Ipods?

Min första poll om något seriöst, men kalla mig inte mingves för det :D

• Antal röstningar
    0

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Vad är värdast, en nano 4gb eller en video 30gb?
Jag har känt och klämt på dom båda...
Men tröttnar man på minnet i nanon eller storleken på videon?
Priset skiljer sig ju ändå inte sååå mycket...

NoicE skrev:
2313943 Vad är värdast, en nano 4gb eller en video 30gb?
du kommer att tycka att minnet i nanon är litet, först tänker man äh 4gb det är mer än i de flesta mp3 spelare, sen vill man ha in lite filer och grejer för att flytta mellan datorer, sen har man helt plötsligt fyllt den. så gjorde jag med min 20gb:are

NANO, flashbaserad vilket ger väsentligt smidigare format och bättre batteritid. 2GB räcker långt också....

morlock skrev:
2313951 NANO, flashbaserad vilket ger väsentligt smidigare format och bättre batteritid. 2GB räcker långt också....

Jo jag vet alla fördelar med dom båda, jag vill bara höra lite IRL relaterade saker ;)

NoicE skrev:
2313959 Jo jag vet alla fördelar med dom båda, jag vill bara höra lite IRL relaterade saker ;)
ok.. du tröttnar på storleken på "Videon" och lämnar den hemma. Och där gör den ju stor nytta?

morlock skrev:
2313968 ok.. du tröttnar på storleken på "Videon" och lämnar den hemma. Och där gör den ju stor nytta?

Precis det jag tänker mig, jag har en rätt liten kamera, en casio i credcard storlek 9mm tunn.
Den är ju med! tar ingen vidare plats och har varit på en del ställen i världen
det gör ju att det blir lite bilder :)

Så nu har jag funderat på om man skulle skaffa sig en fet telefon med ett halvdant all-in-one, eller ha kvar sin sunkiga kamera, mobil och skaffa en ipod :)

Jag har en NANO, det lilla formatet gör att man alltid had den med sig och 4 G räcker gott och väl för mig, aldrig varit i närheten av att fylla den.

Av de två - utan tvekan en Nano. Jag hade aldrig köpt något större än en Nano idag, videon är ju som en tegelsten...

jag tror jag bestämde mig för en video, dom kan man flytta över bilder från kameran utan att ha dator, det är ju kalasfett :)

NoicE skrev:
2313943 Vad är värdast, en nano 4gb eller en video 30gb?
Jag har en Ipod Nano 4gb och kan inte vara mer nöjd :)
Den är så liten & smidig, och man fyller inte upp 4gb som man tror att man kommer göra. Det vill säga att 4gb räcker gott och väl.
Batteriet tar slut jäkligt snabbt på Ipod Video när man kollar på film, och är stor och klumpig tycker jag, men mer vet jag nog inte om den.

/K

Har en ipod video 60gig får plats massor :yoparty

Lite klumpig är den, men inte så farligt ska nog skaffa mig FM sändar hörlurarna till då finns det även en lite fjärr på sladden så man slipper slita upp den för att byta låt.

Appropå att använda dom till att flytta filer, tex. mellan jobbdator och hemdator, vad är det för överföringshastighet? Tar det inte typ ett halvt dygn att flytta 4gb? Tjejens gamla mp3 spelare tar det bra lång tid att fylla 256mb. Kanske är något bättre fart i dagens spelare?

MatteKholm skrev:
2314845 Appropå att använda dom till att flytta filer, tex. mellan jobbdator och hemdator, vad är det för överföringshastighet? Tar det inte typ ett halvt dygn att flytta 4gb? Tjejens gamla mp3 spelare tar det bra lång tid att fylla 256mb. Kanske är något bättre fart i dagens spelare?
med firewire så tar det jämna timmen att fylla 20gb så det är inte så fruktansvärt lång tid

Har en nano 4 gbare som jag bytte mot en creative zen 8 gb och 500 kronner. Det tar längre tid att lära sig men sen är den lika bra typ men mkt miondre. Jag diggar skarpt att kunna ha den med mig utan att det syns att jag har den på mig.

-Rosen- skrev:
2315563 med firewire så tar det jämna timmen att fylla 20gb så det är inte så fruktansvärt lång tid
öhhh är inte usb 2 snabbare?

prulle skrev:
öhhh är inte usb 2 snabbare?

Nja.. Firewire har en teoretisk toppfart av 400 MB/s, Medans USB2 har en teoretisk toppfart av 480 MB/s. Men nu finns ju Firewire 800, vilket då har en toppfart av, just det, 800 MB/s.

Teori och praktik går ju dock sällan hand i hand, så jag tror att det kvittar vilket man väljer mellan Firewire 400 och USB2.

http://www.barefeats.com/usb2.html

Noteras bör är att jag inte har en aning om vilket typ av Firewire som Ipoden stöder.

Last edited:
Problemet är att varken minnet i ipoden lr hdd i datorn klarar av att överföra så snabbt.
Så skitsamma vad du än väljer.

CJ900RR skrev:
2315625 Nja.. Firewire har en teoretisk toppfart av 400 MB/s, Medans USB2 har en teoretisk toppfart av 480 MB/s. Men nu finns ju Firewire 800, vilket då har en toppfart av, just det, 800 MB/s.

Teori och praktik går ju dock sällan hand i hand, så jag tror att det kvittar vilket man väljer mellan Firewire 400 och USB2.

http://www.barefeats.com/usb2.html

Noteras bör är att jag inte har en aning om vilket typ av Firewire som Ipoden stöder.
enligt apples sida så använder videon sig inte ens av firewire :jisses vlket är skumt eftersom att det är samma dockkontakt som innan :va

Idag gick jag in i en affär.
Scen:
- Kan jag få se på en Ipod Video?
- ja! "benke, tar du med några nya video poddar ur källaren, 30gb"

Benke, kommer med en till kassan, slår in den och säger - "2250kr tack"

Så var det gjort, vilken jävla försäljare alltså ...hahahaha

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen