Ipred

det man läst om IPRED låter sjukt.

är det inte? 260 gig + göra egen musik/repa låter då som ett heltidsjobb för mig.

260gig tar ju flera dagar att ladda hem, tänk vilka sjukt stora hårddiskar man måste ha...

EMOT!

är det inte? 260 gig + göra egen musik/repa låter då som ett heltidsjobb för mig.
Jag tror inte du behöver repa särskilt mycket om du spelar 260 gig om året. 260 gig om året är självklart en fantasisiffra också. Ifall du kan få 260 gig om året så kan du nog ta mer betalt istället och spela mindre ofta.

Jag tror inte du behöver repa särskilt mycket om du spelar 260 gig om året. 260 gig om året är självklart en fantasisiffra också. Ifall du kan få 260 gig om året så kan du nog ta mer betalt istället och spela mindre ofta.

Ok, jag kan inte så mycket men 260 gig låter mycket

Problemet är att det är inte skivbolagen som är de verkliga förlorarna, inte heller de stora banden som redan tjänar pengar på musiken. Som Timbuktu skrev på Newsmill idag så finns det mängder av små, duktiga artister/band som skulle kunna leva på musiken om säg hälften av de som laddat ner skivan hade köpt den.

Hade det inte varit för fildelning kanske ingen ens hade hört talas om dom. Då hade dom inte fått sälja några skivor hur som helst.

Hursomhelst är det vansinne att räkna som musik/filmindustrin gör nu. Att dom förlorat si och så många miljarder på nerladdningen. Detta är ju bara trams. Är det något man lärt sig nu när man slangat från nätet så är det hur vansinnigt mycket skit det finns både när det gäller film och musik. Att då tro att detta skulle bli utebliven inkomst är ju skrattretande. Att alla hade köpt vad dom slangat.

Sedan inser ju alla att nån form av ersättning måste utgå, och då tycker jag det vore bäst med nån form av vettig volymersättning via ISP´n.
Jag tror tiden är förbi då man kan kan ta 160-180 spänn för en cd.
Folk är ju vana att slanga hem hela diskografier numera.

Alla de stora skivbolagen har ju slutit avtal med Spotify tex, så visst går det om man vill.

Hursomhelst är det vansinne att räkna som musik/filmindustrin gör nu. Att dom förlorat si och så många miljarder på nerladdningen. Detta är ju bara trams. Är det något man lärt sig nu när man slangat från nätet så är det hur vansinnigt mycket skit det finns både när det gäller film och musik. Att då tro att detta skulle bli utebliven inkomst är ju skrattretande. Att alla hade köpt vad dom slangat.

Tja, frågan är...

Jag är ju gammal nog att ha hyrt film på VHS.
Nog hyrde man en massa skit då också, och sen var det svårt att ångra det dåliga valet.
Då betalade man både för bra och dåliga filmer.
Nu slangar man hem allt, nu betalar man inte för några filmer.
Egentligen borde vi som hyrde VHS få slanga gratis hur mycket vi vill, som kompensation!

Musik hör man ju som regel på radio/tv och kan bestämma sig för om man vill ha eller inte.
Förr köpte man skivan för den låten man hade hört och gillade, och fick en kass B-sida som man inte ville ha
Nu slangar man det man vill ha, och skippar det där som förr låg på B-sidan av singlarna
Vi som köpte vinylskivor förr borde få slanga hur mycket vi vill som kompensation.

Industrin som vill stoppa slangningen vill helt enkelt bara tvinga på oss skit!

Lagstifta hur mycket som helst, konsumenten ligger alltid steget före i detta fall. Det var ju samma skräcksenario när Metallica börja tjaffsa med Napster. Vill man vara helt anonym med sina nedladdningar idag så går det, t.ex via VPN, imorgon är det något ännu bättre.

Tja, frågan är...

Nog hyrde man en massa skit då också, och sen var det svårt att ångra det dåliga valet.

Men skillnaden på igår & idag är ju att back-in-the-days så producerades inte ens hälfen så mycket skit som det görs nu. Se bara musikbranschen, de mesta som släpps idag är ju nån remix/sample alt. nån musikdokusåpa som står bakom. Förr i tiden spelade man iaf instrument och var s.k musiker.

Last edited:
Tja, frågan är...

Då betalade man både för bra och dåliga filmer.
Nu slangar man hem allt, nu betalar man inte för några filmer.
Egentligen borde vi som hyrde VHS få slanga gratis hur mycket vi vill, som kompensation!

Musik hör man ju som regel på radio/tv och kan bestämma sig för om man vill ha eller inte.
Förr köpte man skivan för den låten man hade hört och gillade, och fick en kass B-sida som man inte ville ha
Nu slangar man det man vill ha, och skippar det där som förr låg på B-sidan av singlarna
Vi som köpte vinylskivor förr borde få slanga hur mycket vi vill som kompensation.

Industrin som vill stoppa slangningen vill helt enkelt bara tvinga på oss skit!

Det där stämmer mer än väl. Jag är själv gammal nog för att ha varit med på VHS-tiden. Ja, tom på den tiden då vissa som inte hade video hyrde moviebox :)

Jag minns hur jävla många gånger man hyrde skitfilmer, men det värsta är ändå alla de gånger man köpte dyra cd-skivor för att man hört en låt och resten var smäck. Man mådde kass i dagar över sin felsatsning :D
Sedan blev det ju tal om att köpa låtar i lösvikt, men detta stötte ju också på patrull av många artister som ansåg att hela cd´n var att anse som ett verk och fick inte manipuleras, låtarnas ordning var oerhört viktig. Konstigt att dom inte krävde av elektronikbranschen att plocka bord "shufflefunktionen" från spelarna. Detta var naturligtvis för att fortsätta att röka konsumenternas plånböcker och fortsätta att sälja hela skivan till fullpris.

Dom blev frånåkta av tåget när dom kväste Napster istället för att slå mynt av den idén. Nu måste någon annan modell utvecklas en hel generation är nu uppväxt med slangningen, det går inte att backa bandet och ta 160-180 spänn för en cd med 1-2 bra låtar på mer. Tillgång och efterfrågan, tillgången är god om än olaglig, efterfrågan till fullpris är obefintlig. Men jag tror inte på att sätta dit kunderna, det kommer att bli kontraproduktivt så det bara visslar om det.

Men skillnaden på igår & idag är ju att back-in-the-days så producerades inte ens hälfen så mycket skit som det görs nu. Se bara musikbranschen, de mesta som släpps idag är ju nån remix/sample alt. nån musikdokusåpa som står bakom. Förr i tiden spelade man iaf instrument och var s.k musiker.

Film-mässigt så producerades det fan mera skit då, tro mig, vi hade "hyr gratis kort" hos videouthyrarna.

Motorsågsmassaker, Mördartomaterna anfaller, och klassikern Death race 2000...
För att inte tala om alla kassa karatefilmer...

För att inte tala om alla kassa karatefilmer...

Vars signum ständigt var att däcken skrek på grusvägar. :)

Man badade i skräckfilmer eftersom videofilmer var undantagna den statliga filmcensuren. Sedan kom ju det fatala "motorsågsmassakernavsnittet" av "Studio S" 1980 och rökte hela branschen tillsammans med "Hem och skola"

Hela vår fina videobutik på den tiden blev hux-flux helt avskalad på skräckfilm. Filmer som "Rabid" "House by the cementary" och zombie och kannibalfilmer bara försvann. :gnissla

Bara Bud spencer och Terrence Hill kvar i princip :näsblod

ÅAS så spottade dom ur sig en spaggettiwestern en gång i veckan, så det fanns alltid en man inte hade sett...

Kom att tänka på en vansinnigt bra scen nu :D

Någon som minns denna?? Hmm,man kanske skulle fixa några Terence Hill filmer.

[YOUTUBE-ID]91W9gtIkOns&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Varför ska man leva helt och hållet på musik? Det är väl bara att ha ett jobb tills man är stor nog att leva på det? Som kgk säger är det billigt att spela in musik nu för tiden och promotion får du av myspace och nedladdning. Jag ser verkligen inte vad problemet är.

Jag ser inte vari billigheten ligger. En billig studio hyr du för 20 000 i veckan. Att spela in hemma, visst men du måste ändå köpa ljudkort, mickar och se till att du inte har en massa resonans i rummet vilket i slutändan inte är särdeles billigt ändå. Jag har provat. Fast, som sagt, det kanske bara är jag som har krav på ljudkvalitet nuförtiden.

Sen kan vi ju se det som att 260 gig per år är väl knappast ens ett heltidsjobb och spelar du 260 gig per år utan att du får en ordentlig fanbas så tror jag inte du kan leva på musik hur som helst.

260 dagar om året är mer än vad jag jobbar som är heltidsanställd industriare. Du ska skatta, betala resor och mat och husrum hemifrån. Du ska med andra ord få rätt bra betalt om du ska få pengar över. Som jag sagt i tidigare trådar så vet jag band som turnerar mycket flitigt och säljer förhållandevis mycket skivor som ändå har svårt att betala räkningarna i slutet av månaden. Men, som du sa, varför ska man leva helt och hållet på musiken, det finns ju arbetsgivare som lätt låter en bestämma själv när man ska jobba så man kan ta spelningar utomlands mitt i veckan och turnera närsomhelst. Det gäller bara att hitta det jobbet.

260 gig om året så kan du leva på att enbart spela live. Ju större du blir, desto mer betalt kan du ta men ser man till band med en lite snävare musikstil så kan de aldrig dra 2000 pers på Debaser och därmed få lite schysst betalt. Fast variation i musiken kanske vi inte behöver?

Hade det inte varit för fildelning kanske ingen ens hade hört talas om dom. Då hade dom inte fått sälja några skivor hur som helst.

Hur får du reda på vilka band du ska fildela? Om en polare laddar hem en platta och säger att den är bra så laddar du hem den. Men om en polare säger att han köpt en platta och tycker den är bra, laddar du inte hem den då?

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!