iPod Touch, vilka program ska man ha?

• Thread starter Thread starter Pips
  • Start date Start date

Pips

Guest
Föll för trycket och köpte mig en iPod Touch i lördags. Har sen dess försökt läsa en jäkla massa.

Såg att det fanns något program som hette Dynaliscious fungerar ungefär som en G-tech, verkar spännande, men kostar drygt 100kr.
Andra roliga program? Som det är nu är det SLs reseplanerare som ligger i spelaren.. känns lite mossigt.

Vad är Jailbreak, hur fungerar det, varför ska man Jailbreaka Touchen? Har programvaruversion 2.2 i den.

Finns det typ torrents eller liknande med gratisprogram att tanka hem?

är ingen expert på området (Jailbreka) men tror det enbart är något för iPhone 2G (som jag äger).

De program jag laddat hem och använder:

Holdem - gratis, offline-poker skapad av Apple själva, riktigt snyggt

Live Poker - finns gratis samt för 75 kr får man 40,000 chips

Touchgrind - kostar typ 35 kr, tillverkade av ett Malmö-baserat företag, skateboard/fingerboard helt enkelt, riktigt snyggt (3D) och roligt.

BrainChallenge - gratis, olika logiska utmaningar, matte-övningar, repetitions-övningar, memory-övningar m.m. mycket roligt och med diagram på ens framsteg :)

JellyCar - gratis, "bilspel" i Trackmania-stil, dock inget som föll mig i smaken direkt

PocketGuitar - 15 kr typ, elgitarr (strängar) i iPhone/iPoden, grymt roligt att pilla med till och från :)

Facebook - gratis, snabbt, enkelt och snyggt att kolla Facebook

Google - gratis, sökprogram som är röststyrd, riktigt imponerande och roligt (starta programmet, lyft upp lyren, säg t.ex. "Travis Pastrana" och så bearbetar programmet det du sagt i 2-8 sekunder sen kommer sökresultaten upp, som sagt, roligt och imponerande :)

Google Earth - är vad det låter kort och gott

Kokbok - gratis program från Arla, massa recept, klockrent och given nerladdning

Prisjakt - gratis, bra att ha om man hittar något snyggt i en butik, se om det är på billigaste stället man är :D

Bloomberg - gratis, kontrollera och läs det senaste om hur ens aktieportfolio rullar fram, mycket snyggt interface (tilta och ett helskärmdiagram dyker upp med lite funktioner som zoom och scrollning)

More to come in a near future antar jag ;)

bra tråd.

och var får man tag oftast på dessa program och tillbehör etc etc?

Appstore :tummenupp,.

Trådstartaren har pm, hoppas du blev nöjd med svaret.

Har tagit ner svensk kalender med veckor, Arla-appen, kortspel, fria bakgrunder, Aftonbladet TV, Dactyl (för att träna upp snabbheten i mina fingrar), diverse spel, hitta.se med mera med mera.:)

Last edited:
Till er med ihpone!

Fnns en kanonapp "cames Ahoy" som finns på top 50-listan, kostar 7 kr. Varnar för fartkameror, kan ställa in olika avstånd.
Har testat den på E20 och i Falköping, fungerar utmärk.

Varning: Detta ska inte användas/testas till att väcka den sovande :tuttar (ljudet hörs om man säger så).

Tips 2: Tog lådan som iphonen låg i och gjorde en telefonhållare att ha i bilen, det enkla är oftast det bästa:)

Last edited:
Fnns en kanonapp "cames Ahoy" som finns på top 50-listan, kostar 7 kr. Varnar för fartkameror, kan ställa in olika avstånd.
Har testat den på E20 och i Falköping, fungerar utmärk.

Varning: Detta ska inte användas/testas till att väcka den sovande :tuttar (ljudet hörs om man säger så).

Tips 2: Tog lådan som iphonen låg i och gjorde en telefonhållare att ha i bilen, det enkla är oftast det bästa:)

Tanka skiten direkt, EPIC :Bugar

Trailguru är riktigt bra om man är ute och cyklar, springer, etc. får sammanställningar via mail över antal km man sprungit bl.a...

Har man en Logitech Squeezebox kopplad till stereon hemma så bör man ha iPeng installerat i sin Touch/iPhone. Den låter Touch:en agera fjärrkontroll, dvs man fjärrstyr inte bara inom synhåll, det räcker att vara inom räckhåll för det trådlösa nätverket...

Det kostar runt 70-75 spänn via Appstore, men det är det värt.

Var iväg på MC-mässan i stockholm och kunde ju därmed inte se eller följa HV-matchen igår... vad gör man!?

Jo, man tankar ner Elitserien (Sportbladet, gratis program) och får info live om varje skott på mål m.m. :)

iMob är lite roligt.

Joina min mob: 130106901

Imob fungerar bra som tidsfördriv. Köpte även vlc remote. Riktigt smidigt, är som det låter. Fjärrkontroll för vlc.

Nytt program man MÅSTE ha :)

Shazam - för dom tillfällena man hör en låt man gillar men inte vad det är för någon (som igår på krogen), så startar man programmet, trycker på "tag now"-knappen så "laddar" programmet i 5-10 sekunder sen så har man namnet på låt, artist och från vilket album. Känns riktigt imponerande :)

Såja, då var ett stabilt Jailbreak äntligen klart för iPod 2G...
http://www.ipodtouchfans.com/forums/forumdisplay.php?f=172

Har kört sedan Januari på Redsn0w, men har krävt en dator ibland.
Idag körde jag redTool utanpå och den blev "stabil"...

Kör ni från scratch verkar Quickfreedom vara lättare.
Sedan öppnar sig ytterligare en värld av möjligheter :D :tummenupp

MIDOMI!!!!!! Midomi är en sjukt bra gratisapp som kan leta reda på låtar man inte kommer på vad de heter eller med vilka som spelar, mm.

Som SE så kan appen leta reda på info om en låt om man spelar in en snutt av en låt man hör MEN! Programmet kan också hitta en låt med hjälp av att man sjunger in en liten bit av den! Mab kan vara tondöv och inte ha en aning om texten men det funkar förvånansvärt bra.

Har grejat alla mina tester utom 2 vilka var svåra.

När den hittat en låt så kan man lystna lite på den samt kolla youtubeklipp på den och direktlänk till låten på itunes.

Nytt program man MÅSTE ha :)

Shazam - för dom tillfällena man hör en låt man gillar men inte vad det är för någon (som igår på krogen), så startar man programmet, trycker på "tag now"-knappen så "laddar" programmet i 5-10 sekunder sen så har man namnet på låt, artist och från vilket album. Känns riktigt imponerande :)

Då ska du kolla in "midomi"... Har samma funktion men en del andra HELT sjuka funktioner. Är gratis!:banana

"mä din ajfån har ju inte ememess ens" -nä men den har skjutmått, vattenpass, stämapparat, decibelmätare och kan tala om för mig vad det är för låt jag nynnar på och med vilken artist...

Andra favoritprogram:

Renoir (kul och bra ritprogram)
SimCity (senaste Simcity i fånen)
tv.nu
SF Bio
Cleartune (stämapparat som funkar skitbra)
Star Walk (google earth fast för stjärnorna och inte lika anvanserat men snyggt och lärorikt.)

Airport Mania: First Flight

Gratis-version finns, och så fjuttiga 7 kr för hela spelet. Se till att flygplan landar på din flygplats, hamnar på rätt gate, lasta av passagerare, lasta på passagerare, kontrollera bränsle, och så iväg igen. :)

(Midomi ska kollas in)

"mä din ajfån har ju inte ememess ens" -nä men den har skjutmått, vattenpass, stämapparat, decibelmätare och kan tala om för mig vad det är för låt jag nynnar på och med vilken artist...

Och ändå måste man KÖPA en fjärrkontrollapplikation till VLC?

Den fanns inbyggd i min K750i och fungerade utmärkt under Ubuntu Linux.

Med lite fipplande fungerar den även till Spotify (även det i Ubuntu Linux)

Dessutom har K750i en utmärkt MMS funktion, en utmärkt mailfunktion osv...

Synd bara att det är en jävla skittelefon!!!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025