Ipred

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag håller med om att det är fel att släppa sådana uppgifter till mobben då lagbrott är en polisiär uppgift.

– Det avgörande felet är väl inte att de vill ha betalt för upphovsmannarätten - det verkligt allvarliga är ju att uppgifter som skall ligga på staten och rättsväsendet plötsligt blir sådant som ena parten i målet plötsligt får lov att fixa själva.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3740729.ab

Nu har jag inte sett hur de tänkt formulera lagen ifråga, men rent spontant känns det inte som någon idealisk lösning.

För det första är det väldigt lätt att maskera IP-adresser, varför risken är överhängande att lagen kommer drabba fjortisar som tankar hem ett par låtar i månaden till sina mobiler snarare än de som laddar hem på bred skala.

För det andra bör det bli en svår bevisfråga. Hur har de tänkt bevisa att just ägaren av IP-adressen använde datorn vid tidpunkten ifråga? Ska man ha strikt ansvar för sin IP-adress öppnar man, i mina ögon, Pandoras ask.

Sist men inte minst är jag inte heller förtjust i att privat information släpps till privata företag. Som har framförts i debatten har detta i flera andra länder fått konsekvensen att utpressning i princip har legaliserats.

Nej, tanken är god, upphovsrätt ska skyddas, men jag är fullt övertygad om att detta är fel väg att gå.

Man behöver inte bevisa vem det är som använt datorn. Bara man får adressen skickar man ett hotbrev och skrämmer folk att betala.
Här är inte ens tanken god den är faktiskt genomrutten.

Fildelning är att jämföra med fortkörning. Ifall de kommer på mig att fildela och ger mig böter på en tusenlapp så är det väl okej men annars känns det fel. Det är ett "brott" som alla håller på med så ifall de går ut hårt mot fildelare så kommer det bara straffa vanliga människors vanliga beteende.

Jag har alltid tyckt att musiker som klagar på fildelning kan dra åt helvete. Fildelning är nog den absolut bästa reklamen för deras skivor och sen när de är kända så är det helt plötsligt det värsta som hänt dom, de måste till och med jobba för att få mer pengar. Hujedamig.

Fildelning är att jämföra med fortkörning. Ifall de kommer på mig att fildela och ger mig böter på en tusenlapp så är det väl okej men annars känns det fel.

Som de andra har påpekat, det är mindre bevisbörda i det här fallet, lånar någon din ip-adress så är det du som betalar, vid fortkörning måste man bevisa vem som körde.

ex. glinen åker på sportlovet till sina mor/far föräldrar och tankar på deras bredband, mor/far föräldrarna blir skyldiga.

Last edited:
Det vore väl för väl om dom backa.

Räkna med fler uppror

Kritiken mot Ipred-lagen står för det andra stora bloggupproret på mindre än ett halvår. Skrämd av proteststormen mot FRA, ser det nu ut som om regeringen är på väg att backa.

Anders Mildner, expert på sociala medier, förklarar varför politikerna har fler och större protestvågor av den här typen att vänta.

Bland alla grupper man kan gå med i på Facebook, finns det en som just nu gör politikerna verkligt nervösa.

Gruppen heter ”Stoppa Ipred” och får nya anhängare i stort sett varje minut. För tillfället har fler än 25 000 svenskar blivit medlemmar.

Att politikerna följer gruppen med ängsligt intresse är inte särskilt konstigt. Den skulle mycket väl kunna vara ett tecken på att Ipred-protesterna nu närmar sig den kritiska punkt där de svämmar över alla bräddar och formar sig till en opinionsrörelse som inte går att bortse ifrån.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2031323.svd

Har någon på allvar föreslagit att man ska stänga av folk från Internet och beslagta deras datorer i kampen mot fildelningen? :näsblod

"Den går bara att motverka på ett enda sätt: genom att stänga av folk från internet eller att beslagta deras datorer. Det är knappast en slump att bägge dessa förslag på allvar har förts fram som ett led i just kampen mot fildelningen. "

Last edited:
Vilken väg förespråkar du?

Rent spontant känns någon form av licensavgift närmast till hands. Undersökningar har visat att personer som illegalt tankar hem musik också konsumerar (musik) i snitt mer än tre gånger så mycket som en "vanlig" konsument. Det krävs dock ett nytänkande av musikbranschen. Det vore förvisso en stor förändring för en i mina ögon konservativ industri. Av personlig erfarenhet kan jag säga som så mycket att ju längre in i musikindustrin man kommer, desto mindre vill man vara en del av den.

Hur kan man komma på en sån idiotisk idé att privata intressen som skivindustrin ska få polisbefogenheter? Lagbrott är och ska vara polisens ansvar. Kan inte musikindustrin anpassa sig till verkligheten och våra lagar så har de inget existensberättigande.

Jag har alltid tyckt att musiker som klagar på fildelning kan dra åt helvete. Fildelning är nog den absolut bästa reklamen för deras skivor och sen när de är kända så är det helt plötsligt det värsta som hänt dom, de måste till och med jobba för att få mer pengar. Hujedamig.

Du menar alltså att musikerna ska få betalt hur? :va

Bra reklam för skivan spelar ingen roll alls om ingen sen köper den.

Ifall ingen köpte skivorna så skulle det vara dålig reklam, eller hur? Enligt någon undersökning så tjänade ju nästan alla band på nedladdning förutom de absolut största. Nej jag har ingen länk och jag orkar inte fixa någon heller.
Ifall det nu inte duger så kan jag även meddela att riktiga band spelar live.

Jag tycker dom ska göra fildelning lagligt. Lagar ska finnas mot sånt som samhället inte accepterar och ska återspegla samhällets värderingar. Alla laddar ner musik och skivbolagen är dom enda som inte tycker det är acceptabelt.

Och sen kommer det inte alls att slutas göra musik bara för att banden inte tjänar miljarder/år. Visst kanske dom gnäller lite i början när dom bara tjänar några miljoner, men när dom inser att alternativet är att jobba på Ica så inser dom nog att dom trots allt har det ganska bra.

Alla som kan tänka sig att ladda ner musik gör det nog redan, så värre än vad det är idag blir det knappast. Trots det säljs det fortfarande skivor.

Det bästa dom kan göra är att lägga dom enorma summorna jakten på fildelarna/allmänheten kostar på nånting annat.

Last edited:
Bland alla grupper man kan gå med i på Facebook, finns det en som just nu gör politikerna verkligt nervösa.

Gruppen heter ”Stoppa Ipred” och får nya anhängare i stort sett varje minut. För tillfället har fler än 25 000 svenskar blivit medlemmar.

Att politikerna följer gruppen med ängsligt intresse är inte särskilt konstigt. Den skulle mycket väl kunna vara ett tecken på att Ipred-protesterna nu närmar sig den kritiska punkt där de svämmar över alla bräddar och formar sig till en opinionsrörelse som inte går att bortse ifrån.

Har någon på allvar föreslagit att man ska stänga av folk från Internet och beslagta deras datorer i kampen mot fildelningen? :näsblod

"Den går bara att motverka på ett enda sätt: genom att stänga av folk från internet eller att beslagta deras datorer. Det är knappast en slump att bägge dessa förslag på allvar har förts fram som ett led i just kampen mot fildelningen. "

Här är gruppen vi alla borde gå med i :)

Genom att vara bättre artister så folk vill höra deras musik? Men bra reklam för bandet/musikern gör att folk kanske vill komma på deras spelningar.

http://www.news.harvard.edu/gazette/2004/04.15/09-filesharing.html

Det fanns folk som levde på att göra musik länge innan det fanns skivor.

Men det hör egentligen inte hit. Frågan är om en privat aktör skall få mera befogenheter än polisen har.

Ifall ingen köpte skivorna så skulle det vara dålig reklam, eller hur? Enligt någon undersökning så tjänade ju nästan alla band på nedladdning förutom de absolut största. Nej jag har ingen länk och jag orkar inte fixa någon heller.
Ifall det nu inte duger så kan jag även meddela att riktiga band spelar live.

Jag minns den undersökningen, den gjordes ett tag innan bredbandet gjorde intåg även om den publicerades ett tag efter vi i Sverige hade bredband som allmän egendom.
Jag kan också meddela dig att spela live är inget man kan leva på om man inte heter Iron Maiden. En heltidsmusiker måste göra i genomsnitt 260 gig per år för att få ut en normal årslön - det är rätt många spelningar och det är säkert roligt första året.

Alla laddar ner musik och skivbolagen är dom enda som inte tycker det är acceptabelt.

Problemet är att det är inte skivbolagen som är de verkliga förlorarna, inte heller de stora banden som redan tjänar pengar på musiken. Som Timbuktu skrev på Newsmill idag så finns det mängder av små, duktiga artister/band som skulle kunna leva på musiken om säg hälften av de som laddat ner skivan hade köpt den.

Och sen kommer det inte alls att slutas göra musik bara för att banden inte tjänar miljarder/år. Visst kanske dom gnäller lite i början när dom bara tjänar några miljoner, men när dom inser att alternativet är att jobba på Ica så inser dom nog att dom trots allt har det ganska bra.

Det bästa dom kan göra är att lägga dom enorma summorna jakten på fildelarna/allmänheten kostar på nånting annat.

Det kommer absolut inte sluta göras musik, absolut inte. Men däremot tror jag att kvalitén kommer sjunka eftersom färre och färre kommer ha råd med en riktig studio, ordentlig mastring och lite promotion. Fast det kanske bara är jag som inte har iPod som lider av det. Din sista mening håller jag helt med om.

Snart kommer vi få se MIB-snubbar utanför våra dörrar, utsända av Hollywood. Jag kommer skylla allt på min inneboende indier givetvis, men han rymde när han såg dem. För inte fan kommer jag betala något bara för att han använder min ip-adress.

Men däremot tror jag att kvalitén kommer sjunka eftersom färre och färre kommer ha råd med en riktig studio, ordentlig mastring och lite promotion.

??? det är ju hur billigt somhelst att tekniskt sett göra musik av bästa kvalité idag

Last edited:
Snart kommer vi få se MIB-snubbar utanför våra dörrar, utsända av Hollywood. Jag kommer skylla allt på min inneboende indier givetvis, men han rymde när han såg dem. För inte fan kommer jag betala något bara för att han använder min ip-adress.

Du anar inte hur rätt du har. Eftersom polisen inte prioriterar nedladdningsbrott så kommer snart ett antal MIB-gubbar vara en realitet.

Jag minns den undersökningen, den gjordes ett tag innan bredbandet gjorde intåg även om den publicerades ett tag efter vi i Sverige hade bredband som allmän egendom.
Jag kan också meddela dig att spela live är inget man kan leva på om man inte heter Iron Maiden. En heltidsmusiker måste göra i genomsnitt 260 gig per år för att få ut en normal årslön - det är rätt många spelningar och det är säkert roligt första året.
Problemet är att det är inte skivbolagen som är de verkliga förlorarna, inte heller de stora banden som redan tjänar pengar på musiken. Som Timbuktu skrev på Newsmill idag så finns det mängder av små, duktiga artister/band som skulle kunna leva på musiken om säg hälften av de som laddat ner skivan hade köpt den.
Det kommer absolut inte sluta göras musik, absolut inte. Men däremot tror jag att kvalitén kommer sjunka eftersom färre och färre kommer ha råd med en riktig studio, ordentlig mastring och lite promotion. Fast det kanske bara är jag som inte har iPod som lider av det. Din sista mening håller jag helt med om.
Varför ska man leva helt och hållet på musik? Det är väl bara att ha ett jobb tills man är stor nog att leva på det? Som kgk säger är det billigt att spela in musik nu för tiden och promotion får du av myspace och nedladdning. Jag ser verkligen inte vad problemet är.

Sen kan vi ju se det som att 260 gig per år är väl knappast ens ett heltidsjobb och spelar du 260 gig per år utan att du får en ordentlig fanbas så tror jag inte du kan leva på musik hur som helst.

Jag tycker att IPRED är blä, för privata aktörer skall inte utföra polisens sysslor! Då kan det gå som i Irak!

Däremot kan jag i min mysgråa blockflöjtsvärld förstå bägge parter. Piratbukten tjänar pengar på reklam genom att utnyttja verk som de inte har någon rätt till, klart som fan att det känns snopet för upphovsrättsmannen. Hade någon tagit bilder på min familj från Facebook och använt dem i en ketchupreklam utan att fråga hade jag också blivit sür.

Samtidigt är det orimligt att en privatperson som får en ingivelse och vill höra en bra låt skulle dra på sig jackan, ge sig ut i höstrusket och bella 150 spänn för ett album, när man kan få lyssna på den direkt utan någon motprestation. Minsta motståndets lag.

Den enda framkomliga vägen är att behålla enkelheten för konsumenten, men se till att musikerna tjänar pengar istället för Piratbukten. Spotify är ett bra exempel. Månadsavgift som täcker all nedladdning är win-win för alla, utom piraterna. Om det sedan är en "bredbandsskatt" eller liknande kan kvitta. Redan idag tas det extrabetalt för sålda CD-R-skivor för att stödja artisterna.

Se på WoW, istället för att komma på ännu mer komplicerade kopieringsskydd fick spelindustrin ställa om sig till att tjäna pengar på abonnemang för nätspelande istället.

Men IPRED är jag emot!

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...