågt och såg ut som en intressant spekulation som verkade flyga under radarn :hihi och handlades ganska lite. En trevlig tendens i aktien var att den gick upp/ner ganska förutsägbart över en vecka så det var bara att lägga köporder för när den började och så gick den upp 5-7% på en vecka. Men sedan måste någon analytiker tagit med den i sitt nyhetsbrev för den började handlas mer, och började gå upp utan att gå ner igen. Och uppgången har långsamt accelererat över en månad eller två. Nu har den gått upp 110% sedan jag gjorde mina köp, och jag börjar tycka att den är lite övervärderad istället, men den fortsätter bara att gå upp och upp. Och jag misstänker att det kommer fortsätta gå uppåt till nästa kvartalsrapport när alla inser att de inte gör några jättevinster. Ivf så är marknaden för deras militära materiel ganska begränsad så det kommer inte bli några miljardaffär er.
Men fan vet, det är allmänt irrationellt, och har absolut inget med vad de få nyheterna om bolaget som kommer ut att göra.

Så nu måste jag börja fundera på när jag ska sälja. Innan kvartalsrapporten eller vänta till efter och sälja fort som fan om det börjar gå ner? :gnissla
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Aldrig fel att ta hem en vinst.
"Överreaktioner" på nedsidan får jag för mig är vanligare än överreaktioner på uppsidan gällande större bolag, men då är det inga tvåsiffriga tal jag menar. Typ ner X en dag och sen upp X dagen efter. hänsyn tagen till indexrörelsen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nu planar nog börsen ut :hihi

Bara o vänta på superrekyl upp i skyarna

Fedpivot,Ukr föreslår fredchat(finns lite moves) o Hamas släpper gisslan på 220 pers för slippa bli köttfärs o får vapenvila

Har stålsatt mig för 12 månader utan yttre tillförsel av cash,käk,bågar o bil - bara o såfta
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Har ett sparkonto där det ligger 400 och skvalpar, vi har snackat en del nu när det varit lite ledigheter och kommit fram till att båt vore nice.
Inflationen har gått ner, dieselpriset har rasat och vi är nu i nytt år.

VET man inte skall se aktier/fonder kortsiktigt.. men det lockar att köpa nåt för dessa 400 och sen om en vecka sälja med 10% påslag... eller om nån månad.

Möjligt, troligt eller bara korkat?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har ett sparkonto där det ligger 400 och skvalpar, vi har snackat en del nu när det varit lite ledigheter och kommit fram till att båt vore nice.
Inflationen har gått ner, dieselpriset har rasat och vi är nu i nytt år.

VET man inte skall se aktier/fonder kortsiktigt.. men det lockar att köpa nåt för dessa 400 och sen om en vecka sälja med 10% påslag... eller om nån månad.

Möjligt, troligt eller bara korkat?
Det är fullt möjligt, även med -15%.

Varför inte köpa en båt för 3-400? ?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Båten vi vill ha kostar från 500... men visst, hittar man en sån för 300 klart det vore fint...
(och jo, klart man vet att kursen kan gå både upp och ner, har riktigt fondsparande också)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har ett sparkonto där det ligger 400 och skvalpar, vi har snackat en del nu när det varit lite ledigheter och kommit fram till att båt vore nice.
Inflationen har gått ner, dieselpriset har rasat och vi är nu i nytt år.

VET man inte skall se aktier/fonder kortsiktigt.. men det lockar att köpa nåt för dessa 400 och sen om en vecka sälja med 10% påslag... eller om nån månad.

Möjligt, troligt eller bara korkat?
Du får träffa rätt ganska många veckor i rad, om du ska få någon båt för de pengarna....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
10% plus om en vecka? Jo, de placeringarna skulle jag också vilja hitta.
Världens bäst ansedda placerare, Warren Buffet gör i genomsnitt 20% om året.

Redan 1% i veckan är avsevärt mycket mer än man kan förvänta sig.
Nu har dessutom börsen gått upp typ 20% på 2 månader, och visst kan det fortsätta i trendens riktning men det kan lika gärna och kanske rent av mer troligt droppa ner snabbt igen efter en så stark uppgång.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Båten vi vill ha kostar från 500... men visst, hittar man en sån för 300 klart det vore fint...
(och jo, klart man vet att kursen kan gå både upp och ner, har riktigt fondsparande också)
Jag skulle inte rekommendera dig att ge dig in på denna väg.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Dom brukar säga att börsen genom åren gått upp ca8%. Så ska man våga satsa stora belopp och tro sig göra snabba pengar så ska man ha riktigt mycket tur.

Pratade med min bankman om liknande snabba affärer men facit är tyvärr att alltid tänka långsiktigt

Vet en kille för många år sedan som beställt en ny bil och hade pengarna på kontot. Bilen blev försenad några månader. Han trodde sig kunna göra en hacka med lite snabba aktie klipp.
Det slutade med att han fick gå till svärföräldrarna och låna pengar när bilen kom......

Man kan mycket väl gambla lite med gör det för små belopp som krydda och spänning. Går att göra snabba pengar på Bear&Bull mm. Men kan det gå upp snabbt kan det lika snabbt gå åt andra hållet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.

(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)

?????????????
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.

(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)

?????????????

Jag är nöjd med min utveckling på börsen för 2023 och magkänslan (förhoppningen) är att 2024 blir liknade.
Jag månadsparar samma summa varje månad både när börsen går dåligt & när det stiger. I långa loppet blir det bra uppgång när börsen går bra

Måste erkänna att jag har för dålig koll på mitt ppm konto. Blir till att skärpa mig och logga in några gånger om året.
När jag läste här så logga jag precis in (kan inte komma ihåg när gjorde det senast) 2023 var +27% med 0.20% i avgift
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.

(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)

?????????????


Ppm vette fan, årsavkastningen har dom ju hunnit nolla efter årsskiftet och orangea kuvertet har dom inte färdigställt.

Min depå ser ganska konstig ut ur den synvinkeln, dels har jag flyttat pengar lite fram och tillbaka mellan isk och vanlig depå och dels har jag putsat in en del extra pengar under året så depån visar plus 1.46% men räknar jag på den nominella vinsten mot portföljens nuvarande värde så blir avkastningen 25%.
Men ingen av siffrorna är ju egentligen rätt.

Med tanke på att jag ofta tar stora risker, inte drar mig för att använda belåning, blanka eller köpa och ställa ut optioner så är egentligen 25% för lite. Den avkastningen kunde jag haft med bara Investor och till en betydligt lägre risk.

Jag hjälper morsan med hennes depå, månadssparande i Avanza Zero, och så snart det blivit runt 20000 kr i den fonden säljer jag fonden och köper istället Investor. Hennes depå har ökat 24%. Kan det bli enklare och bättre med relativt låg risk?

Egentligen har jag en liknande portfölj åt dottern men den sinkades av att jag bröt strategin och köpte Intrum åt henne så hon stannade på 21%.

Investor är helt enkelt det shit i en långsiktig depå. Man behöver egentligen inget annat. Den har dubblats var femte så långt bakåt i tiden man kan hittar historiska kurser. Finns ingen anledning att man som lekman ska lägga tid på att göra jobbet att försöka sig på stockpicking när Wallenbergarna gör bättre.

Vad gäller ppm så kan man ju säga samma om ap7, eftersom den är den enda fonden med hävstång så blir det ju inte så lätt att slå den långsiktigt.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.

(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)

?????????????
Typ 15% åt skogen.

Men det gör inte så mycket.....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.

(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)

?????????????
Slutade med +28%.
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top